Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

F-skattare med garanterad effektivitet

21 inlägg 10750 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

JörgenO  
#488411
bodaedet skrev:Enligt Pefc får vi entreprenörer ta in f-skattare endast tillfälligt och med kraven att grönt kort och liknande finns, samt med en hel del pappersjobb. Tror nog du kan få en del jobb ändå. Men skaffa alla cert och kort om du inte har det, då blir det nog lättare.


Tack för infon. Betyder det att om du t.ex. har ett företag med en skördare och en skotare behöver ha anställd personal till dessa för att få utföra PEFC-certifierade avverkningsuppdrag?

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

bodaedet  
#488416
JörgenO skrev:
bodaedet skrev:Enligt Pefc får vi entreprenörer ta in f-skattare endast tillfälligt och med kraven att grönt kort och liknande finns, samt med en hel del pappersjobb. Tror nog du kan få en del jobb ändå. Men skaffa alla cert och kort om du inte har det, då blir det nog lättare.


Tack för infon. Betyder det att om du t.ex. har ett företag med en skördare och en skotare behöver ha anställd personal till dessa för att få utföra PEFC-certifierade avverkningsuppdrag?

Det stämmer, det går att komma runt men det krävs en del pappersjobb. Har man avtal med facket så måste man söka dispens där ock.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

svampbob  
#488426 Jag har ett antal bekanta som jobbar inom skog och anläggning som F-skattare några med bara F-skatt andra även med ett AB. Jag vet att många företag föredrar att anställa då det billigare med en anställd chaufför än en som fakturerar för sin tid.
Att man väljer F-skatt är väl friheten och möjligheten att tjäna lite mera än att vara anställd. Av dom jag känner så är det ingen som kan tänka sig att gå tillbaka till en anställning.
Jag har en bekant som nu i veckan blev erbjuden 400 kr/tim för att köra grävmaskin. Den timpengen är det nog väldigt svårt att komma upp i som anställd.

Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

MDin  
#488429 Varför inte ha en F-A skattsedel?
Då kan både Du och uppdragsgivaren välja anställningsform. Tillsvidare, projekt eller tidsbegränsad anställning på kontrakt.
Jag har F-A och det funkar förträffligt.

Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Beavern  
#488590 Kom bara ihåg att om det händer något, du tex orsakar en olycka mot tredje part så räknas du ej som anstäld hos entreprenören. Därför kan denne ej ta kostnader för sådana olyckor på sin ansvarsförsäkring. Utan du måste ha en egen ansvarsförsäkring.
Likaså måste du certifiera dig själv. Det räcker inte med bara utbildningarna som krävs av en anstäld. Utan du måste gå igenom hela certifieringen som en entreprenör gör.
När du fixat allt detta måste entreprenören 1, meddela facket att han hyr in arbetskraft som har f-skatt. Eftersom att kolektivavtalet mellan GS och SLA inte godkänner att entreprenörer tar in f-skattare så är det lute utav ett lotteri om det går igenom eller ej. Drt beror lite på hur man lägger fram det har jag förstått.
Skulle entreprenören få det godkänt så ska denne oxå få det godkänt av sin kund. Just detta kan vara svårast av allt i processen när kundföretagen är livrädda kring detta. Finns fall där de sagt upp avtal med entreprenörer enbart med anledning av att entreprenören tagit in fskattare.
In sweden we cal it byråkrati.☹️

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

svampbob  
#488610
Beavern skrev:Kom bara ihåg att om det händer något, du tex orsakar en olycka mot tredje part så räknas du ej som anstäld hos entreprenören. Därför kan denne ej ta kostnader för sådana olyckor på sin ansvarsförsäkring. Utan du måste ha en egen ansvarsförsäkring.
Likaså måste du certifiera dig själv. Det räcker inte med bara utbildningarna som krävs av en anstäld. Utan du måste gå igenom hela certifieringen som en entreprenör gör.
När du fixat allt detta måste entreprenören 1, meddela facket att han hyr in arbetskraft som har f-skatt. Eftersom att kolektivavtalet mellan GS och SLA inte godkänner att entreprenörer tar in f-skattare så är det lute utav ett lotteri om det går igenom eller ej. Drt beror lite på hur man lägger fram det har jag förstått.
Skulle entreprenören få det godkänt så ska denne oxå få det godkänt av sin kund. Just detta kan vara svårast av allt i processen när kundföretagen är livrädda kring detta. Finns fall där de sagt upp avtal med entreprenörer enbart med anledning av att entreprenören tagit in fskattare.
In sweden we cal it byråkrati.☹️


Som Rosengren sa ”Norge är den sista sovjetstaten” och GS är det sista maffiafacket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).