Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57935 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487681 Edit: Elgiganten är sviniga, när väl rean öppnade så visade sig drönaren kosta mycket mer, priser som inte gör den billigast alls. Se inlägget:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3965223

Men nu till lite roligare saker för er som inte köpt en sådan här drönare!
Det blir rea - och den blir ännu bättre än tidigare.
Elgiganten har avisera att de med start på juldagen (kl 08:00) har rea (till annandagen) på bl.a. Mavic och Spark. Det är inte bara butik utan även webben så sitter ni ute i djupa skogarna kan man klicka hem det utan att behöva åka in till en butik.
En Mavic Pro Fly More Combo (MP FMC) som under black friday gick ner till 11000 kr som lägst i en webbutik kommer de sälja för 9800 kr.
Utan FMC blir det 7800 kr men den rekommenderar jag inte, tillbehören som följer med i FMC är värda (köpa löst) runt 4000 kr.

DJi Spark, den mindre drönaren som inte har stöd av Dronedeploy och är på gränsen kostar i FMC variant 5000 kr. Men jag skulle inte köpt den när MP FMC finns för 9800.
Spark utan FMC (vilket inte har fjärrkontroll och är värdelös för allt utom att filma dig själv typ) kostar 3750.

https://www.elgiganten.se/cms/rea-dator ... rfplattor/
Klicka på "Övrigt".

Jag kommer göra fler inlägg om det dyker upp några fler superbra erbjudanden.
Senast redigerad av Aqualize mån 25 dec 2017, 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#487692 Köper man inte nu kan man ju inte ha roligt. Jag ställer in mig från början på att det kommer att finnas mycket vassare och billigare maskiner om två år, men den tiden den sorgen. (Eller glädjen.)Tack för all info och GOD JUL.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487799 Javisst kommer utvecklingen gå framåt. Batteritiden tror jag inte blir enormt mycket bättre (timmar) men bättre kameror utvecklas ju hela tiden.
Jag betalade knappa 14 tusen för min i augusti. Och jag är inte särskilt missnöjd med att den blivit så här pass "billig" nu (normalpriser fram till nu har legat högre än vad jag köpte den för). Jag har ju fått flyga med den nästan ett halvår!

Nu ska jag testa om min flyger...

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Bison  
#487837 Vad är det för skillnad på pro och pro platinum?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#487841 Förbättrade propellrar ger lägre ljud och några minuters längre flygtid på platinium.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Bison  
#487843 Tack, men den verkar inte va med på nån rea..

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487853 low-noise-propellrar samt motorstyrning förändrad. Och färgen. Lite längre batteritid men den är dyrare, vettigare att köpa vanliga plus något extra batteri.
Man kan tänka sig att det är en version 1.1 av Mavic Pro. De behövde något nytt för handlarna att sälja till julhandeln antar jag. Men de har inte gjort något större förändring eftersom konkurrensen på sådan kompakt och kompetent drönare har varit/är väldigt liten.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Bison  
#487855 Plus?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487863 Du får mer total flygtid om du köper vanliga mavic pro (fly more combo) och köper dig några fler batterier än att köpa platinum. Tror det var 3 minuter till per batteri (det är propellrarna och motorstyrningen som gör det, batterikapaciteten är exakt densamma).

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Bison  
#487875 12,790:- ser jag som pris, nä nu vart jag snål :)

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#487884 Med all rätt!
Skäms Elgiganten!
Bra att jag skrev vilka priser det skulle vara så förhoppningsvis ingen köpte på min rekommendation nu.
Vi var flera i facebookgrupper för drönare som rekommenderade nya medlemmar att hålla koll på elgiganten för de skulle ha superlåga priser.
Gick man in via reasidan så stod priset på 9800 verkligen.

Prisjakt är bra för att kolla statistiken. Elgigantens "spara 2200 kr" stämmer eftersom de efter cyber monday höjde upp den högt (likt många andra).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3965223

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

MDin  
#488333 Funderar skarpt på en drönare!
Sätter ni den på firman eller räknas den som en "leksak"???

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#488500 Jag har visserligen en liten firma för att köra traktor på sommaren men har ju inte egen skog eller annat jag kan hänvisa till så den är helt privat (så lusten att köpa också kom, inte som nyttosak).

Ska du ha den som annat än just privat "leksak" ("rekreationsflygning") så måste man i dagsläget betala några tusen till transportstyrelsen i engångsavgift samt en årsavgift på någon tusenlapp tror jag. Så skaffar man en drönare i firman så skulle de om de är lömska ifrågasätta det på det viset.
MEN i.o.m. nya föreskrifterna från transportstyrelsen så tas kravet på tillstånd bort för kategori 1-maskiner (upp till 7 kg, innefattar alla drönare som nog är aktuella). Nu hände det något konstigt, de gick ut i oktober och sa att nya reglerna gäller från årsskiftet och den 20:e december kom slutgiltiga föreskrifterna. den 21:a gick de ut med att de måste skjuta på dessa till 1:a februari (ingen anledning given).
Så än är det krav på sådant här.

Nu ska jag också påpeka att jag inte är SÅ insatt i lager och regler om att ta in saker i firman så man får kolla upp mer själv. Klart är att man kan driva firma med drönarverksamhet från 1:a februari utan att pynta upp något till transportstyrelsen. Men att invänta detta eller ta upp drönaren först efteråt låter som något mer taktiskt val.

Däremot kan man komma ihåg att drönare sällan är med som något en vanlig företagsförsäkring täcker. Det räknas som ett obemannat luftfartyg (jo det är lite lustigt namn) och finns några olika bolag som har specialförsäkringar för ansvar och skeppet. Täcker sådant som att den dimper ner och någon får den i huvudet, stora krockar på väg osv. Hittills har det inte gått att teckna dessa utan TS tillstånd, får se hur det blir när det försvinner.
Men, är man och flyger i sin egen skog så ska det väl till mycket för att en drönare ska ställa till med något, rör ju sig inte så mycket folk och det har gått om träd att slå i istället.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

MDin  
#488504
Aqualize skrev:Jag har visserligen en liten firma för att köra traktor på sommaren men har ju inte egen skog eller annat jag kan hänvisa till så den är helt privat (så lusten att köpa också kom, inte som nyttosak).

Ska du ha den som annat än just privat "leksak" ("rekreationsflygning") så måste man i dagsläget betala några tusen till transportstyrelsen i engångsavgift samt en årsavgift på någon tusenlapp tror jag. Så skaffar man en drönare i firman så skulle de om de är lömska ifrågasätta det på det viset.
MEN i.o.m. nya föreskrifterna från transportstyrelsen så tas kravet på tillstånd bort för kategori 1-maskiner (upp till 7 kg, innefattar alla drönare som nog är aktuella). Nu hände det något konstigt, de gick ut i oktober och sa att nya reglerna gäller från årsskiftet och den 20:e december kom slutgiltiga föreskrifterna. den 21:a gick de ut med att de måste skjuta på dessa till 1:a februari (ingen anledning given).
Så än är det krav på sådant här.

Nu ska jag också påpeka att jag inte är SÅ insatt i lager och regler om att ta in saker i firman så man får kolla upp mer själv. Klart är att man kan driva firma med drönarverksamhet från 1:a februari utan att pynta upp något till transportstyrelsen. Men att invänta detta eller ta upp drönaren först efteråt låter som något mer taktiskt val.

Däremot kan man komma ihåg att drönare sällan är med som något en vanlig företagsförsäkring täcker. Det räknas som ett obemannat luftfartyg (jo det är lite lustigt namn) och finns några olika bolag som har specialförsäkringar för ansvar och skeppet. Täcker sådant som att den dimper ner och någon får den i huvudet, stora krockar på väg osv. Hittills har det inte gått att teckna dessa utan TS tillstånd, får se hur det blir när det försvinner.
Men, är man och flyger i sin egen skog så ska det väl till mycket för att en drönare ska ställa till med något, rör ju sig inte så mycket folk och det har gått om träd att slå i istället.


Har tänkt att ha den i skogsbruket, upptäcka torrgran som drabbats av den berömda borren samt lite gränskoll. Skogsbruket deklareras som firma, utöver den så har jag en firma till, pysslar bland annat med fotografering i journalistisk syfte.
Så tillkommer väl lite lek med lite privat natur.
Menar du med TS trafikverket eller PTS, post och telestyrelsen som har bl.a hand om frekvenstillstånd?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#488508 Sysslar du med bilder i verksamheten är det ju bara att slå till och köpa via företaget, risken är förstås att revisorn blir lite kinkig om man inte redovisar någon försäljning av bildmaterial bara.. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar