Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sexhjulingen

84 inlägg 27490 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

totte  
#386732 Synnerligen imponerande bygge! Vad är det för växellåda? Maxfart på väg?

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386782 Vet ej var växellådan kommer i från. Lådan har 4 växlar fram och en back med centrifugalkoppling. Lite av ett mysterium i den änden på maskin. Maxfart på vägen kan nog vara ca 30 km/tim

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386786 Det var så här maskinen byggdes när han var i 80-års åldern. När han närmade sig nitti så började hälsan att vackla.
Så den blev inte riktigt fullbordad när det gäller bakhjulen. Det såg ut som han hade sneglat på Avestavagnens drivrulle eftersom dom var nästan identiskt lika. Så jag var ner och köpte 4 hjul inklusive hjulaxlar och satte på. Det var nog vad han hade tänkt sig.. det satt 4 volvohjul på först.
-Sen var det meningen att tidningen Traktor Power skulle göra ett reportage om just denna maskin.
Det blev aldrig dock aldrig av..

Det var efter att dom hade besökt honom angående hans "normaltraktor" och samtidigt råkade se den här...
En bekant hade tipsat tidningen om att göra ett besök, och det blev att se ut som bilderna visar:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386787 en bild till

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#386796 Vi kan bara hoppas att de resande reportrarna har möjlighet att göra ett besök. :)

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#386799
ymer skrev:Motorn är en Kohler 18 hk. Den och kranen är nyinköpt, i övrigt är det hemsnickrat, så när som på hjulen som jag bytte ut själv till bredare profil.

Vet vad det är för kran? En trevlig maskin helt klart och väldigt kul att du vill dela med dig. :-BD

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#386801 Efter att ha synat kranen lite närmare så ändrar jag mig. Kranen är nog hembygd, det är bara rotorn och gripen som är köpt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#386948 Hade varit kul att få gått som lärling hos din far. Hade varit inspirerande.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487171 Fortsätter på tråden.
Gjorde en älglåda som man även kan köra ris och jord med.
Det blir en tippfunktion med hjälp av kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487172 Ville få till bättre frigång.
Bytte till 33" hjul 14 lagers med traktormönster. Det fodrade en del tankebry med att få rätta utväxling fram-bak.
Vek i hop en låda som man kan ha soppa och diverse grejor i. Enda lediga platsen var motorhuven.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487174 En stor fördel med en sån här liten maskin att man kan lyfta upp en kvistig vedbit och kvista i bekväm höjd.
I min andra traktor -Kockums 836- måste man göra en mindre "bergsbestigning" för att komma in i hytten och ändra läge på stocken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487176 Det har dykt upp så mycket jobb för den här maskinen så jag har jobbat i princip
varje dag dom senaste veckorna.
Här är en väg som blev blockerad efter senaste snöstormen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

tallen100  
#487268 Kommer ihåg att jag läst det där ovan för nått år sen, var det han som även byggt någon minitraktor som såg ut som en BM? eller minns jag fel :???:

Imponerande iaf :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#487306 Härligt med fortsättning och att du fortsätter att göra förbättring, precis som antagligen Birger själv hade gjort. Tummen upp!

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487337 Birger och hans bror fungerade som nån slags bysmedja på 50-70-talet. Brodern reparerade allt som gick på hjul åt bönderna här i trakterna.
Brodern, min farbror, konstruerade en av dom första skogsekipagen här. Traktor med halvband och vagn med kran och grip. Det föranledde en helsida i ortstidningen på den tiden. Det var samtidigt som skogskörning med häst var vanligt.
Birger, far, var månskensbonde, jag och mina bröder, var hans drängar.
Då konstruerades allehanda jordbruksredskap. Potatisupptagare, slaghackar, vagnar, grävskopor, snökanoner mm.

Farbrors verkstadsmaskiner har jag övertagit till större delen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).