Motorsåg och handhållet

Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

49 inlägg 13367 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Ferguson system  
#477022 Har du flere bilder av saga?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#477119 Här är några foton

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Jocke91  
#477209 Har skummat igenom denna tråden lite och kan ha missat någon detalj. Men kom att tänka på en sak. När linjerar sig sig magneterna på svänghjulet mot polerna på tändspolen? Om detta sker vid annat tillfälle gentemot originalspolen så blir tändningen vid fel tidpunkt och man kan bara glömma att sågen startar. Kan hända att detta redan är avhandlat och att jag har missat det.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#477212 Det var det jag menade när jag lite väl kortfattat skrev: " Det är inte givet att en tändenhet som inte hör till sågen tänder när den skall."

Sen är ju, som Johan skrev, gnistan troligen alldeles för svag. Skall du nånsin få liv i eländet så gissar jag att du behöver få tag på den korrekta tändmodulen.

F ö håller jag fast vid vad jag skrev inledningsvis: "Och vad jag tycker att du borde göra med sågen avstår jag barmhärtigtvis från att berätta 😈 :d . " :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477227 Tidpunkt förgnistan kan styras med elekronik inne i spolen med så det är svårt att veta.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477272 Finns det inte originaldelar att få tag på, den ser ju inte så gammal ut?
Hittar du en etikett med artikelnummer och serienummer så borde en Stigahandlare kunna fixa en spole till dig, kan man tycka.
Annars finns det nog bättre sågar att lägga sin energi på.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

tallen100  
#477274 En fin såg, klistra över märket och ställ in den som prydnad :d

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Ferguson system  
#477290
tallen100 skrev:En fin såg, klistra över märket och ställ in den som prydnad :d
Eller enda bedre, mal den orange og sett på Husqvarna merke. Da kan du selge saga for 1000 - 2000 kr mer enn Stigaen koster ny.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#477298 he he , i morgon skall jag till en sågaffär, service har de också.Skall kolla vad de säger.Men jag har ju redan köpt en ny tändenhet ( som var skräp den också ) och om de säljer en likadan som originalet som bara hölls ihop två tankar bränsle och dessutom har stigapris så får det vara.
hörs i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#486883 Har glömt att svara och nu minns jag inte exakt hur det gick till heller.
Var till en servicefirma som hade en"originaltändenhet "på hyllan.Den kostade ca 25 euro.
Monterades när jag kommit hem igen och hade lika dålig gnista som all andra som prövats.
Nu har den stått där i skrothögen nån månad, få se om intresse kan uppbringas .Måste erkänna att Totte med flera hade rätt.Fin såg om den bara är för ögonprydnad och ej behöver startas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

JensSkoog  
#486897
ralleville skrev:Måste erkänna att Totte med flera hade rätt.Fin såg om den bara är för ögonprydnad och ej behöver startas.

:lol: :lol:
Totte är en visman :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#486928 :d :d

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#514378 Ett allvarligt fel har hittats!( svänghjulet är 180 grader fel) :-o

Idag tänkte jag göra ett sista försök med denna såg.
Och då måste nån god ande ha viskat i örat följande:- "hur skulle det vara att för säkerhets skull kolla när magneterna far förbi tändenheten och i vilket läge är då kolven".
Så detta gjordes och , hör och häpna, kolven är i nedre dödläge när magneterna åker förbi tändenenheten.Alltså när det skall tända.
Blev helt som fallen från skyarna av detta, för förra ägaren sade ju att han/ de hade kört upp två tankar bensin.Vilket omöjligt kan stämma.Om nu inte nån har bytt svänghjulet förstås till ett felaktigt?
Kollade med min Jonsered från 80 talet och där var det i skick.Och där var även magneterna så starka att de orkar dra motorn framåt i närheten av rätt läge för tändning.
Detta ork inte kinessågen .
Tog bort svänghjulet och försökte fila en ny skåra i hjulet, 180 grader förskjutet i förhållande till den gamla skåran.
Det var svårt men till sist gick det att få hjulet på plats igen.Men det måste ha blivit ngt fel i filningen då motorn inte heller nu visade livstecken.Eller så beror det på att magneterna i svänghjulet är för kraftlösa.Gnistan är dålig som vanligt.
Så Totte och andra hade helt rätt, sågen är mindre bra, lindrigt sagt.

Men skall ändå kolla vad ett svänghjul kostar på nätet. :mrgreen:
Tjohej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#514388 Skulle inte ens lägga ner två minuter på sågen :d Men hur som, innan du ens kollar om svänghjul så kolla om axeltappen sitter fast i veven.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#514394 Totte, tack. :-bd
Bra att du gav detta råd.Info:- Hittade ett svänghjul a ca 10 euro nånstans i det stora riket som har tillverkat sågen
Kollar i morgon om tappen sitter fast.Och så är sagan slut.
Måste erkänna att dessa billiga produkter blir dyra på det här sättet.Har en röjsåg av liknade kvalitet som använts kanske två timmar och nu gav fastsättningen av klingan nästan upp.Ohärdat stål som inte tålde hårt jobb.
Råkade få av en bekant en skrotad Stihl röjsåg(skuren) där fastsättningen är av helt annan kvalitet, starkt och bra gjort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).