Skördare

Material i svängningsbromsklossar

13 inlägg 5352 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Material i svängningsbromsklossar

Hiab1055  
#486656 ska de va nå speciellt matrial i bromsklossarna till svängbromsen eller kan ja ta ett par begagnade bromsklossar från en bil o slipa till så de passar?
Är en gammal indexator bromsad länk.



   TS
Avatar Fallback

Re: Matrial i svängningsbromsklossar

Blondin 750  
#486664 Jag micklade ihop en egen bromslänk och tog ett belägg från en Opel och det har funkat i fem år nu. Permanenta provisorium är underskattade. ..[emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Material i svängningsbromsklossar

hemhuggare  
#486764 Såga ur bromsbelägg till bromslänken med en hålsåg i ett nytt bromsbelägg tror jag blir bäst försök att få tag i så mjuka belägg som möjligt för bästa friktion Biltemas belägg brukar vara ganska mjuka

Användarvisningsbild

Re: Matrial i svängningsbromsklossar

JohannesG  
#486773
Blondin 750 skrev:Jag micklade ihop en egen bromslänk och tog ett belägg från en Opel och det har funkat i fem år nu. Permanenta provisorium är underskattade. ..[emoji846]

Det tror jag fler än jag vill se bilder på :wink:

Avatar Fallback

Re: Material i svängningsbromsklossar

Blondin 750  
#486797 Det tror jag absolut inte, det är ett hafsverk-test som blev permanent. Jag har ju ett rykte att tänka på... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Material i svängningsbromsklossar

paan14  
#486808 Vill absolut få se en bild på en egenbyggd bromslänk. Jag behöver en men kan inte hitta en som passar min kran. Hur har ni gjort?

Avatar Fallback

Re: Material i svängningsbromsklossar

Blondin 750  
#486810 Jag får väl försöka att komma ihåg det i morgon, men som jag sa tidigare så är det ett test som kom till en Fredagskväll när jag var irriterad på att gripen gungade lite för mycket i tät gallring.

Användarvisningsbild

Re: Material i svängningsbromsklossar

JohannesG  
#486816 Funktion är viktigare än utseende :grin:

Användarvisningsbild

Re: Material i svängningsbromsklossar

paan14  
#486818 Underbart!

Avatar Fallback

Re: Material i svängningsbromsklossar

Blondin 750  
#487096 Lite utlovade bilder på hemmasmidd bromslänk av det enklare slaget. En sats bromsbelägg från till en Opel Kadett införskaffades på OK-macken och sen åkte svetsen fram och skrotlådan dammsögs på bra delar att experimentera med.

Användarvisningsbild

Re: Material i svängningsbromsklossar

paan14  
#487802 Snygg lösning och smart tänkt. Lysande. Trot du har mer plats än mig, men det borde gå att göra något liknande. Stort tack!
God jul!

Avatar Fallback

Re: Material i svängningsbromsklossar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487806 God Jul,
Tror inte dom släpper den skivan genom besiktningen här hos oss :wink:
Snyggt bygge. Bra tänkt. Smart.

Avatar Fallback

Re: Material i svängningsbromsklossar

Blondin 750  
#487827 Nu när jag detaljgranskade skapelsen inför fotografering så upptäckte jag att ett belägg saknade en flisa så häromdagen så slipades skivan blank samtidigt som jag bytte beläggen och fixade lite allmän finish. Jag passade på att fixa lite glapp i bromsskivan och fäste den med bult på båda sidor. Nu fungerar det perfekt. Kollade samtidigt om beläggen fanns att tillgå hos Mekonomen och det gjorde det, som beställngsvara, och priset var 258:- för en sats om 4 belägg. De jag köpte kostade 130:- så det var nog betydligt längre sedan än 5 år. Hursomhelst så var de knappt slitna alls så kostnaden är försumbar. Nu kommer det att gå nåt halvsekel till utan problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).