Skogsnyheter

Snön fäller träd i Småland

13 inlägg 4223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snön fäller träd i Småland

Fredrik Reuter  
#485957 Hur har ni det i Småland idag? Flera medier rapporterar om svåra förhållande och om tung snö som gjort att flertalet träd fallit över vägar det senaste dygnet.

Rapportera gärna hur det ser ut hos dig här i tråden.

https://www.smt.se/article/varningen-sn ... it-omkull/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snön fäller träd i Småland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485966 Här är det okej! Hade inte den första snön trillat av träden i onsdags hade det varit mycket skador! Vi har 27 cm blötsnö nu! #:-s

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485968 Det ser rent jävligt ut. Lövet är värst, mycket knäckt utmed vägarna, kraftiga nedhäng som man slår rena med frontlastaren vid skottning. Kollegorna som sköter drift åt trafikverket har haft mycket att göra.
Temperaturen ligger och pendlar så det blir så illa det kan bli, för kallt för att det ska släppa och milt nog för tung blötsnö. Elstängseltrådarna har växt till 5cm och ingen tendens till att snön släppa.

Användarvisningsbild

Re: Snön fäller träd i Småland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485969 Jämtland? Nä småland!

Användarvisningsbild

Re: Snön fäller träd i Småland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485974 Eltrådarna ser lika dana ut här med.

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

Flax12  
#486007 34 cm blötsnö nu :-T och dålig rensning av snön som kom i natt 🙏 . Fryser på nu så det ser lite kämpigt ut för lövet. Mycket tallgrenar som slits av invid stamen.

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

ÅsaNisse  
#486015 Jag hade en björkdunge som var 6 m hög i förra veckan och skulle röja/gallras framåt mars. Nu är den 2 m hög och framtiden får utvisa vad som ska ske. Flistugg??

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

Pessimisten  
#486026 Jobbar på driften på trafikverkets vägar och har varit igång och sågat upp träd i vägområdet ett par dagar nu.
Väldigt tidsödande när man åkt 7 mil för att kapa upp ett träd och får ett samtal om ett nytt i andra änden av området. Bara att åka tillbaka och se glad ut..

Användarvisningsbild

Re: Snön fäller träd i Småland

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486128 Blött och tungt att gå å leta efter julgran...

Men än så länge inga katastrofer. Men har fått lite hjälp med stamvalet i gallringen. :roll:

Får väl flotta ut veden...

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

r93  
#486158
ÅsaNisse skrev:Jag hade en björkdunge som var 6 m hög i förra veckan och skulle röja/gallras framåt mars. Nu är den 2 m hög och framtiden får utvisa vad som ska ske. Flistugg??


Hade samma problem för några år sedan, en gammal åker som jag lät björken ta över, dom var väl cirka 4 meter höga, sedan kon det snö och dom blev 1 meter höga.......... nu är det kört tänkte jag, men nu ser det jättefint ut, blev lätt att röja sedan för man såg tydligt vilka som aldrig mera skulle bli raka.

Dina är ju högre så det kan vara värre..... men ge inte upp :-bd

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

ÅsaNisse  
#486196 Har kommit på nåt nu...... ska börja såga gungstolsmedar. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Snön fäller träd i Småland

SkogsBasse  
#488075 Kollade lite snabbt runt gården nu när jag kom upp till jul:
Flatte för storleksreferens.



"Vinnaren" av mest snöskador.

Avatar Fallback

Re: Snön fäller träd i Småland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488078 Än så länge det enda jag sett. Otrolig tur att det blev mildväder, hade det kommit en köldknäpp så hade det kunnat bli katastrof.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).