Arbetskläder för skogen

Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

11 inlägg 7719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

jan larsson  
#485318 hej
när jag provade kängor i butik gillade jag inte de stela kängorna oavsett märke. fot, tår, vaden och inte minst hälsenan mår bäst av rörelse. det finns risk för pjäx, gubbvad i för stela kängor, utförsåkare känner igen sig med "hälseneinflammation".
känslan för var man sätter foten minskar också i jämförelse från mjuka stövlar till de stelaste huggarkängorna (oftast också dyraste).
jag provade de flesta märken som fanns i butik nära mig. och fann då oregons känga ligga närmast min önskan om direkt passform, känsla och rörlighet. m.m.
ändå föll jag ganska ofta i början pga. feltramp. dock mindre nu när jag vant in ett annat sätt att gå (men fortfarande mer och för ofta jämfört med när jag använde stövlar).
det gjorde också så att jag drog på mig en besvärlig hälseneinflammation. jag knyter nu skaftet lösare för ökad rörlighets skull. och behöver regelbundet träna fotleder och vader för bibehållen styrka och rörlighet.

jag skulle vilja se mer recensioner om de kängor ni tycker är bra och varför. skriv då också om det ni inte tycker är lika bra. eller önskemål.

för jag provar gärna andra kängor. men oregons leder hittills.
och det finns att önska. t.ex.
ett snabbare sätt än snörning när kängan skall på eller helst fort av. en önskning är hållbar dragkedja eller annat som finns på andra arbetsskor, kängor.
förresten måste det vara skinn i kängorna. det finns väl andra moderna material som kan matcha skinn. för ihop med andasfunktionen borde de bli mer snabbtorkade, mjukare att gå i. kombination kanske.

och förslag på bra innersulor. eller vad att göra. för jag är ganska ordentligt öm under fötterna vid dagens slut.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

Vardon  
#485337 Kolla med vården om du behöver ordentliga sulor med avtryck av just dina fötter. Sånt kan göra stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

bgl  
#485350 Kort svar, titta på Youtube på alternativa snörningssätt med låsning av snörningen på valfri plats för att ha foten och skaftet olika hårt åtdragna.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

ananders  
#485361 Jag använder scholls innersulor i mina känger och jag har märkt en förbättring både för fötter och knä.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

hemhuggare  
#485446 Jag har köpt sulor på Ahlsell som man värmer i ugnen och sen formar de sig efter fötterna det har funkat bra för mig

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

sveakatten  
#485521 Har köpt Sågskyddskänga Forest Ranger Klass 2 hos Skogma, har inte haft dom mer är ca 2 veckor.
Enda gången dessa är sköna är när man tar av dom på kvällen, få se om dessa blir något bättre, är i dagsläget som slalompjäxor. :((

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

jan larsson  
#503597
bgl skrev:Kort svar, titta på Youtube på alternativa snörningssätt med låsning av snörningen på valfri plats för att ha foten och skaftet olika hårt åtdragna.

det var bla. det jag tyckte oregon löst bra åt mig på sina kängor. för jag vill ha det enkelt. snabbt blir det aldrig med snörning o absolut inte om det ska krånglas med olika snörningstekniker.
njaee några anatomiska sulor är inte testade ännu. men jag fyllde upp med filtsula under orginalet för bättre passform för hela foten o mig.
sveakatten skrev:Har köpt Sågskyddskänga Forest Ranger Klass 2 hos Skogma, har inte haft dom mer är ca 2 veckor.
Enda gången dessa är sköna är när man tar av dom på kvällen, få se om dessa blir något bättre, är i dagsläget som slalompjäxor. :((

jag lider med dig. det var därför jag valde oregons fiordland kängan. den gick att gå normalt i.


jag öppnar mest tråden igen för att höra om den optimala kängan redan finns. eller vad som kan önskas bättre utvecklat.

för det kan ju inte vara bara jag som klafsat runt i djup blöt snö, ofruset genomvått under med många minus i luften och genomblöta fötter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

anersimyra  
#503610 Jag har klampat omkring i vatten, dy och snö i olika former med Haix alpina sedan i höstas. Kängorna är trots att jag ännu inte behandlat dem absolut bomtäta. Dessutom fungerar den där ” andasfunktionen ” då de är de enda kängor jag använt som aldrig blivit fuktiga.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

Doc's Wood  
#503624 Personligen använder använder jag stihls advance gtx och är väldigt nöjd med dom. Rejäla skinnkängor med Gore-tex andas funktion. Det tog en arbetsdag och en 5km promenad att gå in dom och nu använder jag dom även vid snöskoteråkning, viltspårning etc. Har haft amerikanska grova skyddskängor och vanliga huggarstövlar innan dom här som jämförelse. Lätt att knyta åt och enkelt att bestämma var man vill ha lösare/hårdare. Jag brukar knyta fast över foten, löst över vristen och spänna åt igen i skaftet. Rekommenderar dom!

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

jan larsson  
#503657
anersimyra skrev:Jag har klampat omkring i vatten, dy och snö i olika former med Haix alpina sedan i höstas. Kängorna är trots att jag ännu inte behandlat dem absolut bomtäta. Dessutom fungerar den där ” andasfunktionen ” då de är de enda kängor jag använt som aldrig blivit fuktiga.. :-bd

det verkar intressant. (kan vara prisvärd om de fungerar. dock ca. dubbelt mot oregon)
frågan är bara var jag finner dem närmast för provning. för det var det där om att gå bekvämt o inte stelt.
snörningen o vecket vid vristen för rörlighet ser ut ungefär som oregons. mina oregon har inte heller behandlats sen jag köpte dem. bara tvättats några gånger invändigt. för att andasfunktionen med nubuck som inte ska fettas in ska fungera. i bra till normal fuktighet utan stående vatten så fungerar de bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor, recensioner och önskan om utveckling

anersimyra  
#503662 Alpinakängorna som är en klass 3 känga har förstås karaktären av slalompjäxa, att ta på sig sina Harz blir i jämförelse som att ta på sig ett par mockasiner.. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).