Traktorer och processorer

Lastargeometri

4 inlägg 1435 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastargeometri

johanerik  
#485386 Jag har en fundering som knyter an till alternativ användning av min skogstraktor...

Satt och styrde runt snön härom kvällen och störde mig lite på att lastaren sticker upp så mycket över motorhuven när snöbladet hänger där fram. Det problemet har man ju inte på hjullastare. Så jag började fundera på varför man har rak lastare på hjullastare och dessa krokiga tingester på jordbrukare. Hur mycket jag än la pannan i djupare och djupare veck kom det ingen vettig förklaring till mig. Har någon med mer kunskap och erfarenhet funderat på samma och kanske till och med kan förklara?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lastargeometri

Ingoberra  
#485390 En traktor är ju främst konstruerad för å ha redskap efter sig. En hjulastare har ju bara en uppgift å är byggd därefter. Ingen motor ifram som lastaraggretatet måste ta hänsyn till tex

Avatar Fallback

Re: Lastargeometri

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485393 Ja det är ju framförallt framaxeln och hjulen på en traktor som är i vägen, axeln pendlar dessutom och så styr hjulen.

Sedan finns det väl lite olika varianter på hjullastare och traktorgrävare om framaxel eller inte pendlar, borde påverka hur rak lastaren kan vara.

Bild på midjestyrd Valtra med lite rakare lastare:
Bild

Avatar Fallback

Re: Lastargeometri

johanerik  
#485411
lm skrev:Ja det är ju framförallt framaxeln och hjulen på en traktor som är i vägen, axeln pendlar dessutom och så styr hjulen.

Sedan finns det väl lite olika varianter på hjullastare och traktorgrävare om framaxel eller inte pendlar, borde påverka hur rak lastaren kan vara.

Bild på midjestyrd Valtra med lite rakare lastare:


Aaa, just det var en väldigt bra anledning. Vet man inte vilken traktor det ska sitta på är det bäst att lämna gott om plats för när framhjulen har fullt utslag. Tack =)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).