Öppna kategorin

Volvo L45B Startar inte Hjälp

10 inlägg 7199 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo L45B Startar inte Hjälp

Volvol45  
#484845 [img]Hej alla där ute! Hoppas ni mår bra,

Det är så att min Hjullastare en Volvo L45B vill inte starta, för en vecka ungefär så körde jag maskinen og plotsligt började den gå dåligt sen dog den och ville inte starta igen, har bytt bränslefilter glödstift osv men vill ändå inte starta, kollade nere i bränsletanken och det såg inte så bra ut där

Bifogade bild på hur spridarna såg ut + dieseln

Har ni något tips på hur jag ska få start på den? Har spraya startgas den startar sen dör den

Tacksam för alla svar



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

jannee  
#484847 Börja med att lyfta ur tankarmaturen och gör rent silen. Avgörande är nu hur mycket goja som satt sig där. Kan räcka med den rengöringen, är det mycket med goja, töm hela tanken för att senare göra HELA systemet kliniskt rent.

Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Skogshuggarn  
#484849 Kollat så du inte har alger i tanken/bränslet?. Vad kör du på för soppa?.

Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Volvol45  
#484854 Ja jag tror jag har alger i tanken, tömde nu tanken och den va skitig, fyllt på ny diesel från Okq8 80L men den vill fortfarande inte starta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Skogshuggarn  
#484859 Köp RME fri "Blankdiesel". (Ingen BIO-Skit), Du behöver även ett anti algmedel. Gärna ett med smörjande funktion. Kollat/blåst sugledningen/retur?. Kan du pumpa fram diesel till filtrena?, har du förfyllt bränslefiltrena?, osv.

Avatar Fallback

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

jannee  
#484896 RENGÖR MOT BAKTERIER I DIESEL
JLM Diesel Anti-Bakterier 250ml - Rengöringsmedel som eliminerar dieselbakterier
JLM Anti-Diesel-bacteria 250 ml rengör mot bakterier i diesel (dieselbakterier och alger) i dieseltanken på personbilar och små båtmotorer. Dagens biodiesel är hygroskopisk, vilket innebär att den drar till sig fukt från omgivningen på grund av dess kemiska sammansättning. Fukt och kondens gör att alger och dieselbakterier börjar växa i botten på dieseltanken. Algerna bildar ett slam i bränslesystemet som sprids från bränsletanken till bränslefiltret via bränslerören.
Fördelar med att använda JLM Diesel Anti-Bakterier 250ml
JLM Diesel Anti-Bakterier eliminerar och förhindrar bakterietillväxt.
JLM Diesel Anti-Bakterier rengör bränslesystemet från alger och bakterier.
JLM Diesel Anti-Bakterier förhindrar att bränslefiltret blir blockerat av bakterier.
JLM Diesel Anti-Bacteria håller borta bakterier i diesel på ett effektivt sätt.
Instruktioner
En 250 ml flaska med doseringssystem:
Dosering: Tillsätt 25 ml Diesel Anti-Bacteria för varje 25 liter diesel. Häll i medlet helst innan du tankar upp, så att det får blandas ordentligt med bränslet.
Hur man använder JLM Diesel Anti-Bakterier 250ml för en så effektiv behandling som möjligt:
En bra blandning av JLM Diesel Anti-Bacteria är väsentlig för en effektiv behandling. JLM Diesel Anti-Bakterier har optimal effekt om det ligger kvar i dieseln i minst 24 timmar. Ju renare bränslesystem, desto effektivare kommer JLM Diesel Anti-Bakterier att bli.
JLM rekommenderar följande rengöringsmetod:
Fastställ mängden bränsle i en full tank.
Beräkna mängden JLM Diesel Anti-Bacteria som krävs 1:1000.
Kör med bilen till du har ca 25% bränsle kvar i tanken.
Dränera för att tömma ut eventuellt vatten från botten av bränsletanken.
Om det finns mycket slam i tanken, rengör tanken noga för att garantera den bästa behandlingen.
Tillsätt den beräknade mängden JLM Diesel Anti-Bakterier till tanken. KOMMENTAR: Undvik kontakt med medlet på hud och ögon. Använd skyddshandskar/engångshandskar. Läs säkerhetsdatabladet för mer information.
Fyll tanken med diesel efter att ha tillsatt JLM Diesel Anti-Bakterier.
Medlet blandas automatiskt med bränslet medans du tankar upp.
Använd inte fordonet under 24 timmar, för att göra det möjligt för medlet att göra sitt jobb ordentligt.
Dränera igen för att tömma ut vatten med döda alger/bakterier.
Det behandlade bränslet än nu redo för normal användning. Tillräckligt med Diesel Anti-Bakterier finns nu i tanken för att rengöra tanken och bränsleledningar.
VIKTIGT: Om bränslesystemet är allvarligt förorenat med slam, slem eller kondens vatten, måste tanken rengöras manuellt innan Diesel Anti-Bakterier kan tillsättas för att uppnå bästa möjliga resultat. I detta fall rekommenderar vi att kontrollera bränslefiltret också. Byt bränslefilter vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Skogshuggarn  
#484923 Viktigaste är att byta fabrikat på soppan. Speciellt i hobbymaskiner och d som står stilla i längre perioder. Finnarnas "röda".,,, hur är den idag?. Samma?.

Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Skogshuggarn  
#484930 Har skrivit d förr och skriver igen.

Media inom bla Lantbruk/skog och entreprenad borde belysa att det är problem med dagens miljöbränslen. Det är ju inte meningen att folk ska behöva sanera tankar, köpa tillsatser och i värsta fall få sina bränslesystem förstörda. Dessutom på egen tid och för egna pengar. Enskild individ har nog inte så mycket att komma med mot bensinbolagen, därför behövs det ngn form av gemensam "grupptalan". Jag vet att JD har haft problem med pumpar somr havererat på garantimaskiner, men det blir fort tyst om sådant. Ersättning/förlikning kanske?.

Avatar Fallback

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Brorsan  
#484947 Ursäkta trådkapningen. det verkar vara någon epidemi på gång med bränsleproblem när man ser alla aktuella trådar.

På båten i somras fick jag samma problem. Sen sjösättning, nya filter tömd vattenavskiljare- klassiska CAV 296, bränsle tanken full sedans i höstas. Första turen kom vi ca 15 min sen var filter tätt, fullt med klägg.

Lastbilen har samma problem som ni andra har med era maskiner. Den har blivit svagare och svagare. Verkstan har kollat turbo, gaspedal respons, avgassystem, avgasbroms, ventiler, matarpumpstryck och bytt filter. Nu är det bara insprutningspump och insprutningsventiler kvar enl. verkstan. Nu börjar jag fundera på om den får tillräcklig mängd bränsle efter att läst i dom aktuella trådarna? Får kolla flödet också.
Fråga:Finns det något filter i inloppet på en boschpump?

Användarvisningsbild

Re: Volvo L45B Startar inte Hjälp

Skogshuggarn  
#484957 Ber också om ursäkt för trådkapningen!. Marina fordon är nog de som haft mest problem, men det har ju sina naturliga orsaker om man kopplar det till biobränslet. Därför har många börjat sälja "Marindiesel" på sjömackarna, Det är i princip "blankdiesel". Själv har jag haft "antydning" till alger i min 641á, men då sanerade jag tankarna på alla dieselfordon. Jävlar vad diesel jag stod med helt plötsligt!. Filterade alltihopa med ett "micronfilter", dit med tillsats och sedan körde jag upp allt XC 70´n. Körde nog ett halvår på maskindieseln, men blandade in lite "blankdiesel" också (fifty-fifty). Nu går även XC´n på ren blankdiesel, men man undrar ju hur många som åker med det på återvinningen när det är allvarligare problem?. En del inspr-pumpar har ett finfilter i "matar-studsen". Vet inte om din har det?.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).