Föryngring

Alt till gran på fuktig mark med röta

28 inlägg 11364 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alt till gran på fuktig mark med röta

Sne4  
#484525 Jag har en tråkig avdelning som det vore kul att få höra vad ni skulle gjort med. Förutsättningarna är följande:
En G32 med 50 åriga granar på fuktig mark. Aldrig röjt eller gallrat. Barkborren har härjat runt där inne och en hel del träd visar i mitt lekmannaöga tecken på röta: "Elefantfötter" eller annan förtjockning nere vid basen samt grova barksprickor vid basen. Nu ska det slutavverkas och börjas om,men med vad?

Området är på drygt 0,5ha och intill finns fuktig/blöt åkermark som stått obeskogad de senaste 60 åren(urdikad kärrmark), men som glasbjörken sakta dyker upp på. De senaste åren har dock betestrycket ökat och på ett närliggande hygge har inte en enda björk orkat upp ovanför rådjurshöjd...

Sätter man kravlistan:
Röttåligt
Klara fuktig mark
Ej viltbegärligt

så blev listan inte lång på vad jag hittade...
Silvergran - men virket är ju ingen höjdare där.

Så nu funderar jag på att sätta glest med glasbjörk och skydda de plantorna(prova sprutmedel i ryggspruta), hoppas att lövuppslaget i övrigt är tillräckligt för att hjortdjuren ska låta bli "finplantorna" och skydda de som kan bli huvudstammar av uppslaget. Därefter får man väl fundera på att om X år sätta gran under björken igen.
-Det kritiska här är när de blir c:a 3-4m, då har älgen knäckt många björkar på marken, men, men risker är det med mycket här i livet.

Hur låter det, finns det några andra bra alternativ att fundera närmare på?
-Något som kunde bli sågtimmer och ge bra betalt i framtiden hade ju varit bra..



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

c002oh  
#484544 Ď3_i ¥¥

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484546 Avvakta avverkning! Överväg sedan gran igen. Det är väldigt sällan röta i gran på fuktig mark med fungerande diken. Men har vattnet varit högt länge och nu med några torra somrar så kan rötterna inte ha fått tillräckligt med vatten. Det ger då rötan möjlighet att ta över.
så mitt råd ha is i magen är det inte så mycket rensa diken och plantera gran igen. glasbjörk har inte gjort någon skogsägare nöjd hittils. :wink:

Avatar Fallback

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

alias  
#484549
Tåndemåla skrev:Avvakta avverkning! Överväg sedan gran igen. Det är väldigt sällan röta i gran på fuktig mark med fungerande diken. Men har vattnet varit högt länge och nu med några torra somrar så kan rötterna inte ha fått tillräckligt med vatten. Det ger då rötan möjlighet att ta över.
så mitt råd ha is i magen är det inte så mycket rensa diken och plantera gran igen. glasbjörk har inte gjort någon skogsägare nöjd hittils. :wink:


Håller med i det mesta.

Hade nog kört på en ny omgång granplantor planterad i omvänd torva. Om det visade sig vara mycket röta så hade jag kunnat tänka mig att glesplantera med ner mot 1500 plantor/ha och sedan satsa på att röja fram självföryngrat löv däremellan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484551 Håller helt med @Alias men skulle dock plantera gran till lagkravet! Kommer inte ihåg i huvet vad det är på en G32 men borde vara 1800-2000 plant/ha.

Avatar Fallback

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

boksson  
#484557 Jag har ett liknande bestånd som vid sista gallringen för 7 år sedan hade 30% röta i rotskäret så jag går nästan i samma tankar som du. Men för min del är det även om jag ska ta ner beståndet i förtid, vad tror ni? Mina tankar går till kustgran som ersättare och vad jag läst mig till drabbas i liten utsträckning av röta. Kanske något för dig också?

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Sne4  
#484576 Jag glömde visst fåmed en viktig förutsättning, jag ska avverka ett 100 årig granbestånd som står intill den ogallrade avdelningen. DVS De här pinnarna kommer nu att få vind från ett helt nytt håll när den drygt 30m höga väggen som de stått i lä av försvinner. Dikena behöver fräschas upp, vattennivån i det viktigaste diket står strax under marknivå i del ägre delarna av beståndet just nu.

@boksson: Jag har lurat lite på kustgran, men i ett växhusförsök att smitta diverse träd presterade den inte så mycket bättre än vanlig gran: https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... s95-12.pdf
Vet inte om du har någon annan information som är mer aktuell?



Annars så har jag funderat på den, speciellt eftersom Abies släktet inte verkar vara så omtyckt av kronhjort att gnaga på i den information jag hittat. Granen kan vara lite högrisk då jag har mest gran och nu börjat se en hel del tråkiga barkgnag. Gran var tydligen mumma för dem att gnaga på.

-Lite fundersam över hur frosttålig kustgranen är då det är ganska frostutsatt lokal, men det kanske går.

Så här ser det ut, inga frodvuxna vargar här inte!
1512669283_20171129_115207.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484581 Inga abies arter på fuktig mark!!! De är utpräglade friskmarks arter. Utan mineraljord inga träd! :surp:

Avatar Fallback

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

boksson  
#484590 www.skogssverige.se/en/node/38144
Kustgran ska tydligen klara sig på dikad torvmark. Enligt den uppsats som länkas till i länken drabbas kustgran av mindre röta än rödgran. Men det verkar vara mer upplevt än av vetenskapliga försök.
Jag har inga erfarenheter av kustgran men tanken har gått till det trädslaget pga många fördelar.

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484598
boksson skrev:http://www.skogssverige.se/en/node/38144
Kustgran ska tydligen klara sig på dikad torvmark. Enligt den uppsats som länkas till i länken drabbas kustgran av mindre röta än rödgran. Men det verkar vara mer upplevt än av vetenskapliga försök.
Jag har inga erfarenheter av kustgran men tanken har gått till det trädslaget pga många fördelar.
Jag ska ta det lite snabbt! Rotröta finns just nu i Sverige i två former s-form och p-form! Spruce och pine. Just nu vi har inga f-form. Fir är alla typer av ädelgran! Den finns i Danmark men inte i Sverige! Så det är inte så konstigt att det är lite röta i ädelgran! Honungsskivling och andra agresiva rötsvampar kan knäcka alla typer av träd! Kustgran på torvmark har jag aldrig hör eller sett men sitka funkar fint!

Avatar Fallback

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

boksson  
#484605 Ja sitka har jag planterat på blöt mark men med röligt grundvatten, växer riktigt bra i blandning med al, nästan 2 m på 3 år än så länge. Stillastående vatten gillar de inte. Får se om det utvecklas röta framöver.
Frågan är hur frostkänslig kustgranen är..

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484610 Har du skogen i Skånes Fagerhult eller längre ifrån E4,an? Kustgranen växer på många olika marker men mest på slutningar där är frost inga problem. Men den är mer känslig för vårfrost än sitka men lika känslig för höstfrost!

Avatar Fallback

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

boksson  
#484618 Vet inte om frågan är ställd till mig eller sne4.
För min del har jag min skog mellan Munka-ljungby och Eket med långa sluttningar och en hel del skogsbeväxt dikad torvmark. Har kallras, faktiskt kan det skillja 2 grader på 300m på vintern. Trots det verkar sitkan trivas där det är som kallast.
Är bra sugen på att pröva kustgran.

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484623
boksson skrev:Vet inte om frågan är ställd till mig eller sne4.
För min del har jag min skog mellan Munka-ljungby och Eket med långa sluttningar och en hel del skogsbeväxt dikad torvmark. Har kallras, faktiskt kan det skillja 2 grader på 300m på vintern. Trots det verkar sitkan trivas där det är som kallast.
Är bra sugen på att pröva kustgran.

De drog ner ett kustgransbestånd på Rössjöholm i höstas med 1000 m3 + Jag gjorde den planen så jag har bra koll på den typen av skog du har så jag kan nog komma med råd! Eket ligger det norr om Munka Ljungby? Borde ju ha koll på det! För på andra sidan ligger Lärksröd mm. Hittade bara frostskador på Rössjöholm vid torvtäkterna!

Användarvisningsbild

Re: Alt till gran på fuktig mark med röta

Sne4  
#484630 I min länk så hade även en stor del av plantorna av kustgran blivit infekterade av S-formen, så det verkar som om den även kan slå mot en del i Abies släktet?
(Sitka och vanlig gran hade större frekevens infektioner dock)

Min skog finns i Södermanland, så det är längre norrut. I framtiden så sias det ju om torrare klimat i de delarna av landet. Det talar ju mot bägge sorterna.

Rotsystemet på sitka hade nog varit bra för den sortens mark jag har, men jag är osäker om det är för långt norrut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).