Skogsmiljö och Trädlära

Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortstam?

19 inlägg 4674 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortstam?

Sne4  
#483819 Efter att ha spenderat några halvdagar och röjt/gallrat så har jag sett en hel del barkgnag på granarna. En del kunde gallras bort utan nämnvärd förlust, men det såg inte lovande ut för framtiden då kronhjortsstammen här fortfarande är förhållandevis liten. En del av de gnagda träden var dock huvudstammar som passerat 40 år och där är ju frågan om de träden kommer att bli rötangripna som en del av småträden som jag tog bort var.

Så hur illa kan det bli - hur ser det ut för er som har en stor kronhjortsstam på ägorna?
-Finns det något sätt att minska skadorna mer än bly eller hägn?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483855 Läste en artikel i Land om en skogsägare som stamkvistat sina granar.
Hjorten tycker inte om insyn, öppna ytor.

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sti L  
#483858 Min skog er brandt og gallrat, der trivest hjorten meget bra. Den har dagsrasten på et punkt med god utsikt for vakthold.Grannenes skoger er ikke gallrat/tett og der trives han dårlig.Som takk for utsikten spiser han bark,mye bark.Jeg har da prioritert furu selv om den passer dårligere i teigen/terrenget. Er hjorten innvandrer fra Norge eller sørfra, og ca hvor lenge har dere hatt den?

Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sne4  
#483876 Kronhjortarna här i sörmland kommer från en utsättning på 1960 talet. De djuren kom från ett vilthägn om jag kommer ihåg rätt.

Kronhjortarna är ju mest gräsätare och det är det som kan ställa till det för min del framöver, då det finns relativt stora nedlagda jordbruksytor som inte beskogats i direkt anslutning till mina marker som i princip är mest granskog. Ser jag till hur Wapitin betedde sig på vintern så är det perfekt vinterbete=hög skaderisk om de inte kommer åt gräset.

Just nu är det inte många djur som går här, men ändå märks skadorna.

Det var intressant med artikeln om att de inte trivs där det är öppet. De träd som är skadade hos mig stod främst intill skogsvägar eller nära ett hygge. Bestånden är dock täta, så de skulle ha varit relativt dolda där.


@Sti L: Är det mest granen som blir barkgnagd, eller gör den likadant med t.ex asp?
-Djuren som vilar i gläntan är det hela flockar med han och hondjur eller bara hon eller handjur?

Hittade följande bild gällande frekvens av stamskador på
https://www.bundeswaldinventur.de/index.php?id=697

Stämmer det med vad ni har sett att tallen klarar sig så pass mycket bättre?
Bild


Fichte=Picea - Gran
Kiefer=Pinus - Tall
Tanne=Abies - Ädelgran

-Kanske dags att plantera julgranar i stället för granar som jag undrade om jag hade i en annan tråd :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sti L  
#483900 Min skog er veldig liten og andre har troligen andre resultat enn meg. Dette er hva jeg ser hos meg: Tallen blir lite/inget betet på bark og der den får skader etter f. eks min skogsdrift så tåler den det mye bedre.Asp finnes ikke, jeg har heller ikke sett barkskader andre steder (Jag jagar og går mye i skog). Det er både enkeltdyr og familiegrupper her, jusst nå er det ny rekord i høyt antall. Kan vi tro at de liker å ha det åpent der det er brandt og tett på flatene? Tror bark er "tilleggsmat" for å fylle opp med mineraler og uavhengig av grastilgang. Man ga djurene på gården hele ungtre i gamle dager for desse mineraler, samt salt.De kan og spise jord. Se på alt dette som uvitenskapelig forskning.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sture Andersson  
#483964 Skjut Skjut ,skyddsjakt .

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sti L  
#483999 Ok \M/

Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sne4  
#484010 Tyskarna håller visst med där också :d

svart färg = kronhjortsförbud och skjuttvång för jägarna.

Bild

från: http://rothirsch.org/unsere-positionen/ ... r-laender/

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

80-90  
#484181 Här i v Värmland börjar det bli riktigt mycket skador på skogen å då spec i granbestånd på väg in i gallringsålder . Å de mesta granar dör !! Vi får skjuta årskalv men skulle vilja ta ut mera !! Men detta med å bilda hjort område e ju hopplöst , då det krävs så jäkla mycket areal !! Hela kommunen ska ju med för å få till nått å sen va det väl ca 2 års behandlings tid hos en eller annan myndighet !! Så detta kommer bli nog bli bra :shock:

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

alias  
#484185
80-90 skrev:Här i v Värmland börjar det bli riktigt mycket skador på skogen å då spec i granbestånd på väg in i gallringsålder . Å de mesta granar dör !! Vi får skjuta årskalv men skulle vilja ta ut mera !! Men detta med å bilda hjort område e ju hopplöst , då det krävs så jäkla mycket areal !! Hela kommunen ska ju med för å få till nått å sen va det väl ca 2 års behandlings tid hos en eller annan myndighet !! Så detta kommer bli nog bli bra :shock:


Vet inte vad du avser i hektar med en hel kommun, men där jag jagar så räckte det med att bilda ett skötselområde som omfattade samma areal som älgskötselområdet (tror det är på drygt 10 500 ha). Vill minnas att det tog förvånansvärt kort tid för LST att godkänna bildandet av kronskötselområdet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

80-90  
#484193 Tror de vill att hela kretsen ska ingå å det är 79000 ha innan vi får bilda område !!

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

alias  
#484195
80-90 skrev:Tror de vill att hela kretsen ska ingå å det är 79000 ha innan vi får bilda område !!


Tycker att det låter helt horribelt. Här nere funkade det med samma omfattning som älgskötselområdet.

Med kretsen menar du Jägareförbundets indelning förutsätter jag - brukar väl dock ofta vara samstämmigt med Älgförvaltningsområdena?

Om det finns en majoritet bland markägarna i ditt älgskötselområde för att bilda ett kronskötselområde så hade jag förespråkat att ni tar initiativet och talar med LST - man kan ju inte få mer än ett nej, men då har man ju i alla fall försökt komma till rätta med situationen.

Kom på att jag tog för givet att du har mark som ingår i ett älgskötselområde. Är osäker på om det fungerar på samma sätt i licensområden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

80-90  
#484197 Det där blir lite grekiska för mej !! Men jaktlaget jag jagar älg i är ett vvo som ingår i ett älgskötsel område å det är 79000 ha å då menar ls att alla lag ska med !! Å alla vill inte med :sad:

Användarvisningsbild

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

Sne4  
#484243 Utvecklingen i v värmland förvånade mig. För 10 år sedan fanns det enstaka kronhjortar där jag jagade i n värmland. De trodde jag att vargen skulle ta, men så blev det visst inte - älg verkar smaka bättre...

I de bestånd som är upp till gallringsålder hos mig så är det minst 20% som är gnagda, och det är många säsonger kvar innan träden är grova nog att få vara i fred.
-Vad ser ni som har granskador -går de på samma träd igen, eller blir det nya träd varje gång?

Det vore ju idiotisk att gallra bort de träd som håller på att repa sig, och så går hjorten och gnager på det oskadade grannträdet...
Vad jag kan se här så går de dock primärt på nya träd varje gång. Det är inte många träd som är gnagda flera gånger.
-Några av träden verkar läka ihop och växa på med bra toppskottshöjd, där blir förhoppningsvis skadan "bara" att rotstockens kvalitet blir dålig. Annars så är de många tecken på att de gnagda träden kommer att stryka med och toppskottslängden är liten och barrfärgen på årsskotten ser gulbrun ut. En del av angreppen är färska så det kan ju bara var en tillfällig dip, men en vid en del äldre angrepp så är det uppenbart att det är kört.

-Stämmer det med vad ni ser?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjortsskador gran - hur blir det med en stor hjortst

80-90  
#484282 De träden som är gnagda på hos mej dör till nästan 100% då de gnager runt om !! Sen verkar det som att de gnager på små upphöjningar i skogen !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).