Jakt och Fiske

100% stamskador av hjort

14 inlägg 6619 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

100% stamskador av hjort

Torbjörn Johnsen  
#482874 Jag besökte en skog i Sörmland i slutet av förra veckan för att göra film och reportage om skogsmaskiner (tråd & video kommer inom kort). Beståndet som gallrades hörde till ett av de sörmländska godsen och deras prio var tydligen höga klövviltstammar mer än god skogsvård. Det var sorgligt att se detta 25-åriga granbestånd på planterad åkermark där näst intill 100 % av träden hade gnagskador av hjort. Många träd hade kraftiga kådflöden. Konstigt nog var det inte speciellt mycket röta i rotsnitten. Än.

1511889170_hjort_skog.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

isteskog  
#482902 Ogilla! :sad:

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

ananders  
#482908 Jag har sett liknande bestånd på skånska gods med det tillägget att vildsvinen också bökat runt huvuddelen av stammarna.
Det är sorgligt att gå i sådana bestånd för en som vill ha en frisk och vital skog.

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

Vedproducent  
#482944
Torbjörn Johnsen skrev:Jag besökte en skog i Sörmland i slutet av förra veckan för att göra film och reportage om skogsmaskiner (tråd & video kommer inom kort). Beståndet som gallrades hörde till ett av de sörmländska godsen och deras prio var tydligen höga klövviltstammar mer än god skogsvård. Det var sorgligt att se detta 25-åriga granbestånd på planterad åkermark där näst intill 100 % av träden hade gnagskador av hjort. Många träd hade kraftiga kådflöden. Konstigt nog var det inte speciellt mycket röta i rotsnitten. Än.

1511889170_hjort_skog.jpg

Det där med rötan från kronhjortsskador blir man ju inte riktigt klok på. Gallrade drygt 20 hektar liknande plantering (25 år) med otroligt mycket skador för 20 år sen 1997. Nästa gallring 2007 och nästan inte ett enda träd med röta och nu får det stå utan fler gallringar. Mellan 4-500 m3 sk per hektar så hugg inte ner det för tidigt bara.

Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483137 Det kunde varit värre.


Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

isteskog  
#483151 Rena gnuvandringen ..... :shock:

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

sundelius  
#483157 :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483193 Det på filmen var ju dovhjort och inte de gynnarna som Torbjörn pratar om.
Risken med dovhjort är att marken blir överbetalda och att andra hjortdjur får svårt att göra födosök! Så ökade toppbetesskaddor! Kronhjort betar normalt även in ungskogar av gran med barkgnag som resultat. Älg kan göra samma typ av barkgnag!

Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

Skogshuggaren83  
#483312 Läs svaret av Jägareförbundets riksjaktsvårdskonsulent angående utökad skyddsjakt på hjortkalv.
-Inga skador i skog.
Eller Jesper Einarssons jaktvårdskonsulent svar.
-Det försvårar nyetableringar.
-Det finns inga generella skadeproblem, tvärt om de är mycket lokala.

När dessa herrar lever så långt ifrån verkligheten blir man väldigt förvånad och besviken. Är jägareförbundet verkligen för viltets bästa eller för att maximera skottillfällerna vid jakt.
Kolla gärna in slaktvikterna på älg vid förbundets högborg Östermalma, älgarna svälter... Bra vilt förvaltning???

Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

Gaffe  
#483645
Tåndemåla skrev:Det på filmen var ju dovhjort och inte de gynnarna som Torbjörn pratar om.
Risken med dovhjort är att marken blir överbetalda och att andra hjortdjur får svårt att göra födosök! Så ökade toppbetesskaddor! Kronhjort betar normalt även in ungskogar av gran med barkgnag som resultat. Älg kan göra samma typ av barkgnag!


Det är Kronvilt i filmen

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483653 Ja jädra! Det har du rätt i! :shock:

Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

Torbjörn Johnsen  
#484125 Artikel i senaste Skogseko om hjortskador i Skåne:

Kronhjortsstammen ökar i Sverige liksom betesskadorna på skogen. Både barrträd och lövträd drabbas och lokalt är problemen så stora att det är svårt att få upp ny skog överhuvudtaget. Olika åtgärder sätts in, men synen på hur man ska komma tillrätta med problemet delar experterna.

Värst utsatt är Skåne. De allvarligaste och mest omfattande skadorna drabbar granbeståndet, särskilt granen, men även lövträden skadas när kronhjortarna gnager på barken.


Läs hela artikeln här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 100% stamskador av hjort

halvproffs  
#484142 Där jag gallrar nu är det nog barkgnag på 80% av tallstammarna. En del syns det som ett streck bara men en del som jag måste ha kvar för att undvika luckor ser hemska ut.
Nu finns det knappt någon älg kvar i det här området.

Avatar Fallback

Re: 100% stamskador av hjort

Gaffe  
#484180 För täta viltstammar blir ett gissel, det håller jag med om. I synnerhet med en stödutfodring som inte är genomtänkt. Tro mig, har jobbat i Sörmland med viltbruk under 10 år med tät stam av både kron, dov och älg på en större fastighet.
Problemet i dag är kommunikation, en bra dialog mellan skog, vilt och jordbruk kan göra underverk.
Skogen saknar på många håll den variation som krävs för att kunna föda viltet året runt utan acceptabla skador. Precis samma fenomen som händer i det monokulturella lantbruket. Våga variera, låt skogsbilvägarnas slänter få bli viltbete. Använd ledningsgator, dikessträckor till att producera foder. Det krävs insatser, ingen har sagt att det skall vara lätt [emoji6]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).