Traktorer och processorer

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

76 inlägg 49889 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Micke L  
#438167 Hej,
Har med strul med bränslet på A85. I tidigare inlägg omnämns en lucka i hytten, vänster sida? Med risk för att vara okunnig i detta ... Är det vänster framifrån sett? dvs sidan där gas, och lastarreglage sitter?
Finns någon dränplugg så tanken kan sköljas ur och göras ren? Har hittat en plugg men vet ej om den går till tank. Om någon vet så tacksam för utförlig beskrivning var pluggen sitter, är inte alls hemma på att skruva.

Tack för alla tips som skrivits i ämnet.
// Micke

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

eqlazer  
#438171 Anges alltid i färdriktning sett, alltså det som blir din vänstra sida när du sitter i traktorn och kör framåt :)

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Micke L  
#438346 :wink: suveränt, tack! Känner du eller annan på forumet till om det finns en sk dränerings plugg som man kan lossa och "tvätta" ur tanken?
Måste även be om lite hjälp till i ämnet..
Efter senaste strulet hade jag loss bajonettkopplingar, blåste slangar osv. Hittade lite skräp i första kopplingen vid förfiltret. Dock har varvtalet stigit till 950-1000 rpm vid tomgång efter..
Vid tankningen använde jag denna AGROL-DIESELTILLSATS-02L rengör, höjer cetantalet osv). Kan detta vara anledningen till höjd tomgång?
Kan någon med utförlig instruktion hjälpa mig hur jag ställer ner tomgången? Gärna utförligt och helst med bild.
Med vänlig hälsning Micke

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438356 A serien har väl som alla de lite äldre Valmet/Valtra en bottenplugg på tanken strax framför skarven till växellåda/bakaxel

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

eqlazer  
#438563 http://www.valtra.se/wwwresources/liter ... el3_SE.pdf
Punkt 31 i underhållsschemat avhandlar bränsletanken.

Ang tomgångsvarv, kolla vilken vajer som rör på sig när du gasar (kolla på insprutningspumpen). Det brukar sitta en justerskruv som hindrar vajern att gå tillbaka för mycket när man släpper gasen, alltså det som blir tomgångsvarvet.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

eqlazer  
#438567 http://www.valtra.se/wwwresources/liter ... el6_SE.pdf
Sida två visar bränsletanken och ett gäng pluggar. #5 verkar vara bottenpluggen, men vad syftet är med 2x#3 vet jag inte. Kanske för att lättare komma åt vissa delar av tanken?
Edit: Ser ut att vara anslutningar till extra bränsletank, #7 på sida 7 är nog det som är tänkt ska kopplas in.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Micke L  
#438593 Toppen med instruktionerna. Ska undersöka då det är ljust ute i helgen. Tror att det är den plugg jag gissade. För tomgången verkar det som om vajern inte ens "når" till stoppskruven. Ska se om jag lyckas få in en bild till helgen.
Har sedan tidigare laddat ner verkstadshandboken från ett angränsande forum, känner dock inte riktigt igen mig i beskrivningarna från den. Verkar innehålla ett flertal modeller med lite ologisk uppbyggnad..
Återkopplar till helgen men tack för jättebra hjälp!
// Micke

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Micke L  
#439245 Hittat problemet med tomgång. Vajern på insprutningspumpen slutar med en hylsa, denna hade hoppat ur sitt läge och då fastnar vajern ett par mm tidigare än avsett.
Har också hittat pluggen för dränering av tank, så fort det blir varmare får det bli en rejäl rengöring.
Tack för all hjälp!!
//Micke

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

michael s  
#483360 Har en valtra a75-03. Kortade insugsrör och rensade banjon= traktorn pånyttfödd.
Gummiknopparna till huv mm kommer direkt från farfars gamla gummistövlar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483524
gnisten83 skrev:A serien har väl som alla de lite äldre Valmet/Valtra en bottenplugg på tanken strax framför skarven till växellåda/bakaxel


På min sitter det dessutom två bottenpluggar, en på var sida och man lär lossa båda om man ska få ur allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

michael s  
#483532 Kapade/ kortade röret ner till tank ca 25mm, kanske lite för mycket funderade jag på i natt, får väl ha en dunk diesel med sig i hytten nu...

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483540 Du får korta ner tankgivaren lika mycket så låg nivå börjar blinka till innan de tar slut...
Så tråkigt att lufta bränslesystemet i onödan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

michael s  
#483565 Ja det är sant, är bara så levandes glad nu att den går så bra och jämt och startar direkt. Det får bli när tanken börjar bli tom så ska jag dränera tanken och rengöra. Sitter givaren i det locket bredvid de tre banjonipplarna?

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483585 Om de ser ut som övriga modeller så är de ett runt lock 7-8cm med 2 kabelanslutningar

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483594 Bilder från när jag lagade min

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).