ATV och UTV i skogen

Aspen 4T i ATV på vintern

8 inlägg 8223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen 4T i ATV på vintern

hgj  
#483135 Hej!

Har någon av er erfarenhet av att köra Aspen 4T i en ATV eller liknande på vintern?

Jag har under sommaren och hösten ofta tankat fyrhjulingen med Aspen 4T då jag ändå haft fat hemma och det är trevligare avgaser, men nu när det blev kallt verkar det vara tji omöjligt att få igång den. Försökte för någon vecka sedan men fick ge upp, sedan blev det 0 gradigt i helgen så då och i måndags gick den, men nu är det -9 igen och då är den stendöd...vill inte alls tända.

Har fyllt upp tanken med vanlig bensin nu, men den måste ju ändå pumpa fram för att det ska blandas.

Någon som vet vad som händer, är det som med gamla RMEn att det drar åt sig fukt och fryser eller vad är det frågan om...känns ju lite drygt att rikta en kupévärmare mot den också om man inte hamnar på rätt ställe.

Tacksam för idéer...



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

Hema  
#483205 Tyvärr inte kört på vintern. Men iår har jag skaffat snöblad, så det kommer bli ändring. Har dock hört att en del inte gillar köpa bränsle på plåtfat, då det kan bli kondens invändigt med vatten i bränslet som följd. Men det borde väl gå att hälla någon skvätt sprit i tanken om man misstänker det.

Avatar Fallback

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

MDin  
#483294 Lite startgas kanske vore på plats. Får den bara tända några ggr så drar den nog i sig den riktiga bensinen.

Användarvisningsbild

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

anersimyra  
#483351 Aspen har om jag inte minns fel förändrat bränslet för att maskiner ( främst skotrar ) inte ska få startproblem vid sträng kyla. Själv har jag kört min polaris 800 efi på Aspen ner till 15-20 minus utan några som helst problem.

Avatar Fallback

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

hgj  
#483372
anersimyra skrev:Aspen har om jag inte minns fel förändrat bränslet för att maskiner ( främst skotrar ) inte ska få startproblem vid sträng kyla. Själv har jag kört min polaris 800 efi på Aspen ner till 15-20 minus utan några som helst problem.


Kej, det kanske är som @Hema säger då att det är kondensvatten i bränslet somr boven, inte själva bränslet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

totte  
#483393 Ganska troligt med vatten. Vi som varit med ett tag minns att på vintern köpte man K-sprit och hällde i tanken på bilen, annars var risken för isproppar och förgasarfrysningar rätt stor. Det var innan de började blanda etanol i soppan som standard. Och i alkylat finns ingen etanol som blandar sig med vattnet och förhindrar frysning.

Avatar Fallback

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

hgj  
#483440 Med K-sprit i tanken och en kupévärmare under sitsen så startade den i alla fall. Ska bli intressant att se om den kommer trilskas i fortsättningen också eller om den sköter sig nu. :) Tackar för tips och idéer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen 4T i ATV på vintern

Karl.a  
#491356
anersimyra skrev:Aspen har om jag inte minns fel förändrat bränslet för att maskiner ( främst skotrar ) inte ska få startproblem vid sträng kyla. Själv har jag kört min polaris 800 efi på Aspen ner till 15-20 minus utan några som helst problem.

Kan tillägga att jag själv häller aspen i min skoter då jag ställer undan den på våren. Dagens bensin man köper på macken åldras snabbt å det kan bli problem att starta när den ska igång efter sommarvilan. Aspen bensinen verkar hålla längre

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).