Skogsröjning

Skötsel av klibbal (stamkvistning?)

3 inlägg 3686 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skötsel av klibbal (stamkvistning?)

nomis  
#48307 Hej
Vet inte om detta är rätt forumavdelning, men...

Vi har ett litet område där vi planterade klibbal 1999, efter att ha misslyckats med björkplantering, troligen på grund av för blöt mark. Området finns i Sätila, mellan Borås och Göteborg.

Träden är nu mellan 5 och 9 meter höga, och har grenar längs hela stammen. Vi har hört att man skall stamkvista klibbalen för att få hög virkeskvalitet. Frågan är hur man vet vilken tidpunkt som är rätt? Hur mycket skall kvistas? Gäller den vanliga regeln om 50% lövkrona även för al?

Övriga skötselråd för röjning, gallring etc? Någon annan här på forumet som håller på med alskogsbruk?

MVH nomis



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Skötsel av klibbal (stamkvistning?)

halvproffs  
#48309 För ca 10 år sedan röjde jag ett försumpat område med inriktning på alproduktion. Det fanns både gråal och klibbal naturligt föryngrad, ganska tätt. Det har växt mycket bra så nu håller jag på att göra första gallring och det mesta är bra kvistrensat av sig själv. Tyvärr har jag inget svar på din fråga utan undrar samma sak själv för att det brukar bli sk vattskott på stammarna ialla fall på gråalen.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av klibbal (stamkvistning?)

nomis  
#48341 Fick tips på ett annat forum om den här länken:

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... ch_asp.pdf

Verkar stå en hel del läsvärt. Tror att vi skall prova på lite stamkvistning. Någon som har en annan åsikt än skogsstyrelsen om tidpunkt? Enligt länken ovan skall det gå bra antingen på vårvintern eller efter savningen men före sensommarn...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).