Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Motomit IT / Keto Forst tilttryck

9 inlägg 4177 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motomit IT / Keto Forst tilttryck

Oleab  
#482397 Finns det någon här inne som använder tryckkontrollen på denna uppsättning (Vimek 404 T5)?
Instruktionsboken ger ingen vägledning i vilka värden man borde peta in i tabellen så att det inte går rätt åt skogen första gången, och grundläget är noll på alla värden..
Tacksam för alla tips!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

finskpinne  
#482502 Nu kör ju inte jag varken med keto eller vimek, men motomit pc kör jag med och har rätt så lång erfarenhet av det. Nu har ju motomit olika program till alla aggregat men om dom har likadan tiltfunktion som åt kesla så borde det ju finnas en ruta för minimidiameter och en för maxdiameter. T.ex. om du fyller i 100 mm i minimirutan och 200 mm i maxrutan så kommer aggregatet automatiskt att trycka på med tilten när du fällsågar ett träd av diametrarna mellan dessa värden.
Hoppas det var detta du ville veta om. Själv använder jag inte denna funktion, är det något träd som jag tycker det behövs så trycker jag själv på tiltner knappen vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

Oleab  
#482505 Så den fungerar vid fällning? Vad jag kan begripa skulle det trycka på vid matningen, så att man inte kör rotändan i backen när jämnvikten förskjuts? Men instruktionsboken säger inget om hur man ska gå till väga..

Det finns fyra rader man kan fylla i med olika diametrar, tryck och dröj.
Man vill ju ha en ramp som ökar trycket jämnt, och sen sänker det igen så man inte bryter av toppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

Tosca  
#482506 Med hänsyn till kapsprickor är det nog bättre om du försöker hålla ett litet lyft i trädet du ska fälla.
När du sågat igenom ska du ju lyfta och dra emot dig stammen.

Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

finskpinne  
#482511 Det finns flera funktioner. Tilt vid fällning, tilt vid matning fram så inte toppen matas ner i backen, och tilt upp vid backning så inte toppen matas ner i backen när man backar.

Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

finskpinne  
#482514 Om du har proportionell tryckreducerare till tilten så anges oftast värdena i motomit som procent. Alltså 0-100. Har du inte propotryck till tilten så används den som följande: värdet 0 betyder att punktionen är av och värdet 100 betyder att funktionen är på.
I dröjrutan så är det troligtvis millisekunder. Alltså en sekund är 1000 millisekunder.

Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

Oleab  
#482518 Tack så mycket för svar!

@Tosca - visst, så tänker jag med. I några enstaka fall kanske tilten kan användas vid fällning med, men det jag vill åt är automatiken vid matning.

@finskpinne: jo, det stämmer nog, at den även fungerar vid backning. Jag tror samma ramp fungerar i båda fallen, men möjligt det var olika dröjtider? (Sitter inte i maskinen just nu)

Trycken anges i procent, ja - om det inte är propotryck så händer det inget om jag ställer in det på typ 10% till en början? I såfall kan jag ju prova lite smått och kolla vad som händer.

Sen är dröjtiden hur länge man vill hålla trycket i varje läge? Då anser jag man får ha nån sammanhang mellan diametrarna och dröjtiden så att det stämmer med matningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

finskpinne  
#482581 Om du inte har propoventil så händer inget förrän värdet ställs på 100.
Dröjtiden är väl den tid tilten är aktiverad efter att matningen slår av. Så man kan få massabiten att hållas i luften tills sågen hinner kapa av den. Men det fungerar inte med sköra trädslag och klen diameter, dom går bara av.
Själv använder jag inte nån av dom där automatikalternativen. Dagens aggregat matar så snabbt att man hinner mata ut massabiten förrän vikten går över så att den går ner i backen. Då bryts inte klent virke av heller om man inte använder tilten.

Användarvisningsbild

Re: Motomit IT / Keto Forst tilttryck

Oleab  
#482611 Oja, det ger nog mera mening att det är efter matningen stannar.

Jag tänkte rampa ner trycket mot toppen så att den inte ligger åt så hårt när stammen blir för klen. Möjligen även dra av trycket helt mot slutet. Jag tycker ändå det skulle vara något värt om det kan fungera ut till säg 7-8cm.

Med manuell tilt känner jag att jag inte har någon kontroll, på knappen gäller ju bara från och till - har redan knäckt ett antal toppar på det viset. Sen lär man ju backa endel för knutar och krökar, i alla fall ovan som jag är. Funkar inte riktigt att bara spotta ut bitar i hela drag än, utan å träffa alla träd som ska stå kvar.

Tackar för tipsen, jag ska nog testa lite, och försöka återkomma med resultat

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).