Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43624 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Sture Andersson  
#477260
Ernst skrev:Fick ett diskbråck i ryggen för några år sedan och har lärt mig lite hur MIN kropp fungerar i skogen, kanske något som är användbart.
För det första: Funderar inte på hur mycket det blir gjort. Tar det lugnt och rätar på mig emellanåt och inga hela dar.

Gallringsrullen är gudomlig för ryggen! Fungerar att bära på axeln och sågen i den andra handen. Alternativt kan jag gå en extra gång för att hämta med mig rullen; att ligga och gå är bättre för ryggen än att sitta och stå - alltså är jag inte rädd för att gå några steg extra, under tiden rätar jag ju på ryggen.

Sen har vi det här med vikten på sågen. När jag kvistar gran så vilar sågen till stor del på stammen och i vissa lägen kan man få stöd av låret också. Det är när man gör svepet för att kvista av undersida av stammen som man bär hela såget med böjd rygg. Det är här jag gjort erfarenheten att min Hva 550 är bättre än 339:an. Det handlar nog om vikt/tidsenhet med krökt rygg. 339:an stannar liksom till vid varje kvist och man får dra mer i såget, medan 550:an bara flyter genom draget i ett svep. Det är den erfarenhet jag gjort även om det strider mot all medicinsk expertis. Min rygg tycker för det mesta bättre om 550:an än 339:an hur konstigt det än kan låta.

Blir nyfiken på att du använder Gallringsrulle ,har ingen men har testat jobba lite med en träbock som jag fäller på,och tycker det fungerar bra ,men jag kan ju inte rulla stammen .Kan du utveckla lite hur du jobbar med rullen och hur grovt .Tycker du inte det är svårt träffa rullen .

Malwa
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479730 Ursäkta att jag inte svarat på detta tidigare, har väl inte prioriterat Skogsforum på sistone..
Det är en svårighet att träffa rullen, i en förstagallring vill träden gärna fastna i varandra och då får man skära lite till så det rullar och hamnar nästan alltid vid sidan om rullen. Åtminstone för mig.
Tycker det är bättre för ryggen att ta ett rejält tag med att lyfta upp stammen än att gå krokig vid kvistningen. Är det för tungt så arbetar jag upp första biten och lyfter upp det som finns kvar av stammen på rullen, kvistar och rullar fram så att alla bitarna hamnar i samma hög.
Arbetar ofta med en järnhäst och då är rullen en bra hjälp för jag kapar först då biten hamnar på lasset.
Rullen klarar väl i princip en stam som håller 15-20 cm i brösthöjd men så grovt virke blir ganska tungt att hantera över rullen men man får ju en bra höjd för kvistningen. Det handlar mest om att prova sig fram och själv komma på den bästa metoden för det arbete som finns framför.
Är inte säker på att man sparar någon tid med en rulle, men för en pensionär med gott om tid och dålig rygg så är rullen ovärderlig.
Inte så säker på att jag hjälpt dig så mycket med din fråga, men jag kan bara lovorda rullen.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

ord bind  
#479815 Sluta fila börja slipa är mitt bästa tips,att få till någon vettig arbetställnig vid filning i skogen är nästan
omöjligt. En stor fördel med slipningen är att man kan köra med billiga kedjor som ofta är för hårda
att fila.Det går fortare att byta kedja än att fila den för mig.
Om du tänker köpa en liten såg så har de ofta 3/8 hobbycut kedja med liten topptrissa och korta
svärd som går onödigt tungt och sliter hårt på kedjor och svärd(min ms170 hadde tex 12" nu
mer 14" och normal topptissa).
Min kedjeslip sitter på en stolpe strax under brösthöjd. För att hålla kedjan sträckt
använder jag en tung remskiva ca15cm i diameter. Maskin jag har kostade ca400kr.
Skivorna kostar ca 80kr,det går åt någon om året bara. kedjor kostar 70kr/st.
Har ett tiotal kedjor att växla med,det tar ungefär 45 min att slipa dom.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Klingstedt  
#479858 Kan rekommendera ett motorsågskörkort om du inte redan har det. Att fälla träden i rätt riktning sparar mycket tungt arbete.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Hema  
#479922
Ernst skrev:Fick ett diskbråck i ryggen för några år sedan och har lärt mig lite hur MIN kropp fungerar i skogen, kanske något som är användbart.
För det första: Funderar inte på hur mycket det blir gjort. Tar det lugnt och rätar på mig emellanåt och inga hela dar.

Gallringsrullen är gudomlig för ryggen! Fungerar att bära på axeln och sågen i den andra handen. Alternativt kan jag gå en extra gång för att hämta med mig rullen; att ligga och gå är bättre för ryggen än att sitta och stå - alltså är jag inte rädd för att gå några steg extra, under tiden rätar jag ju på ryggen.

Sen har vi det här med vikten på sågen. När jag kvistar gran så vilar sågen till stor del på stammen och i vissa lägen kan man få stöd av låret också. Det är när man gör svepet för att kvista av undersida av stammen som man bär hela såget med böjd rygg. Det är här jag gjort erfarenheten att min Hva 550 är bättre än 339:an. Det handlar nog om vikt/tidsenhet med krökt rygg. 339:an stannar liksom till vid varje kvist och man får dra mer i såget, medan 550:an bara flyter genom draget i ett svep. Det är den erfarenhet jag gjort även om det strider mot all medicinsk expertis. Min rygg tycker för det mesta bättre om 550:an än 339:an hur konstigt det än kan låta.

Oavsett såg, så blir de båda med stor sannolikhet än bättre med x-cutkedjan.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#480583 Nu har jag börjat röja och gallra en eller två timmar om dagen.

Ryggen tycker inte om motorsågen riktigt ännu så jag använder bågasåg och yxa. Det går långsamt men det går...... och så har bågasågen och yxan visat sig vara bra gymnastik som gör ryggen starkare och friskare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#481832 En iaktagelse som kanske kan vara till nytta för någon annan som sjukgymnastiserar.

Jag bytte från en vanlig modern bågasåg till en gammal 36 tums Purmobåge från 50-60-talet någon gång med ordentligt tvåhandsgrepp. Den är dubbelt så tung som en modern bågasåg och spänner bladet mycket hårdare.

Det intressanta är att Purmobågen med tvåhandsgrepp är betydligt snällare mot kroppen samtidigt som den ger bättre gymnastik åt ryggmusklerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

kungsis  
#482299 Har själv problem med ryggen (kan, i nuläget, knappt inte böja mig framåt) och har använt en Fiskars universalklipp https://www.granngarden.se/Fiskars/Univ ... 09785_BASE till röjning av smått (bättre än att inget blir röjt) och en vanlig bågsåg och kapat grövre röjstammarna i midjehöjd. Till "gallring" har jag använt en batteridriven tigersåg. Visst, det går långsamt, men det blir iaf något gjort. Kvistat har jag gjort med yxa och iom att jag brukar ha traktorn med mig, så lyfter jag upp trädet med kranen. Har själv funderat på Stihl batteridriven såg. Med den kan man ha batteriet på ryggen och ha en sladd till sågen. Ska även fixa fjärrstyrning till vajerkranen, så att jag slipper köra fast stockar/träd och därmed undvika ryck och slit. Saxar och krokar tar jag överhudtaget inte med mig utan sätter mig på knä om något ska flyttas. På sätt och vis är det bra att upptäcka att man kan göra rätt och att det oftast inte tar mycket längre tid. Synd bara att man är så dum i huvudet att man inte fattade det tidigare.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

JensSkoog  
#482330 Du är en hjälte, @kungsis 🤗

Jag imponeras av hur du har fixat till så du får jobba med
det du brinner för. Om du inte får jobbat i "high speed tempo" spelar
ingen roll, så länge du jobbar med det du gillar :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

550  
#482418
kungsis skrev:Har själv problem med ryggen (kan, i nuläget, knappt inte böja mig framåt) och har använt en Fiskars universalklipp https://www.granngarden.se/Fiskars/Univ ... 09785_BASE till röjning av smått (bättre än att inget blir röjt) och en vanlig bågsåg och kapat grövre röjstammarna i midjehöjd. Till "gallring" har jag använt en batteridriven tigersåg. Visst, det går långsamt, men det blir iaf något gjort. Kvistat har jag gjort med yxa och iom att jag brukar ha traktorn med mig, så lyfter jag upp trädet med kranen. Har själv funderat på Stihl batteridriven såg. Med den kan man ha batteriet på ryggen och ha en sladd till sågen. Ska även fixa fjärrstyrning till vajerkranen, så att jag slipper köra fast stockar/träd och därmed undvika ryck och slit. Saxar och krokar tar jag överhudtaget inte med mig utan sätter mig på knä om något ska flyttas. På sätt och vis är det bra att upptäcka att man kan göra rätt och att det oftast inte tar mycket längre tid. Synd bara att man är så dum i huvudet att man inte fattade det tidigare.

Med vänlig hälsning
Kungsis


Är inte en sådan klipp bara för att klippa grenar uppåt, eller hur använder du den till att röja med menar du? Såg att Jula har 50 % rea på Fiskars denna helgen och funderar på att köpa en. Är kvaliteten bra på klippen tycker du?

Användarvisningsbild

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

JensSkoog  
#482422
550 skrev:Är inte en sådan klipp bara för att klippa grenar uppåt, eller hur använder du den till att röja med menar du? Såg att Jula har 50 % rea på Fiskars denna helgen och funderar på att köpa en. Är kvaliteten bra på klippen tycker du?

Bara fantasin sätter gränser för hur man kan använda sina prylar.
Den här Fiskar'n är rätt bra. Har haft min i några år nu och använder den i
trädgårdar, och ett par av mina kunder lånar den när de ska beskära sina lindar eller fruktträd.

Huvudet kan vinklas så man kan gå med den och klippa långsmed marken. Går väl inte
som blixten, men en bra pryl, enligt mig.
1511638265_fiskars_klipp_(1).jpg


1511638265_fiskars_klipp_(3).jpg

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

kungsis  
#482436 Jovisst, den är tänkt att klippa grenar uppåt med, men som tidigare nämnts så är det ju fantasin som sätter gränser. För mig passar det bra, då jag även tidigare röjt mina bestånd tre gånger. Den första gången är när det knappt ca 1-1,5 meter högt. Tycker det ger resultat att redan då ställa ut huvudstammar som jag i senare normal röjning "gallrar". Men jag har ju inte så stor mark och kan unna mig lyxen att göra så. Har förståelse för att det kanske inte passar alla.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

kungsis  
#482439 Och tack för de snälla orden Jens, men det är nog lite missvisande. Skulle tro att majoriteten skulle göra samma sak som jag och i mitt fall råkar det vara skog/natur. Vad har man för alternativ? Ligga på soffan och glo på TV? Då skulle jag förgås och det vill jag inte 8)

Med vänlig hälsning
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

JensSkoog  
#482440
kungsis skrev:.....Skulle tro att majoriteten skulle göra samma sak som jag och i mitt fall råkar det vara skog/natur. Vad har man för alternativ? Ligga på soffan och glo på TV? Då skulle jag förgås och det vill jag inte 8)
........

Jag känner rent för många som sitter vid spisen och glor på TV, supar kaffe och kör en
sväng med bilen och senn gör dom intet als annat än det samma igen, tyvärr.
Du tar hand om din skog, och du kommer dig ut. Det är toppers. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#482445 Jag lyfter på hatten för Kungsis!
Du tycks vara betydligt värre drabbad än jag och kan göra litet nytta i skogen endå. Det är så man får litet livskvalitet fastän man är oför i kroppen.

Själv skulle jag tro att det blir ett traktorlass på 6 tons Gisebokärran av det som jag har huggit med yxa och bågasåg hittills i höst. En eller högst två timmar i gången.
Största träder jag gav mig på var en 25 cm grov innanrutten gran. Den fick jag dela upp på två dagsverken innan den var kvistad och apterad. Med bågasåg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).