Motorsåg och handhållet

576, när släpps den?

33 inlägg 9354 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

576, när släpps den?

Dennistennis  
#47759Jag kikade nu i höstas efter en större såg då jag fick en del beställningar om fällningar av större träd, 346an i all ära men det tar tid att lägga ner en 60+ under bark, och att lägga bra fällskär med för kort svärd är inte kul.(ja jag vet att man kan ha längre svärd än 15 på den!)
Hursomhelst, där var den, 576an! såg så fin ut där den tittade fram på husqvarnas hemsida, -vilka fina data den hade!
Glad i hågen och besluten tog jag bilen till återförsäljare, ingen av dem kände till den men hittade den själva i datorn. Detta var ett tag sedan och varje gång jag frågat så har släppdatumet flyttats fram, nu senast hörde jag 20de januari.
På husqvarna.se finns ingen kontaktinfo utan det hänvisas bara till återförsäljare, nån som vet mera?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 576, när släpps den?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47826Efter vad jag vet ska den komma i början på feb.som tidigast
Du är inte sugen på en 372:a i stället ?? 372:an har hva börjat sälja i sverige igen efter lite påtryckningar :!: :!:
sök lite i trådarna här på forumet 575/576 är inte så poppis.... :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47830Är dessa 372 "made in Brazil"??

Kanon att de säljer dem igen!!
Senast redigerad av Mange fre 16 jan 2009, 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47842Jag tror att dom är gjorda i sverige .... i usa har dom sålt som attan med 372-75cc :smile: det är en trevlig såg :!:

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#47870Dom är gjorda i Svergie :)
Och är som nämnts väldigt trevliga sågar !!

Användarvisningsbild

#47885Såg nya 372 och nya 55 hos en säljare nu när vi var på turn'e. Han köpte dock inte dem från husqvarna.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#4788755:an gör ju inte i sverige längre, men jag skulle tro att man helst beställer från samma leverantör om man skall köpa en laddning, och om han köper in sågar från utlandet t.ex usa så blir det ju billigare än att köpa dom här hemma ,,,,bra förtjänst på det sättet :)

Huggis  
Dennistennis skrev:Jag kikade nu i höstas efter en större såg då jag fick en del beställningar om fällningar av större träd, 346an i all ära men det tar tid att lägga ner en 60+ under bark, och att lägga bra fällskär med för kort svärd är inte kul.(ja jag vet att man kan ha längre svärd än 15 på den!)
Hursomhelst, där var den, 576an! såg så fin ut där den tittade fram på husqvarnas hemsida, -vilka fina data den hade!
Glad i hågen och besluten tog jag bilen till återförsäljare, ingen av dem kände till den men hittade den själva i datorn. Detta var ett tag sedan och varje gång jag frågat så har släppdatumet flyttats fram, nu senast hörde jag 20de januari.
På husqvarna.se finns ingen kontaktinfo utan det hänvisas bara till återförsäljare, nån som vet mera?

För en ren amatör tror jag nog 576:an duger gott att ta ett och annat större träd, men har du aspirationer på att arbeta några längre tider bör du titta efter lättare sågar.

372:an är en förnämlig såg vad gäller vikt/effekt. Däremot är det en gammal design som dras med vissa nackdelar som dålig värme, choke, värme- reglage som lätt går sönder trillar av. Både 576an och 372ans kopplingstrummor är av dålig kvalitet, räkna med att byta ung varannan månad.

Men iom att det inte finns några andra alternativ 2009 än denna 90-tals produkt så är det den enda rätta.

Tyvärr måste jag rekommendera Husqvarna änsålänge. Väntar ivrigt på att Stihl kommer ut med en vettigt avvibrerad motsvarighet med kedjor som motsvarar 73LP.

Dennistennis  
Huggis skrev:För en ren amatör tror jag nog 576:an duger gott att ta ett och annat större träd, men har du aspirationer på att arbeta några längre tider bör du titta efter lättare sågar.

372:an är en förnämlig såg vad gäller vikt/effekt. Däremot är det en gammal design som dras med vissa nackdelar som dålig värme, choke, värme- reglage som lätt går sönder trillar av. Både 576an och 372ans kopplingstrummor är av dålig kvalitet, räkna med att byta ung varannan månad.

Men iom att det inte finns några andra alternativ 2009 än denna 90-tals produkt så är det den enda rätta.

Tyvärr måste jag rekommendera Husqvarna änsålänge. Väntar ivrigt på att Stihl kommer ut med en vettigt avvibrerad motsvarighet med kedjor som motsvarar 73LP.

Var har du provat denna 576 som jag aldrig får tag i?

TS

peter399  
#48128Ja, man kan ju ifrågasätta substansen i Huggis inlägg ..
Mer effekt (5,8 vs 5,4 hp) och längre tid mellan tanknigarna
borde åtmionstone i teorin höja produktiviteten.

Själv anser jag 372/2171 vara den bästa 70cc sågen på marknaden
men jag dömer inte ut nya sågar för det innan de ens har släppts.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48133Såg ni "läste" reklamen på baksidan av Skogsland som kom i fredags.
Det är en 576 som skogshuggaren håller i nävarna.
Iallafall i reklamen står det.
Citat

Han rekomenderar Husqvarna XP motorsågar. Och ärligt talat vem vågar säga emot honom.
För det första är han stor och stark. Han är dessutom professionel skogshuggare och vet vad han pratar om./

Inte vet jag vad man skall tolka detta som så antagligen skall man köpa en hva :lol: annars b-(

Användarvisningsbild

#48140576 är ingen ny modell. Det är en delvis förbättrad 575.

Huggis  
#48240Tja, man kan väl alltid ifrågasätta. Men dom flesta är inte hulken och kroppen ska tåla att arbeta dag in och dag ut i många år. Det absolut viktigaste är att hitta en såg som håller rätt vikt i förhållande till ens arbetsuppgifter.

576 eller 575 är en felsatsning, jag ser ingen marknad för den sågen bland proffs. Och då menar jag vanliga skogsarbetare och inte några muskelbyggare.

Husqvarna är väldigt arroganta gentemot sina egna kunder.

Det är 2009 och dom kommer ut med tyngre sågar, dom måste ha glömt bort vad kunderna ville ha. Verkar mest sitta en massa teoretiker på husqvarna som tror sig veta vad kunderna vill ha istället för att lyssna. Jag har försökt kontakta dom, men aldrig fått ett svar.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48243Köp ett annat märke bara så borde de ju fatta till slut. :lol:

Själv köper jag bara stihl nuförtiden och det beror på jag har bra handlare.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#48271Huggis, tyvärr är det så att alla såg tillverkare kommer att göra tyngre sågar med sämre vikt/effekt och det kan vi nog tacka USA för med sina miljökrav på tvåtaktare, Stihls 441 väger nästan lika mycket eller om det är mer än deras 460 som det bra mycket mer däng i, så om man vill ha "bra" sågar i den övergångs period som vi är i nu så är det nog till att bunkra upp på dom modeller man gillar just nu och vänta tills dom stora tillverkarna fått till med vikt/effekt i dom ny sågmodellerna som t.ex
Hva576 och Stihl 441 ,,,,,

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).