Motorsåg och handhållet

Öva kvistning/tävla

7 inlägg 3024 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öva kvistning/tävla

Jacbur  
#482393 Jag intresserad av att börja tävla med sågen. Jag behöver bland annat göra en "tävlingsstock" hemma som jag kan öva kvistning på. Någon som vet var jag kan hitta dem rätta måtten för en sån stock? Höjd, läng, avstånd mellan kvistarna m.m.

Jag har sett någon på forumet har hänvisat till en mailadress till swe logging team. Skulle vara tacksam om något kan skriva vad adressen är.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Öva kvistning/tävla

Peteflamingstar  
#482410 Kolla på www.ialc.ch Det är den officiella hemsidan för VM i motorsågning, där finns nog info om alla grenar och vad som behövs för att träna. Vet att det brukar vara svarvade stockar till kvistningen, är kanske svårt att få tag på.

Användarvisningsbild

Re: Öva kvistning/tävla

anersimyra  
#482443 På youtubeinslag ser man att de enbart kvistar med skjutande kedja.. :???: antagligen ett krav då det gör kvistningen betydligt långsammare.

Användarvisningsbild

Re: Öva kvistning/tävla

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482501 Långsammare?
Har du provat?

Avatar Fallback

Re: Öva kvistning/tävla

tallen100  
#482571 Det går väl snabbare att kvista med skjutande, fast det går så klart snabbast att göra både ock...

Användarvisningsbild

Re: Öva kvistning/tävla

anersimyra  
#482575 Det första kvistvarvet man har på insidan av stocken efter att ha tagit den yttre och övre med skjutande tar man med dragande kedja. I annat fall behöver man lyfta hela sågen minst lika högt som svärdslängden. Det går självfallet snabbare att vika ner sågen och ta kvisten med dragande kedja. Nästa två, den inre och den övre tas med skjutande, och nästkommande yttre med dragande, på det sättet behöver man aldrig lyfta sågen av stammen.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Öva kvistning/tävla

anersimyra  
#482577
Mange skrev:Långsammare?
Har du provat?
Ja, i närmare 45 år.. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).