Uppvärmning

Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

69 inlägg 32553 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

tumpi  
#481603 Att det droppar från säkerthetsventilen på kvledningen har inget med expansionskärlet att göra. Det är helt normalt att det kommer vatten där när tempen stiger. Men det kan ju vara så att den är lite för känslig. Det kommer t.om några deciliter varje gång en bergsvärmepump gör varmvatten o det är mycket mindre variation i temperaturer med den.

Fyller du på vatten till systemet ofta? Har du möjlighet att köra på elpatron? Sätt på den några dagar isf o se hur det beter sig när det skulle vara jämn temperatur. Finns det ingenstans du kan göra en avstickare o montera ett till expkärl utan att tömma hela systemet. Det kan ju oxå vara så att ditt expkärl är trasigt trots allt

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481617 Kanon forum detta ju, tack för alla tips och råd.
Det slutar att bubbla i ledningarna efter ca 2 timmars eldande.

Frågor...
Är det normalt att det börjar bubbla i rör etc o att de kommer luft från avluftarn varje gång man börja elda, o sen att de slutar efter ett tag?

Ja, vi kan väl konstatera att mitt expansionkärl är för litet. Men kan man sätta hur stort kärl som helst och vilket förtryck rekomenderar ni mig att sätta när jag har 1,5 m till högsta punkt?

Är det farligt för pannan eller något annat att ha ca 2 bar när vattnet är som varmast?

Det är inte möjligt för mig nu att sätta in nytt kärl direkt då jag måste tappa ut allt vatten o de är svin kallt ute, o jag har inte plats att koppla in ett nytt kärl brevid på andra ledningen.

Måste vänta till våren.

Tackk allihopa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481618
tumpi skrev:Att det droppar från säkerthetsventilen på kvledningen har inget med expansionskärlet att göra.

Fyller du på vatten till systemet ofta? Har du möjlighet att köra på elpatron? Sätt på den några dagar isf o se hur det beter sig när det skulle vara jämn temperatur. Finns det ingenstans du kan göra en avstickare o montera ett till expkärl utan att tömma hela systemet. Det kan ju oxå vara så att ditt expkärl är trasigt trots allt


Ne jag fyller aldrig på vatten, jag fyllde å tappade ur en del innan när jag mixtrade med trycket. Tur att de är nomalt att de droppar från säkerhetsventilen. Det kommer omkring 2 dl varje eldning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481631 2kg tryck låter mycket. Min tank är godkänd för 1,5 och det är en rätt vanlig nivå. Byt kärl även om det är vinter. Är kärlet hemma så byter en rörmokare det innan frukost så har du resten av dagen på dig att värma systemet.
Har även hört talas om att det finns utrustning för att lokalt frysa en ledning men det är osäker mark för mig.
Förresten behöver du vanligen inte tömma hela systemet, det brukar räcka med elementen och toppen på tanken.

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481634
Linux skrev:
Men kan man sätta hur stort kärl som helst och vilket förtryck rekomenderar ni mig att sätta när jag har 1,5 m till högsta punkt?

Är det farligt för pannan eller något annat att ha ca 2 bar när vattnet är som varmast?

Det är inte möjligt för mig nu att sätta in nytt kärl direkt då jag måste tappa ut allt vatten o de är svin kallt ute, o jag har inte plats att koppla in ett nytt kärl brevid på andra ledningen.

Måste vänta till våren.

Tackk allihopa!


Det finns krav på återkommande tredjepartsbesiktning när avsäkringstrycket i bar x expansionskärlets volym är större än 1000. Men ingen risk i detta fall och skulle man närma sig löser man det med två kärl istället. Kravet är utformat per kärl.

Säkerhetsventilen är det som styr vilket tryck du kan ha i systemet. Övriga komponenter ska vara dimensionerad för detta tryck.

Ps. Små expansionkärl går att montera på vägg. Det finns även "blockeringar" att använda för att montera kopplingar/anslutningar utan att tappa ur systemet. Dyrare men funkar om man vill t.ex slippa lufta igen.
T.ex. denna
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... alror.html har dock ingen egen praktisk erfarenhet av denna modellen men vet att det används.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481699 Finns det någon som har någon idé om hur jag kan justera mitt lägsta/högsta tryck genom att pumpa i luft eller släppa på luft i tryckkärlet utan att behöva koppla bort kärlet? Skall jag pumpa i luft tills jag når önskat lägsta tryck när vattnet är kallt och sedan elda fullt för att se vilket max tryck jag får? eller finns det någon annan metod för att laborera med trycket i kärlet utan tömma allt på vatten? Kärlet är kopplat längst ner på tankarna innan laddomat.

Pratade med förra ägaren och han sa att han hade ca 1,4-1,6 bar när han eldade fullt och typ 0,7 bar vid 30 grader och han hade två våningshus och säkert 5 fler radiatorer än mig. Fattar fortfarande inte hur det kan vara sån stor skillnad när det är exakt samma system. Jag har typ 0,6 bar vid 35 grader och typ 1,8 - 2.0 bar vid 85 - 90 grader.

Vill få ner mitt max tryck lite.

Jag vet att man skall koppla ur kärlet men problemet är att jag har väldigt begränsat med tid för en helt ny igångkörning då jag resar måndag - fredag inom jobbet hela vintern och det är tjejen som sköter eldningen under denna period och vill helst inte att hon skall behöva stå där å pilla utan att ha en aning om va hon gör och jag vill helst ha mer än två dagar på mig om jag skall stå och tömma vatten för att ställa ett tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481709 Se om du inte kan hyra en sån här: http://www.hyreshuset.se/sortiment/jetf ... kl-flaska/

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481713 Det där ser ju förbannat intressant ut! Ska kolla mer efter detta, tack så mycket! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Linux  
#481715 Kan tillägga att jag precis pratat med förra ägaren igen som ringde nyss o sa att han blev osäker på trycket o säger nu att han troligtvis hade närmre 2 bar när han eldade fullt... men han sa att det inte var någon fara överhuvudtaget.

Vi kan nog konstatera att jag måste byta kärl i allafall. Så tips på storlek, 200L räcker eller? Mitt system + med alla radiatorerer (9 st)å pannan bör ha en volym runt 1700-1800. Huset är endast 85 kvm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481719 Den ska vara minst 10% av systemets vattenvolym, så 200L borde räcka men om du köper ny och kan klämma in en större så skulle jag skaffa en på 300L. Innan skulle jag testa att trycka in 0.1-0.2 bar mer luft (innan eldning) och ta ut motsvarande mängd vatten. Med tanke på mitt system tycker jag att du borde kunna komma ned lite mer i högsta tryck än du har idag. Kanske tillräckligt för att inte behöva ha lika mycket panik med att byta tank som nu...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Göt  
#481737 varför inte sätta in ett öppet expansionskärl?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

Chemgineer  
#481740
Göt skrev:varför inte sätta in ett öppet expansionskärl?
Tja, I vårt fall skulle det dels innebära mycket mer rördragning och dessutom problem med att hitta en plats som är högst och samtidigt varm mog för att inte riskera frysning.

Men om inte är ju ett öppet kärl en lösning på variationer i tryck, det är helt sant. Nu är det ju bara en våning, så ett öppet kärl skulle innebära stabilt, men lågt, tryck - något som jag ser som potentiellt problem (jag behöver minst 0.7 för att kunna elda utan att kokpunkten har sjunkit för mycket för att inte ställa till med problem). En idé värd att fundera på dock.

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

PerErikE  
#481763 Jag hade stora problem med att få stabilt tryck i systemet, det berodde på att jag fick en luftficka i ledningen till expansionskärlet, när jag satte in en extra avluftare och fick ut den ”extra” luften ur röret till expansionskärlet (kärlet står på golvet och är kopplat från toppen på pannan via ett ”U”ner till kärlet, så började allt att fungera perfekt. Jag trodde också att jag hade för litet kärl, men med avluftningsventilen och avluftat system så slår nu trycket mellan ca 0.8 bar vid 30 grader till ca 1.4 bar vid 90 grader. Så jag skulle söka efter luftfickor i punkter som är högre än kärlet, men kanske har du redan gjort det, isf behövs troligen ett större kärl.

Avatar Fallback

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481764 Är du snabb skulle man nästan våga sig på att sätta en vanlig kulventil under drift. Du har ju ganska lågt tryck i systemet så strålen kommer ju vara ganska klen. Skruva bort expansionkärlet när vattnet är kallt(lågtryck) dit med en öppen kulventil fort som attan(håll koll på att du har rätt gänga innan). Stäng ventilen efter det du dragit åt. Nu kan du i lugn och ro ställa in förtrycket och sedan återmontera kärlet efter ventilen.:-)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp snälla Stora problem CtC vedpanna slutet system

tumpi  
#481774 Du skriver att systemet är begganat! Är också expkärlet beggagnat? (du kanske har skrivit det tidigare). Expkärl brukar nödvändigtvis inte ha så lång livslängd! Kan du inte ta ett foto så ser vi var du klämt in kärlet o tanken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).