SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

14 inlägg 13136 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#481514 Var förra veckan och hälsade på Elk Skogsentreprenad som höll på med en spännande slutavverkning i en granåker med bra växtlighet. 67 års ålder och planterades därför 1950 på gammal åker. Idag finns en ansenlig mängd virke som nu alltså avverkas.

Se videon för mer.





   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

skogsjan695xl  
#481518 Det var rejäl skog. Lite röta verkar det som, många uppställ med bara timmer och massa.

Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Fredrik Reuter  
#481565 Hej,
Ja, det var riktigt fin skog för att vara på en gammal åker.
Tricket kan vara fungerade dikning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481784 Blir mycket grot i sån huggning!

Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481879 Hur många kubik /ha stod det där?

Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Tosca  
#491727
Valmet 890 skrev:Hur många kubik /ha stod det där?

Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Hema  
#491831 Ris/grotet lades i hög och inte i körspåren. Antar att markägaren ville ha det så för att få så mycket flis som möjligt?

Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Fredrik Reuter  
#491852 Hej,
Hoppas kunna få svar inom kort ang m3fub/ha, postar direkt här sedan!

Annars är det risanpassat med "Rätt metod slutavverkning" som visas i filmen. Enkelt förklarat så; risanpassning i slag och stick där marken klarar det, basvägar risas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Hema  
#491861 Hur tar man reda på det i förväg? Att marken håller och inte extra markpacketering uppstår?

Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

skogsjan695xl  
#491870
Hema skrev:Hur tar man reda på det i förväg? Att marken håller och inte extra markpacketering uppstår?

Man försöker dra basvägar på högsta punkten där det oftast är bäst bärighet. Plus att riset läggs i vägen. Visst ska flera tusen kubik ut på samma ställe är det svårt att få vägen att hålla.
Men vi klarar hyggena bättre.

Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Hema  
#491875
skogsjan695xl skrev:
Hema skrev:Hur tar man reda på det i förväg? Att marken håller och inte extra markpacketering uppstår?

Man försöker dra basvägar på högsta punkten där det oftast är bäst bärighet. Plus att riset läggs i vägen. Visst ska flera tusen kubik ut på samma ställe är det svårt att få vägen att hålla.
Men vi klarar hyggena bättre.

Jo men det är jag nog med på det klara att man gör. Men i detta klipp som är en fd. åker? Helt platt mer eller mindre? Har en del körskador sedan tidigare avverkningar/gallringar (före jag köpte stället) och det är inte så jag önskar ha det i skogen min.

Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

skogsjan695xl  
#491886 Så som vi på stora gör på bergviks marker nu då.
I en sista gallring.
Är det då skador vid nått fuktigt parti exempelvis.
Då om möjligt kavlar vi över.
Kanske en backväg dit och kör virket på andra sidan en längre väg men på såvis klara oss ifrån att köra sönder.
Bedömmer vi att blir för blött då har vi full befogenhet att avbryta.
Privatmark är knepigre på så vis. Om det finns en gammal skada i en väg är då markägaren villig att betala för att köra virket runt. Tveksamt i min mening.
Åkermark som i videon kan på många vis vara bättre med rätt metod.
Ska man vara väldigt noga och göre efter boken så ska det bara vara ett lass med huvudsortimentet mellan basvägar som är risade. Man spar längre toppar och korslägger dom i basväg.
Band runt om är ju oxå en grej som man bör ha enligt mig.
Hur som helst så är det knepigt med alla typer av avverkningar för att klara körskador.
Markpackning är ju nått vi inte kommer ifrån oavsett storlek på maskiner eller årstider vid avverkning.
Åter om gamla skador, det är ju inget vi kan göra åt just dom nu.
Jag ser skador i förstagallringar sen det slutavverkades på 60-70 talet.
Dom var inte så noga då kan man säga. Många skrämmande ställen det är spår på.
Det här med markskoning och förebyggande är ju relativt nytt ändå och mer och mer pratas det om det.
Vi är i ett steg nu där vi alla maskinförare lär av gamla misstag och arbetar fram egna metoder för att på bästa sätt minska skador.
Ett stort problem är att bolagen inte varit villiga att betala för att bygga broar i onödan och köra virket längre.
Detta är oxå nått som är på bättringsväg hos alla bolag (hoppas jag)
Inget bolag vill vara den som utsätts i midia om skador m.m
Men det kanske ändå tar 10-15 år till innan vi börjar se resultat av dagens framsteg.
Jag hoppas verkligen att flera markägare får förståelse att ibland blir det helt skit med en avverkning. Men då hoppas jag även att aktuell entreprenör iaf har försökt att rädda upp situationen med exempel risning/kavling.
Det handlar då om att ge sig i tid och avbryta avverkningen. På privatmark får ju en diskussion tas först givetvis och isf komma tillbaka på frusen eller torr mark.
Sen finns det självklart markägare av alla slag. Endel ser ju bara pengar i skogen och skiter i resten.
Andra är tvärt emot.

Användarvisningsbild

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Fredrik Reuter  
#496352
Valmet 890 skrev:Hur många kubik /ha stod det där?


Hej,
Nu så, nästan 600 m3fub/ha stod det på detta skifte.
Cirka 55 år gammalt.
Skapligt bra bonitet alltså! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Video från avverkning med Komatsu 951 & 895, granåker

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496353 Helt ok :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).