Bioenergi

EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

24 inlägg 11389 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

Hema  
#480710 Om EU inte lever upp till sunt förnuft, så bör iaf frågan om det är lönt att vara kvar ställas. Samarbete är sunt men alla parter bör va så överens som möjligt.

Samt vad f#n tänkte HVO-tillverkaren när man började hälla palmolja i soppan, pga att efterfrågan steg? Palmolja borde förbjudas! I majoriteten av fallen så leder palmoljekonsumtion till regnskogsskövling. Om så, så är det bättre att köra på äkta olja!

Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

tallen100  
#480715 Ut ur EU, allt krångel det skapat och skapar samt vad det kostar måste vara skäl nog.

Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

jannee  
#480719 I.o.f.s. är jag benägen att hålla med Tallen, men vad ska vi då göra av med alla avdankade politiker :oops:
För övrigt lär det kosta England skjortan att krypa ur EU och Sverige har troligtvis bundet upp sig minst lika hårt. M.a.o. det kommer nog att svida i alla våra plånböcker om Tallen får som han vill :mrgreen:
Vår absolut största och viktigaste handelspartner är Tyskland och det är egentligen Tyskland (och i viss mån Frankrike) som är EU.
Vill vi inte gå miste om de fördelar EU erbjuder oss är vi tvingade att uthärda alla dj**la nackdelar.
EU kostar oss betydligt mer än vad vi får tillbaka, dock vill de flesta företagsägare att vi fortsätter vara kvar i EU, då inte minst de exportorienterade företagen.

Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

Hema  
#480721 Ta bara EU-toppmötet i Göteborg, kommer kosta mångdubbelt mer än det där bombhotade tåget. Polisen har tom. gått ut o sagt att folk bör ta ut ledighet, då trafiken kommer bli en mardröm, då de kommer stänga av både E6 och R40 stundtals.

Har inte det gått för långt när de styrande känner sig tvingade att inför något liknande som utegångsförbud, för att de ska känna sig säkra. Frågan blir då, varför de då ska ha sina möten i städer om de måste tömma dess gator vid besök.

Eller kan man skicka inkomstbortfallsräkningen till Bryssel?

Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

tallen100  
#480725
jannee skrev:I.o.f.s. är jag benägen att hålla med Tallen, men vad ska vi då göra av med alla avdankade politiker :oops:

Dom kan ju utföra "enklare" skogsarbeten, som röjning :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480738
Hema skrev: Har inte det gått för långt när de styrande känner sig tvingade att inför något liknande som utegångsförbud, för att de ska känna sig säkra. Frågan blir då, varför de då ska ha sina möten i städer om de måste tömma dess gator vid besök.

Inte bara utegångsförbud. Även de som befinner sig inomhus skall undvika balkonger och fönster :shock: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4826533

Avatar Fallback

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

Hema  
#480873 För den som vill ha lite oväntat besök till sitt Gevalia, så är det väl bara att ställa en pappfigur i förstret och ha en färdigladdad kaffekokare.

Användarvisningsbild

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

ananders  
#480877 Var ikväll och lyssnade på en person som har lite insyn i "politiken" bakom beslutet. Enligt honom har amerikanska kemibolag och som han sa "oljemaffian" satsat runt 100 miljoner kronor i lobbying för att få just detta beslut.
Man kan ju tro att de vill få bort en konkurrent från marknaden men så är inte fallet. Anledningen till det är att de använder talloljan som någon form av smörjmedel vid fracking, d.v.s. ett sätt att få fram olja och naturgas från skifferlager.
De vill alltså fortsatt ha tillgång till talloljan för egen del.

Användarvisningsbild

Re: EU-Parlamentets miljöutskott dissar talloljan

ner  
#481140 I artikeln tas också upp att raps etanol inte ska vara ok. Med risk för att ha fel, etanol eller diesel som tillverkad på raps utvinns direkt från raps om jag förstår det rätt.
Då produktionen av talloljediesel startade i Piteå så var det såvitt jag minns den första biodieselproduktionen som gjordes på en biorestprodukt?

Ska de missgynna tillverkare av grön såpa också? Eller för den delen alla andra produkter som idag tillverkas av tallolja? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arizona_Chemical

Det luktar kraftig lobbyism bakom detta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar