Skogsvagn (Huggarvagnar)

Radiostyrda vinschar..

37 inlägg 21120 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Radiostyrda vinschar..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47978 Ni som har radiostyrning till era vinshar på huggarvagnarna..Funkar dom bra?
Har en liten fundering på att eventuellt skaffa radiostyrning själv till en weimer-vinsch.
Det är så jäkla tröttsamt när man är själv, och får springa mellan stocken och vagnen när det fastnar eller jävlas i största allmänhet..(och det gör det gärna och ofta.. :roll: )
Så min undran är då om dom funkar bra..?Håller elektroniken för vätan och vad är det som brukar gå sönder eller jäklas med radiostyrningarna..?
Förmedla gärna era erfarenheter..
Mvh. Ulf



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrda vinschar..

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47979 jag har det på min huggarkärra.. tycker det funkar kanon du slipper ju springa fram och tillbaka och när det fastnar så är du ju redan där... och ja.. våran har iallafall inte krånglat så länge vi haft våran.... (6 år)

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrda vinschar..

stegmaster  
#47984 Jag har en farma rw53 och den har funkat kanon i ca 4 år nu, det her ned vinsj er et mycket prisverdig redskap at ha på sin huggarvagn, inte bara er den radiostyrd men man får et mycke högt innvinsjpunkt ute på kran bommen, så at träden inte fastner så lett i stein og rötter. Ende minuset med min er at den inte går at kjöra mekaniskt,fast bara radiostyrd, så det gäller at ha med en ekstra batteri. Batteriet har ganska lang levetid, så det er inte det stora problemet.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

simon  
#48032 Jag köpte en radiostyrning med ventiler å allt hos weimer för 1 år sedan och det fungerar kanon. Man slipper att springa och jaga mellan stock och traktor. Jg fick skruva upp trycket lite på ventilpaketet för att vinschen skulle orka de största stockarna.
Jag har även tappat själva handdosan som låg i snö och blöta i en hel vecka :oops: , så jag beställde en ny men hittade faktiskt den gamla och den fungerade lika bra som innan den försvann :grin: .
Så det köpet är ett av dom bättre jag gjort det är värt varenda riksdal.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48033 Har haft min ifrån Moheda på traktorn i ca 5 år utan batteribyte.
Skulle inte vilja vara utan radiostyrningen efter att ha provat 8)
Min står bromsad när du släpper knappen och frikopplar när du trycker på den andra knappen, alla gör inte så.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48080 Det låter som om att det sällan är problem med radiostyrningarna..
Får nog till att bli en investering framöver.. :smile:
gnisten83: Jag kommer nog att skaffa samma som du har...bromsat läge när man släpper knappen..
simon: Jag får nog skaffa ett senil-snöre så att jag kan hänga fjärrdosan runt halsen..
Är det något som jag är bra på..så är det att slarva bort saker.. :roll:
Tack för era svar.. :-bd
Mvh. Ulf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrda vinschar..

stegmaster  
#48105
gnisten83 skrev:Har haft min ifrån Moheda på traktorn i ca 5 år utan batteribyte.
Skulle inte vilja vara utan radiostyrningen efter att ha provat 8)
Min står bromsad när du släpper knappen och frikopplar när du trycker på den andra knappen, alla gör inte så.


Taler du om batteri på trakoren som du inte har bytt på 5 år, eller handkontrollen til vinsjen?
Jag talade om handkontrollen som har et 9v batteri type durasell, hvis du har en typ som varer i 5 år vil jag gjerna veta va for batteri du har. Kan du ha nån uppladbar typ?
Brukar man den mycke kan man få skifta batteri efter en vecka, men brukas den lite kan batteriet vara upptil 1 år.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48163 Traktorbatteriet har jag inte bytt nån gång heller (8år) :wink:
Fjärrkontrollen hette visst GP Greenline Extra heavy duty 9V ej laddningsbart och är inte bytt än.
Var tvungen att gå ut o kolla :mrgreen:
Köpte vinchen innan Gudrun o batteriet skickade nog Moheda med tror jag.
Använder kanske inte vinchen så mycket men lite blir det vid gallring för att nå in i bestånden.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrda vinschar..

stegmaster  
#48176
gnisten83 skrev:Traktorbatteriet har jag inte bytt nån gång heller (8år) :wink:
Fjärrkontrollen hette visst GP Greenline Extra heavy duty 9V ej laddningsbart och är inte bytt än.
Var tvungen att gå ut o kolla :mrgreen:
Köpte vinchen innan Gudrun o batteriet skickade nog Moheda med tror jag.
Använder kanske inte vinchen så mycket men lite blir det vid gallring för att nå in i bestånden.


Takker så mycket, da skal jag kolla efter det her batteriet .
Kanksje inte handkontrollarna heller inte er lika, så at någon dra mera ström en andra?

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

simon  
#48929 Jag gjorde som du tänkte och satte ett såkallat nyckelsnöre i så att jag har radiodosan runt halsen hela tiden :grin: . När jag inte kör med den så stoppar man den enkelt i skogsblusens brötficka. Detta kan rekommenderas :smile: .

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49199 Jag köpte en Weimer vinsch med radiostyrning för ett år sedan och det fungerar perfekt. Det enda som harmar mej är att jag inte skaffat en sådan för länge sedan !

Jag har fjärrstyrningen i fickan på skogsblusen och trycker på knappen genom tyget - det fungerar bra.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrda vinschar..

ananders  
#259290 Om man ska bygga ut sin befintliga visch på skogsvagnen till att bli radiostyrd är det då ett sådant kit man behöver?

http://www.oie.se/Produkt/radiostyrd-monoblockventil-(520-50-15-1)?sectionId=2798636

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259329 Ja de ser ut som en lämplig variant, ska den ligga före ett annat ventilblock behöver den serienippel.
Nog en bra radiostyrning

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

Midgård  
#259343 Jag har också fabriksmonterad radiostyrd vinsch på K35-kranen på Moheda 91-kärran. Fungerar perfekt. Aldrig krånglat och har ännu inte bytt batteri (på 2 år). Vinschen har drag-håll-släpp funktion. Att vissa vinschar släpper så snart man slutar dra kan inte fungera bra.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrda vinschar..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259345
Midgård skrev: Att vissa vinschar släpper så snart man slutar dra kan inte fungera bra.


På min rottnekran har jag fjärrstyrning med snöre. Ju hårdare jag drar, desto hårdare drar vinschen. Så man kan vinscha upp en stock i luften, och sakta släppa ner den genom att ge efter på snöret. Efter lite övning blir det väldigt mjukt och fint. Så för mig funkar det bra att det släpper.

Kommer jag nära traktorn kan jag slå till bromsen, ifall jag vill snurra stocken med den hänger i luften ovanför lasset.

Ni som har vinsch till hydraulkran, hur använder ni den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).