Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket skapar brandrisk

7 inlägg 3290 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruket skapar brandrisk

Torbjörn Johnsen  
#480193 Det tycker i alla fall författaren Sven Olov Karlsson som skriver om skogsbränder i Expressen.

Han skriver dels att skogsbruket själva skapar grogrund för katastrofer genom att omvandla skogen till brandfängda plantager och dels att skogsbruket har råd att betala sitt eget brandskydd.
Så tänk om alla koncerner – statliga såväl som privata – som skär grönt guld med täljkniv ville börja bidra till att finansiera skyddet av sin egen råvara. Kanske i proportion till hur stora värden de har där ute i busken.
Det skulle räcka till en rikstäckande räddningstjänst i hästväg.


Läs mer:
https://www.expressen.se/nyheter/megabr ... ndforsvar/



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

Axl  
#480205 Jag förstår inte hur han menar att man ska sköta skogen för att minska risken för bränder? En skött skog har väl sämre förutsättningar för brand än en oskött?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480207 Så skogsbruket ska betala brandförsvaret för att "vi täljer guld med kniv"? Tja, det guldet ser jag inte något utav när jag idkar min skogsvård, utan bara ett hårt och oavlönad arbete, som i bästa fall betalar sig om 10-30 år... 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

Torbjörn Johnsen  
#480209
Axl skrev:Jag förstår inte hur han menar att man ska sköta skogen för att minska risken för bränder? En skött skog har väl sämre förutsättningar för brand än en oskött?


Det här är nog mest floskler. I alla fall när det gäller svensk skog. Hyggen och ungskogar är ju inte speciellt lättbrinnande eller lättantändliga. Men när det väl får fart och fäste brinner ju allt.

Däremot så skapas det i länder med torrare klimat och plantageskogsbruk av t ex tal eller eucalyptus mycket brännbart på marken i form av nedfallen bark och kvistar. Speciellt om man stamkvistar för att få kvistfritt timmer. I sådana områden bidrar kanske skogsbruket till att försämra förutsättningarna. Inte för att det blir torrare men för att det skapar mycket mer brännbar materia och därmed får våldsammare brandförlopp.

Men eftersom miljörörelsen här kallar den svenska skogen för "trädplantager" så blir ju kopplingen självklar att det fungerar på samma sätt här. Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

Axl  
#480210 I norden gallrar vi väl bra mycket mer än vad man gör på annat håll och det skapar sämre förutsättningar för brand.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

jannee  
#480211 Växthuseffekten kanske ökar brandriskerna, vad vet jag, men det brann betydligt mer och oftare på den s.k. gamla goda tiden.
BL.a har jag hört berättas från de gamle (visserligen för länge sedan) med då talades det bl.a om att det brann från kust till kust, hur sant sedan detta är låter jag var osagt, men kunskaperna och möjligheterna att släcka bränder förr i tiden var nog inte sämre än idag. Fanns människor som bodde lite varstans i skogarna och uppstod det en brand gick alle man ur huse för att bekämpa den röda faran.
För övrigt var nog dessa svedjebränningar ett inte ovanligt fenomen och då och då gick säkert dess överstyr.

1492 Sverige Skogsbrand Enligt Sturekrönikan föll inget regn i hela landet. Skogseldar härjade
våldsamt
1652-08 Småland Skogsbrand Mycket omfattande skogsbrand i Småland (Madesjö, Algutsboda, Örsjö
mfl platser). Bondgårdar, torp och kyrkor brann. Sju personer omkom
när de kringrändes av elden. Branden lär ha startat i samband med
svedjebränning. Många sägner finns om detta. (Algutsboda - en bok
om hembygden del 4)
1690 Möcklehult Skogsbrand En mycket stor skogbrand startade vid sjön Gunnen. Hjälmesryd
socken i Småland. All Möckleshults skog brann och även för ytterligare
sex byar förstördes all skog. Inga hus brann ty kring dem fanns
beteshagar (Den gamla byn - Peter Nilson)
1868-08-16 Växjö Skogsbrand Vid Furuby socken öster om Växjö skulle en bonde spräcka en sten i
samband med nyodling. Det skedde genom att värma stenen med eld
och sedan kasta vatten över den så att den sprack. Stark torka rådde
liksom förbud att elda i skog och mark. Det var söndag och
gudstjänsttid. Bevakningen blev bristfällig. Branden spred sig snabbt
och brände ett område 1.5 mil långt och en mil brett. Torp och lador
brann i flera socknar. Branden bekämpades av 4000 man från 15
kyrksocknar. 1868 - 69 var ett nödår och det förvärrades av att så
mycket mark var bränd. (Heta låga, roman av Sture Stamming)
1878 Sverige Skogsbrand Landet hemsöks av många skogsbränder. Enbart på statens skogar
brinner 29 000 hektar. (Skogsvårdsstyrelsen)

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket skapar brandrisk

PPA  
#480215 Isåfall är allemansrätten lika stor brandrisk.
Tort som fnöske och eldningsförbud endå springer folk å slänger sina fimpar och cigaretter hej vilt utan någon som helst eftertanke.

Antar att han kopplar kontrollerad brand som spårat ur med spontant självtänd brand som samma sak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).