Bilar

Slö Navara

24 inlägg 28260 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

Fredrik Reuter  
#470880 Hej,
Det känns som att din adblue tank borde vara tom efter 900 mil. 3 - 7% av bränsleförbrukningen är väl ganska vanligt för urea.

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

tallen100  
#470884
JörgenO skrev:Min Navara-17 har inte blivit slö än.
Men säljaren berättade att addbluetanken skulle fyllas annars reducerades motoreffekten.
Finns nån här som vet hur länge ungefär tanken räcker?
Jag har kört ca 900mil och jag tror det ryms 16 liter i addbluetanken.

Har hört att det är vanligt med påfyllning mellan 800-1000 mil, men bör den inte varna när det börjar bli dags..

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#470885 Min Forrrrd står fortfarande kvar på verkstaden, eller nej, den står kvar på samma ställe ute på parkeringen.. :ymparty: :ymparty: :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

tallen100  
#470889
anersimyra skrev:Min Forrrrd står fortfarande kvar på verkstaden, eller nej, den står kvar på samma ställe ute på parkeringen.. :ymparty: :ymparty: :ymparty: :-bd

Då blir tankkostnaden minimal :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

JörgenO  
#470892
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:Min Navara-17 har inte blivit slö än.
Men säljaren berättade att addbluetanken skulle fyllas annars reducerades motoreffekten.
Finns nån här som vet hur länge ungefär tanken räcker?
Jag har kört ca 900mil och jag tror det ryms 16 liter i addbluetanken.

Har hört att det är vanligt med påfyllning mellan 800-1000 mil, men bör den inte varna när det börjar bli dags..


Jo, om jag minns rätt så var det först varning och sen en förstärkt sista varning för att sedan slå av på effekten.
Ännu har det inte lyst någon lampa men baserat på det Fredrik skrev så borde det vara slut eller på upphällningen.
Jag kör ett tag till. Det borde ju inte vara fel på varningssystemen ännu. Eller får jag prova att trycka på gasen ibland o se om det händer nåt eller inte :-)

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

Fredrik Reuter  
#470893 Ja, men finns det varningar för det är det nog ingen fara. Jag gick på den förbrukning jag har vetskap om och det kan nog skilja avsevärt. Runt 1% alltså med Navara.

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#470899
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Min Forrrrd står fortfarande kvar på verkstaden, eller nej, den står kvar på samma ställe ute på parkeringen.. :ymparty: :ymparty: :ymparty: :-bd

Då blir tankkostnaden minimal :d :mrgreen:

Absolut, för nu kör jag min gamla Fiat Strada.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

MarkusE  
#480040 Jag har helt missat att det kommit ett gäng med svar på den här tråden!(Snubblade in på den när jag googlade ett annat ärende :D )
För att göra en lång historia kort: Jag lämnade in bilen på felsök hos en verkstad i stan där jag bor. Dom hade den inne i tre dagar, gick igenom partikelfilter, letade felkoder, hade kontakt med Nissans support, i slutändan kunde dom inte hjälpa mig ändå. Det dom föreslog var att byta EGR-ventil och luftmassemätare. Den lokala Nissan återförsäljaren skulle ha 12 000:- för EGR-ventilen, plus jobbet. 2500:- för LMM. Jag köpte en LMM på skroten för 700:- och en EGR från Ebay för 1500:-. Bytte båda själv, ingen skillnad. Var på väg att ge upp när jag hamnade på ett Australiensiskt Navaraforum där jag hittade rådet att rengöra magnetventilen som styr wastegaten. Tog en burk brejkclean och blåste ur den och vipps så var det en helt ny bil. Från att ha känts som konstant dragläge var det helt plötsligt kraft genom hela registret. Ventilen strulade dock lite så jag bytte den, originaldelen kostade 1000:- och bytet tog 5 minuter. Tanken på att ha lämnat iväg bilen och fått betala över 15 000:- för jobb som skulle visat sig vara i onödan känns minst sagt bedrövlig. Hur i hela friden kan en professionell bilverkstad inte hitta ett sånt fel?

Glädjen visade sig dock vara kortvarig, för nu ryker bil(helvetet) blått/grått och luktar bränt i stället.
Köpte bilen i slutet av mars, har sen dess fått byta alla hjullager, en drivaxel, magnetventilen och nu lär det väl vara turbon som har gjort sitt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

JörgenO  
#480056 En uppdatering här också... Addblue-tanken började lysa i början av oktober när jag var ute o körde så allt fungerade som tänkt. Mitt problem är att jag vet inte hur långt bilen gått. Det jag trodde var km-räknaren är nog en mätare för hur långt jag kan köra på tanken. Jag får nog ta fram instruktionsboken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).