Sågtimmer

Tillvägagångssätt? Möbler, bords- och bänk- skivor.

3 inlägg 3779 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillvägagångssätt? Möbler, bords- och bänk- skivor.

bloodarn  
#47917 Hej.

Jag har ett relativt stor stormfälld tall (ca. 50-60 cm i diameter) på min tomt som jag tänkte försöka ta vara på. Har motorsåg och timmerjigg.

Det jag helst vill är, att bl.a. kapa upp ett par bords- och bänk- skivor. Men jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att bevara träet så bra som möjligt. Hur ska det förvaras när det väl är upp kapat? Vilken tjocklek bör jag minst göra dem i t.ex?

Trädet har legat fällt sedan sommaren förra året. Ännu orört.
Men jag har planer på att kapa den i början av Augusti nu i år.

Hälsningar,
Linus



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillvägagångssätt? Möbler, bords- och bänk- skivor.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47990 Om du vill klyva en stock till plank är det bäst att göra det i april och låta det torka utomhus under våren. Om man vill göra skivor är det bäst att ta de bredaste plankorna från kärnan och sedan kvartssåga resten och limma ihop till en större skiva.

För att få lite hyvelmån är det bäst att ta ca 10 mm extra i tjocklek, först krymper virket ca 10% så att 50 mm blir 45 efter torkning, Därefter kan man hyvla ner till 38 mm även med lite vridning och andra skevheter i virket.

Avatar Fallback

Re: Tillvägagångssätt? Möbler, bords- och bänk- skivor.

bloodarn  
#48405 Tack för ditt svar th!

Nu har jag några riktigt fina riktlinjer att gå efter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).