Motorsåg och handhållet

Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

5 inlägg 3349 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

Tommys Trädfällning  
#479806 Har sedan i somras kört med en Hva 560 XPG, som jag då köpte ny. Har funkat klockrent fram till 2v sedan då bakre muttern till kastskyddet/svärdet lossnade då jag var ute och sågade i skogen. Ändå har muttern en anordning med hakar som gör att de inte ska lossna...
Lånade en vanlig mutter från min gamla Hva, funkade hur bra som helst. Fick en ny mutter med hakar då jag klagade. Bytte till den. Då hände det igen, muttern lossnade o försvann i riset.
Någon annan som har haft liknande problem?
Verkar inte vara fel på gängorna, eftersom den gamla muttern funkade...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

Kristian84  
#479857
Tommys Trädfällning skrev:Har sedan i somras kört med en Hva 560 XPG, som jag då köpte ny. Har funkat klockrent fram till 2v sedan då bakre muttern till kastskyddet/svärdet lossnade då jag var ute och sågade i skogen. Ändå har muttern en anordning med hakar som gör att de inte ska lossna...
Lånade en vanlig mutter från min gamla Hva, funkade hur bra som helst. Fick en ny mutter med hakar då jag klagade. Bytte till den. Då hände det igen, muttern lossnade o försvann i riset.
Någon annan som har haft liknande problem?
Verkar inte vara fel på gängorna, eftersom den gamla muttern funkade...
Inte att dom släpper från kåpan men att dom skruvat upp sig. Dom sågar jag har köpt nya så har detta hänt på nästan alla, att skruven lossat men sitter kvar på kåpan. Tror helt enkelt att de är lite för lätt gängat och rent på tapparna. Efter några körningar brukar de bli kåda å annat skit som gör att muttrarna går lite tyngre och därmed inte skruvar upp sig. rengör du sågen väldigt noggrant skulle jag stuka gängen lite lite på tapparna för att låsa muttern.

Avatar Fallback

Re: Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

Hema  
#479870 Vissa låsmuttrar är svagt ovala, istf att använda sig av nylonring. Så det kanske skulle kunna funka om du satte muttern i skruvstädet o drog till lite lätt?

Användarvisningsbild

Re: Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

traktorz  
#479931 Har tappat en kåpmutter på vår 60-kubikare MS362, som inte har oförlorbara svärdsmuttrar. Glömde dra åt efter ett kedjebyte i fält.

Vanligtvis kan det bero på att svärdet och dess anliggningsytor hos sågkropp och kåpa är bristfälligt rengjorda.
Vad värre är, smuts på dessa ytor, hindrar dessutom oljetransporten till topptrissan på svärdet. Så var noga med rengöringen, innan kåpmuttrarna dras åt bestämt, men ej för hårt.

Användarvisningsbild

Re: Mutter till 560 XPG lossnar- någon mer som har problem?

källshult  
#479934 Råkade ut för samma som på din jag har en 550 och det var den bakre som lossade. Men det var första gången som det hände har haft min såg i fyra år och muttern kostade 38 kr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).