Logistik, Transport

Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

10 inlägg 15736 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478840
1509361614_okt2017trumbyte.jpg

Så nu börjar mitt förråd av begagnade trummor bli tömt och det ska handlas trummor.
Eg vill jag ju sätta bågbroar mest men var hittar man såna till rätt pris? Tänkte ca 1m radie.
Betongrör är väl svårt att få ekonomi på?
Plast/plåt 60cm borde väl funka lite överallt, eller kan man gå på mindre dia för lägre pris?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

JoTh  
#478877 Vi har vid olika större projekt handlat från Viacon, vilka har både vanliga vägtrummor men även valvbroar.
Enklare vägtrummor är de väl inte helt konkurrenskraftiga med i pris,
men vid mer special har de absolut kunskap och ett stort utbud att välja på.
Vid fiskförande vatten brukar det dock gå att tillsammans med Länsstyrelsen få en del hjälp och även ersättning genom stöd för högre anläggningskostnad.
Se en del av Viacons utbud: http://www.viacon.se/produkter/

Avatar Fallback

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

Skogen i boden  
#478878 Upp till 600 är plast billigast . Viacon är bra snacka med jim i luleå

Avatar Fallback

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

JoTh  
#478882 Trummor med mindre diameter har naturligtvis ett lägre meterpris.
Därför är det av största vikt att lägga ned en rätt dimensionerad trumma, beroende på vattenföringen.
Som exempel krävs det 2st 600mm trummor i bredd för att svälja lika mycket vatten som 1st 800mm.
Finns djupet för nedläggning av en 800mm trumma istället för 2st 600mm, blir det oftast billigast trots det högre meterpriset på trumman.

Ovanstående är bara ett exempel.
Men räknat på arean är de ganska lika med bibehållen strömningshastighet på vattnet.
Viktigast är att trumman är dimensionerad för att klara av det högre vattenflödet som är på våren.

Valvbroar är också mycket mer tidsödande att förlägga.
Fördelen med plasttrummor är dess låga vikt, samt att de oftast räcker i hela sin längd utan att behöva skarvas,
samt att de saknar egenskapen att rosta vid vattenlinjen som en dito plåttrumma har.
Går man på alternativet med plåttrummor/ valvbroar är det oftast ide att kosta på en med extra coating och ett varv fiberduk på utsidan för att inte skada rostskyddet vid läggningen.

Användarvisningsbild

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

Göt  
#478884 Man marknadsför plasttrummor att de ska hålla i 70 år men det återstår väl att se

Avatar Fallback

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478903
Göt skrev:Man marknadsför plasttrummor att de ska hålla i 70 år men det återstår väl att se

Det är nog betydligt bättre än galvade plåttrummor de som byts här lades för ca 25 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479395 Tack för bra info, kollade med min lokala rörmokare och han har hemma en del och kan få hem
vad som helst. Ngt högre pris men då slipper jag frakten helt.
Valvbroar vore fint, men som nämnts kanske man tar det vid större stödberättigade projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

Göt  
#479431
busholle skrev:
Göt skrev:Man marknadsför plasttrummor att de ska hålla i 70 år men det återstår väl att se

Det är nog betydligt bättre än galvade plåttrummor de som byts här lades för ca 25 år sedan.


Jag bytte några plåttrummor i fjol totalt bottenlösa och la ner plast istället :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

svampbob  
#479433
Skogen i boden skrev:Upp till 600 är plast billigast . Viacon är bra snacka med jim i luleå


Visst jobbar du åt Viacon.

Avatar Fallback

Re: Vägtrumma/bågbro köpa: betong, plast eller plåt

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483428 Här finns billiga vägtrummor. Dessa blev billigare än att åka till närmaste Viacon. Även om det innebar en frakt på 70 mil. Nu fick jag dom levererade hem till gården och det blev ett par tusenlappar billigare än Viacon.


http://www.billigamarkprodukter.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).