Motorsåg och handhållet

Problemer med Stihl MS 661

16 inlägg 11650 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problemer med Stihl MS 661

Danh  
#451306 Jeg har en Stihl MS 661 til mitt Logosol sagbruk, men i det siste har jeg fått problemer med at motoren dør og stopper plutselig når jeg har brukt den et par minutter på høyt turtall. Den starter fint, så ingen problemer med det. Har vasket luftfilter og byttet tennplugg, men fortsatt samme problem. Når jeg tok av tennpluggen var den veldig sotet på toppen, men ikke på elektroden. Noen som vet hva dette skyltes? Har kjørt den på Aspen i hele vinter, men gikk over til egenblandet bensin på slutten fordi jeg gikk tom. Rakk vel å bruke ca. 5l av den før dette skjedde. Var nøye med å blande riktig, så jeg syntes det er rart hvis det skal være grunnen. Noen forslag p hva som kan være galt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problemer med Stihl MS 661

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451313 Byt stift och prova med Aspen igen

Avatar Fallback

Re: Problemer med Stihl MS 661

Jocke91  
#452293 Vad kör du för bränsle just nu? Justerade du om förgasaren när du bytte till egenblandat?
Testa att stäng "L" skruven lite och se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Mats_Orberga  
#452302 Kolla så att du inte har vacuum i tanken. Prova att öppna tanklocket direkt när sågen stannat så bör du märka om det är undertryck.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Danh  
#453900 Takk for alle forslag. Har hatt en mekaniker til å se på den og han fant ut at den var skjært (skuren). Utrolig surt da en slik sag koster rundt 10 000kr. Det er også andre gang det skjer med samme saga. Kan det være en produksjonsfeil?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

steppdeck  
#453959 Har den gått for magert? Har ei sånn selv og den går som bare f. Den har M-tronic så går ikke an å justere vekk selv da.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Mats_Orberga  
#454187 Vet du vad det är som skurit? Det är en rätt enkel konstruktion på de sågarna så det mesta går lätt att byta.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Danh  
#479076 Fikk beskjed nå at saga var skjært pga overbelastning. I følge Stihl- reperatørene ble det funnet tettpakket fin sagflis og olje under kløtsjen og de mener at jeg sannsynligvis har hatt for sløvt kjede og at saga derfor har blitt overbelastet. Kan dette stemme? Kan en slik sag bli ødelagt etter å ha skjært ca 30 stokker? Kan ikke skjønne at kjedet var sløvt heller fordi jeg sliper ganske ofte og det er ikke "ribbemønster" på stokkene jeg sager. Dog skal det sies at jeg har en kjedesliper (Oregon Minigrinder 106550) der jeg ikke får justert "angrepsvinkelen". Den skal ifølge Logosol være på 50 grader, men jeg vet ikke hva vinkelen er på min kjedesliper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

steppdeck  
#479078 Overbelastning høres litt rart ut, har selv brukt 661 og synes jeg har tynt den hardt på logosolbenken uten noe problemer. Har brukt en liten % ekstra med to taktsolje de gangene jeg har husket det.

Avatar Fallback

Re: Problemer med Stihl MS 661

Ferguson system  
#479082
Danh skrev:Fikk beskjed nå at saga var skjært pga overbelastning. I følge Stihl- reperatørene ble det funnet tettpakket fin sagflis og olje under kløtsjen og de mener at jeg sannsynligvis har hatt for sløvt kjede og at saga derfor har blitt overbelastet. Kan dette stemme? Kan en slik sag bli ødelagt etter å ha skjært ca 30 stokker? Kan ikke skjønne at kjedet var sløvt heller fordi jeg sliper ganske ofte og det er ikke "ribbemønster" på stokkene jeg sager. Dog skal det sies at jeg har en kjedesliper (Oregon Minigrinder 106550) der jeg ikke får justert "angrepsvinkelen". Den skal ifølge Logosol være på 50 grader, men jeg vet ikke hva vinkelen er på min kjedesliper.


Kløyving av stokker med motorsag produserer veldig fin flis som samler seg over alt, og det uavhengig av om kjeden er skarp eller sløv.
Det er ikke så rart at reparatøren fant flis og olje under kløtsjen, det er vel heller ganske normalt ved slikt arbeid.

Utdypet de noe mer om hvordan de har sjekket saga og hva som har gått galt? Ut i fra det jeg har lest i tråden, så ville jeg ha prøvd med en ny tenningsmodul og nytt bensinfilter. Sjekk også at svinghjulet sitter skikkelig fast i veivakselen, hvis ikke blir det dårlig med liv i saga.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

steppdeck  
#479084 Jeg lurer på om ikke mtronic og autotune systemer kan være programert litt "magert" på noen sager?

Avatar Fallback

Re: Problemer med Stihl MS 661

Ferguson system  
#479085
steppdeck skrev:Jeg lurer på om ikke mtronic og autotune systemer kan være programert litt "magert" på noen sager?


Hvis systemet fungerer ordentlig, så skal det justere seg etter forholdene og belastning.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479109 Jo, visst kan det bli skörning pga överbelastning och slö kedja.
Om din är det är svårt o säga men efter vad du beskriver finner jag det troligt.

Det är inte mängden brädor som avgör när det är skännt. Det kan det bli 2dm in i första stockens första skär.
Det är minst lika svårt o köra slip som att lära sig fila. Skivan ska skötas och vinklar ställas likväl.
Med större såg i bänk är det svårare att märka när de går varma.

Sen har jag inget till övers för de här miljöfläktarna som säljs idag. Tror inte på motortypen, mer på bränsle och tändsystemen faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

dhaglund  
#479212 Jag har svårt att tro att en MS661 skulle bli överbelastad om kedjan är ok. Däremot brukar man ju rekommendera lite mer olja i bränslet (kanske 40:1) vid klyvsågning och fetare blandning av bensin/luft. Det senare kan ju vara svårt att ordna om sågen har elektronisk förgasare.

Antagligen är det inte din kedjeslip som gjort att det blivit så fel trots att den inte går att ställa in på alla sätt. Jag har slipat en del klyvkedjor med en billig slip från Clas Ohlson och det har fungerat utmärkt. Jag har en bättre Maxx-slip nu men den gör inte nödvändigtvis ett bättre jobb på en liten klyvkedja.

Själv kör jag en Stihl 066 i solosågen med fetare blandning och dubbelports-ljuddämpare för att hålla nere temperaturen lite. Det har gått bra än så länge. Jag blandar också Aspen-bränslet själv.

Användarvisningsbild

Re: Problemer med Stihl MS 661

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479261 Slipen gör inte bättre resultat än den som kör den. Likaså med fil...

Att ha mer olja i hjälper sämre än o ha fetare bränsle/luft blandning och bra motoröra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).