Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

40 inlägg 24512 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478812 Viss stihl får til detta her så er vel HVA tvungne til å følga etter på ett eller anna vis, for å ikkje detta av lasset. Når eg kvista sitka med greiner der tjukkelsen er mellom arm og lårtjukkelse så blir 50 kubikk litt lite. Bruke som regel 60 kubikk da med 15 toms, men der er tyngda ett problem så eg sakna ei sag med krefter som ei 60 kubikk og vekt som ei på 50, men kanskje da kjeme no?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478815 Det ger sig. De har provat några gånger nu och inte riktigt fått till det.
Husqvarna har säkert testat de med.

Jag tror det hade varit betydligt lättare utan friskluftsmotor o få det att funka och hålla.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478869 Du har sikkert rett men noke må dei vel ha på gang når dei snakka om at saga skal komma til slutten av neste år, men det har dei kanskje gjort før og ?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Fredrik Reuter  
#493385 Hej,
Lite mer information om MS500i. Den ska börja produceras nu 2018 och lanseras i England 2019 (likt som i Sverige, som Niking rapporterade om här i tråden).

0 - 28 m/s på 0,25 sekunder i kedjeacceleration. Det låter som att det kan bli klipp i denna såg!

http://blog.stihl.co.uk/ms500i-exciting ... eneration/

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493401 Ska bli intressant o se hur den ser ut och är uppbyggd. Direkt insprutning är i mitt tycke mer realistisk framtid jämfört med friskluft o fyrtakt. Får väl se om det blir bättre än tidigare försök.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527168 Var visning av sagå i dag på Hagia, lokal forhandlar, hadde vore innteresangt å sett ho men eg var ikkje klar øve da.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527295 No har eg prøvd ho, berre kappa nokon skiver då. Likte ho umidelbart lett kjapp og hissig. Fått på ho husqvarna si c 85 kjeda så hadde ho blitt ein høydare

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Hema  
#527310 Sugen på köp?

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527331 Kostar 15000 veiledende høgg nesten berre der eg er ansatt (kommunen) så er min arbeidsgivar som kjøpe, men eg har jo ein del å sei da. Når da er sagt så er da mest kvisting da går i og der er 50 kubikk stort sett nok har dessutan kjøpt ei stor sag relativt nylig nemlig HVA 572 for å kunna bruka C85 kjeda. Når da er sagt så trur eg ikkje denne her 500i veg noke særlige meir enn HVA 560 men er vel ca 20 kubikk meir. Ikkje noke choke heller, berre pumpa 3 gonger for så å dra i snora så ho var lettstarta og men for å komma tilbake til ditt spm, nei blir nok ikkje kjøpt med da fyrste men treng vel ny 50 kubikk sag om ei stund.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Hema  
#534665 Kom idag på skogsaktuellt om jag inte missminner mig:
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/58726/stihl-frst-ut-med-elektronisk-insprutning.html?fbclid=IwAR2QcUN84sYmar5Q53Kjbw__VS805fQ8it78G7R5c2jlImXxcpWwrNNMaf8
500i, landar runt 80cc och ska ha ännu bättre vikt/prestandaförhållande än 462:an.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534687 Återstår att se vad den har för barnsjukdomar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Fredrik Reuter  
#535619 Hej,
Läs mer om vårt test av sågen i tråden Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning!

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Björn T  
#535660
can skrev:No har eg prøvd ho, berre kappa nokon skiver då. Likte ho umidelbart lett kjapp og hissig. Fått på ho husqvarna si c 85 kjeda så hadde ho blitt ein høydare

Vad är det som är så himla bra med c85 kedja. Om du provar oregon EXL så sågar den mjukare, har mer spånutrymme. Och är lättare att fila. Oregon har tillverkat kedjor och svärd i 70 år medans Husqvarna endast några år. Märks tydligt på kvaliten framförallt svärd.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535662 Då får eg prøva oregon Exl og sjå kva eg synest. Men bruke stort sett .325 no. Får ein detta oregon kjedet til å passa på stihl sager, dei brukar vel 1.3 eller 1.6 drivlenker.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Björn T  
#535674 Oregon tillverkar alla drivlänks bredder från 1.3-1,6 och det är bara beställa från återförsäljaren. Eller nätet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).