Traktorer och processorer

Traktor eller Atv

27 inlägg 18220 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor eller Atv

Florenen  
#478216 Hej! Jag köpte mig ett hus för ett år sedan och jag har 2hektar ängmark. Jag är helt nybörjare på traktorer och atvs men jag tänkte kolla med er som kanske är lite insatta i det hela. Just för tillfället har jag en John Deere 2450 med quicke 540 frontlastare, betesputs ,gafflar, plog. Det känns lite väl stort och mycket att ha till en ängmark på 2hektar. Vad skulle ni göra ? Sälja traktor och köra atv istället? Har en enskild väg till mitt hus på 60m och tycker det borde gå lika bra att ploga med atv. Sen kommer till betesputs och har endast klippt ängen 2ggr/år. Det är fin äng med inte så mycket tuvor, klarar putsarns till atvs av det ? Svara gärna och skriv vad ni tycker. Tanken är att ha nytta med nöje med :wink:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Vardon  
#478222 Jag hade behållt traktorn . Nu har jag inte koll på de gröna men undrar om inte en atv, betesputs nån vettig vagn till div syften blir ungefär samma pengar.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

teinarsson  
#478224 Jag hade också behållt traktorn då den är långt mycket mer mångsidig och t ex kan ploga när det faktiskt har snöat på riktigt, den kan även lossa transporter som man annars måste ta in grannar för osv, osv. Det skulle vara om du ser något särskilt stort nöje just i att köra ATV men jag skulle nog mest känna missnöje efter att ha bytt bort en stor kompetent arbetsmaskin mot en leksak.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Vardon  
#478234 Jag ser ATV som ett komplement ( ett komplement man kan leka med) eller att man har speciella förutsättningar/åsikter men det blir väldigt fort mycket pengar.

Tittar jag på gården så används ATV för att rangera vagnar av olika modeller. Går bra att göra med traktorn men knöligare. Eller så använder jag lastaren vilket är väldigt svårt att ersätta med ATV.

Har även en kellfri slaghack till ATV. Men då har vi ganska trångt där vi slår (mer gammal betesmark med rösen, träddungar etc). Samt att vi då hade en ATV men inget vettigt att slå med. Dock tuggar den i sig det mesta och än så länge är den hel.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Grålle52  
#478235 Hade aldrig sålt en traktor i den kalibern och försökt ersätta med leksak (atv).

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

tallen100  
#478236 Byter du bort traktorn mot en ATV så kommer du ångra dej snart, en ATV är riktigt bra många gånger som ett komplement men är knappast något du kommer bli nöjd med om den ska ersätta en såpass riktig traktor som du har, bara lastaren med sin mångsidighet är ovärderlig många gånger.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

axwell  
#478239 En sån lämpligt stor/liten traktor traktor med frontlastare kan aldrig ersättas med en ATV.

I stort sett allting är dyrare och sämre på ATV, konstigt nog även bränslekostnaden.

Atv:n är snabbare om du bara skall skjutsa dig själv, värdeminskningen är ännu snabbare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

JoTh  
#478261 Man kan ALDRIG ersätta en frontlastarförsedd traktors mångsidighet med en ATV.
Behåll traktorn, som det verkligen går att använda.
Finns behovet/ utrymmet så komplettera istället med en ATV,
kanske av lite äldre årgång av något kvalitetsfabrikat så tex, Suzuki, Honda eller Yamaha och skippa skräpet från Kina.
Vi har en Honda Forman 400, som är över 20år gammal som torparmoped, vilket fungerar hur bra som helst.
Även en gammal Suzuki King Quad 250 är en riktig arbetshäst, trots sin ringa motorstorlek, då det går att välja rätt växel på en sådan för arbete.
Skicket är viktigare än årsmodellen, då det kommer till en ATV för bruksändamål, och då går det att hitta en riktigt prisvärd ATV.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Florenen  
#478322 Ja jag är lite kluven.traktorn är jättefin och går klockrent. Men jag är ute efter det lilla enkla. Jag körde ganske 5h totalt på hela året. Sen vill jag komma ifrån det dyra lite om det skulle bli eventuella reparationer och det känns som det kan bli dyrt med traktorn? Rätta mig om jag har fel. Ni som kan lite mer om traktorer, hur ofta behöver jag göra service på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

r93  
#478376 Jag har en 430 (Volvo bm) 70 talare, den har aldrig varit på en verkstad dom senaste 30 åren. Jag har bytt oljor och alla filter en gång under dom 15 åren jag har haft den. Kostnad??? Kommer inte ihåg, tvåtusen kanske???
Min ATV can am 400 -13 har varit på service två gånger på tre år, 2500:-, 3700:- och nu har den skrikigt service dom senaste 50 timmarna, men jag får se när jag får tid.
Så svaret på din fråga är att kör man normalt med en gammal traktor så går den aldrig sönder, finns ingen elektronik i dom, finns ingen ingenjörskonst, allt är enkelt och byggt för att hålla. Hur många av dagens traktorer kommer att snurra om 40 år?

Traktor först, har man sedan råd med ATV så är det bra, men skaffar man ATV klarar man sig aldrig utan igen....( man blir lat som f*n, har aldrig använt skottkärra efter jag skaffade ATV).

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Delsbo  
#478403 Jag håller med de övriga.. dvs behåll traktorn.. Det dröjer inte länge förrän du ser alla fördelar med traktorn.. Behåll båda till våren innan du tar några beslut.. jag tror också att kostnaden för underhåll av traktorn blir lägre än du tror och att ATV kostar bra mycket mer än du kan tro just nu... Vet inte hur mycket du har runt knutarna på huset och vilka intressen du har under fritiden men lastaren är ovärderlig.. Förlåt alla ägare av ATV men jag anser också att dessa är leksaker för de flesta, MEN jag har exempel bara i grannbyn på familj som har användning av sin men då i huvudsak när det gäller att sätta nya hägn till fåren (skutsa stängsel stop osv) Nä, ATV är en kross MC (leksak) med stödhjul för mig (förlåt igen)..

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Aqualize  
#478435 Har du pallgafflar till lastaren? Om inte, köp det. Man hittar på massor med användningsområden för dem förutom att lyfta lastpallar. Sen vill man inte vara utan lastare. Och det finns ingen anledning att byta bort traktorn mot någon mindre traktor heller.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Delsbo  
#478436 Ytterligare en sak.. Vet inte hur mycket du använt en lastare på en jordbrukare men saker att tänka på är att du fixar en rejäl motvikt att hänga i lyftarmarna där bak och att du tar det lugnt om du har last i skopan (eller på gafflarna) och lasten (tyngdpunkten) inte är centrerad.. Det finns en risk för att tippa med traktorn om man med ocentrerad last kör med höglyft och svänger (åt fel håll) samtidigt (typ snöskottning) och bromsar i nedförsbacke.. En motvikt höjer säkerheten otroligt mycket ... Jag har inte tippat med traktor själv men har läst en del historier när det varit NÄRA.. Man ska Alltid komma ihåg att jordbrukare med lastare har sina begränsningar (det är ingen lastmaskin som en baklastaren t.ex.) men om man är medveten om detta, så är den helt fantastiskt bra att ha till hands..

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Huggar Herman  
#478453 Det är bara att instämma i kören ovan.

Jag har både en lastartraktor och en ATV och måste jag välja så blir det traktorn alla dagar i veckan.

Sedan är ATV:n jättebra när man ska köra ut plantor, ha med sig sågar, verktyg och lite mat ut i skogen. Eller bara är lat när man ska ut och titta på en avverkning.

Men, jag ser bara ATV:n som ett bra komplement som är en lyx jag har tagit mig råd till att ha.
Traktorn är en basmaskin som man MÅSTE ha för att arbetet ska fundera.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478600 Aldrig bytt bort traktorn när du har utrustning du behöver

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).