Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning pris

55 inlägg 45137 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

isteskog  
#289466 Skogsforskare! Hur många år eller hur mycket ungskog måste det komma upp om man vill göra små hyggen utan att komma över 0,5 ha gränsen, och då menar jag små hyggen i anslutning till varandra?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsforskare  
#289481 Det är väl Skogsstyrelsen som gör den tolkningen? Om jag ska gissa så skulle jag säga - minst fem år, men troligen mer. Så lång tid som krävs för att du ska ha en ungskog på plats, dvs plantor som är minst en meter höga.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

isteskog  
#289482 Då markbereder jag på en gång, sätter Conneflexplantor av lärk, så har jag en ungskog inom 3år. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning pris

finnjonte  
#478282 Blir lite förvånad hur stor del av skogsägarna som lejer bort avverkningar på ca 1ha...själv har jag gått och dreglat på min första egna averkningsskog i några år redan!i somras bestämde jag mig för att avverka!Hugger manuellt samt skotar med huggarvagn och traktor.ser avverkningen som höjdpunkten i mitt skogsägas hittills.lägger allt jobb på hobby/motionskontot :d

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning pris

Torbjörn Johnsen  
#478285 Det låter härligt finnjonte! Stor tillfredsställelse att se resultatet av eget arbete. Hur fungerar det prismässigt? Levererar du till en virkesköpare enligt prislista? Eller gick det att förhandla?
Tyvärr tror jag att det ofta är lättare att förhandla fram ett bra pris när man säljer som avverkningsuppdrag än när man serverar färdigt leveransvirke. Det skulla vara intressant att få dela lite erfarenheter. Mycket intressant tråd som fick nytt liv finnjonte!

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478287
isteskog skrev:Skogsforskare! Hur många år eller hur mycket ungskog måste det komma upp om man vill göra små hyggen utan att komma över 0,5 ha gränsen, och då menar jag små hyggen i anslutning till varandra?

Här gör jag och många med mig den tolkningen att det ska finnas säkerställd föryngring på ytan. Det kan man säga att man har om det finns tillräckligt med levande plantor hösten efter planteringsåret.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning pris

finnjonte  
#478399
Torbjörn Johnsen skrev:Det låter härligt finnjonte! Stor tillfredsställelse att se resultatet av eget arbete. Hur fungerar det prismässigt? Levererar du till en virkesköpare enligt prislista? Eller gick det att förhandla?
Tyvärr tror jag att det ofta är lättare att förhandla fram ett bra pris när man säljer som avverkningsuppdrag än när man serverar färdigt leveransvirke. Det skulla vara intressant att få dela lite erfarenheter. Mycket intressant tråd som fick nytt liv finnjonte!

Säljer till samma uppköpare som min far gjort.kunde säkert få nån euro mer av nån annan,men det har blivit tradition. :-bd priset ser jag när jag får tabeller och kvalitetskrav på olika sortiment. :d Ska köra ut veden från en lövskärmsröjning på helgen....SEN får jag damma av grovsågen! :-bd Den ha fått vila lääänge! :d

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning pris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478401 Inbillar mig att det är lättare att få vettigt betalt för egenleveranser i Finland. Marknaden är mera öppen och inte så full av ruffel och båg som i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning pris

marcus1  
#478747 Tyvärr skogsola har skogsbolagen med sin prissättning sett till att det inte lönar sig att slutavverka på leverans i finland, man får i princip samma pris för stocken på leverans som på rot, man kan tom få sämre betalt om man hugger själv för eftertraktade objekt.
Skogsbolagen prissätter virket så för att de skall få sköta avverkningen i egen regi, man är ej intresserade av sk skogsbönder därför har vi mycket mindre medel areal per skogsägare än ni i sverige.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning pris

finnjonte  
#479188 JIIIHAAA!Fick apterings listorna idag! :-bd Bara att köra igång nu!Tänkte börja på lördagen men tror nog det blir att smita från jobbet lite tidigare på fredagen och köra igång lite fösiktigt :d Ja,det är min första egna slutavvekning,har hunnit gå och drömma några år om detta redan.Hur faan ska man kunna sova??? :-ss

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).