Skogsmiljö och Trädlära

Förstört vattendrag.

7 inlägg 4543 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förstört vattendrag.

ruth  
#477463 Hej.

I somras återupptog jag fäbodbruket på vår fäbodvall. På platsen finns flera fäbodar och fäbodbruket lades ned någon gång på 50-talet.
Det som var jobbigast var att det inte fanns någonstans att ta vatten. Vad jag räknat ut är att förr tog de vatten i bäcken. Jag fick oväntat besök av en dam född på 40-talet som sa att man tog vatten i bäcken förr, för det mindes hon.

År 2011 så avverkade SCA skogen där bäcken ligger. Det är min grannes mark. Det är rätt mycket körskador där och vindfällen osv, men skall det se ut så här? Numera är bäcken torrlagd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstört vattendrag.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477471 Som det ser ut är det sommar och är det denna sommar kan det vara så enkelt att det var torrt! Död ved gynnar alltid vattnet. Men är det körskador ta någon bild på de så är det enklare att avgöra. Bilderna ger inte mycket att gå på tyvärr!

Avatar Fallback

Re: Förstört vattendrag.

Axl  
#477477 Bilderna visar inget förstört vattendrag, att det ligger träd över och i vattnet är bra för de som bor där. Det har såklart inte samma funktion som förr men det inte samma sak. Om det däremot är körskador som leder ut i vattendraget är det inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Förstört vattendrag.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477558 Det kan lätt bli sankt där, om diket inte rensas på bråte.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förstört vattendrag.

ruth  
#477610 ok, tack för svaren.

Ja bilderna var kanske inte så bra. Jag vet att jag tog vatten i bäcken nån enstaka gång när jag besökte fäboden innan 2011 och då rann det i alla fall vatten. Nu står det still och är mest som ett dike.

Det var verklligen ingen torr sommar här i Jämtland. Det regnade nästan varje dag och jag hade sån ångest över grannens timmerhus som stod utan tak. Jag fick vänta med höskörden i 3-4 veckor för det kom ingen prognos om att det skulle vara uppehåll ens i 3 dagar. I södra Sverige var det torrt har jag hört talas om.

Frågeställningen är lite konstig, men det jag undrar över är om SCA faktiskt kan ha råkat förstöra bäcken, eller om det är normalt och att det ska se ut så där men små träd liggandes överallt? Det är faktiskt inte vackert och jag kunde ju ägna veckor åt att rensa upp längst bäcken om jag hade tid. Grannes mark gränsar ju till våran och vi har inte avverkat så i gränsen är det också vindfällen. Det är lite jobbigt att jag får merjobb pga att grannen har avverkat. Jag borde ta reda på alla träd som blåst ned och det är stora träd.
Nästa sommar ska jag ta fler bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstört vattendrag.

Vedproducent  
#477621
ruth skrev:ok, tack för svaren.

Ja bilderna var kanske inte så bra. Jag vet att jag tog vatten i bäcken nån enstaka gång när jag besökte fäboden innan 2011 och då rann det i alla fall vatten. Nu står det still och är mest som ett dike.

Det var verklligen ingen torr sommar här i Jämtland. Det regnade nästan varje dag och jag hade sån ångest över grannens timmerhus som stod utan tak. Jag fick vänta med höskörden i 3-4 veckor för det kom ingen prognos om att det skulle vara uppehåll ens i 3 dagar. I södra Sverige var det torrt har jag hört talas om.

Frågeställningen är lite konstig, men det jag undrar över är om SCA faktiskt kan ha råkat förstöra bäcken, eller om det är normalt och att det ska se ut så där men små träd liggandes överallt? Det är faktiskt inte vackert och jag kunde ju ägna veckor åt att rensa upp längst bäcken om jag hade tid. Grannes mark gränsar ju till våran och vi har inte avverkat så i gränsen är det också vindfällen. Det är lite jobbigt att jag får merjobb pga att grannen har avverkat. Jag borde ta reda på alla träd som blåst ned och det är stora träd.
Nästa sommar ska jag ta fler bilder.

Att man får merjobb för att grannen avverkat på andra sidan gränsen är inte direkt ovanligt. Men det är ungefär detsamma som den hyggeskanten du själv lämnar på ditt egna skifte. Skogen är känsligare i en ny kant och inte mycket att göra åt.

Avatar Fallback

Re: Förstört vattendrag.

jannee  
#477622 Är man dubbelcertifierad ska det tydligen nästan se ut som f*n varit lös. Självklart absolut inga körspår men alla diken ska vara VÄLRENSADE, inte ligga något som kan eliminera/hindra vattenflödet.
Massor av hyggesrester + död ved uppskattar biologerna.
Vill du ha drickbart vatten får du nog själv handrensa diket, så fick folk göra på den gamla "goda" tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).