Traktorer och processorer

Arbetsbelysning LED 10-30v

24 inlägg 13885 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetsbelysning LED 10-30v

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477153 Någon som har koll på om det är någon skillnad i ljusstyrka/effekt om man matar en LED-belysning med 12v eller 24v?

De står ju ofta i specen att de ska ha 10-30v.

Tips på bra lampor mottages.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

bgl  
#477159 Ska inte vara någon skillnad.
Oftast gäller prestation efter pris, men köp inte av alltför oetablerade säljare. Tänk på monteringen vid långsamtgående fordon, led hatar värme så kylningen är viktig. Gäller fortfarande att dioder med lägre effekt, 3 eller 5W ger bättre utbyte och är lättare att kyla.
Valostore har etablerat sig som en god försäljare av ledficklampor, jag har just monterat en böjd ljusramp därifrån på min gamla traktorgrävare som vi plogar med. Rampen är på 288W(!) och risken är väl närmast att föraren blir bländad av ljuset mot den kommande snön.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

Vardon  
#477168 Nej det brukar sitta någon form av drivkrets som driver dioderna. Den tuggar i sig de flesta spänningarna och lämnar ut rätt spänning.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

hlb  
#477170 Kallas väl konstantströmsgenerator och är mycket effektivare än ett vanligt seriemotstånd.

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

Robertberg  
#477206
bgl skrev:Ska inte vara någon skillnad.
Oftast gäller prestation efter pris, men köp inte av alltför oetablerade säljare. Tänk på monteringen vid långsamtgående fordon, led hatar värme så kylningen är viktig. Gäller fortfarande att dioder med lägre effekt, 3 eller 5W ger bättre utbyte och är lättare att kyla.
Valostore har etablerat sig som en god försäljare av ledficklampor, jag har just monterat en böjd ljusramp därifrån på min gamla traktorgrävare som vi plogar med. Rampen är på 288W(!) och risken är väl närmast att föraren blir bländad av ljuset mot den kommande snön.


Lite märkligt med amperen på den rampen, enligt uppgift drar den 16,6 A vid 12 V, det blir bara 199 watt? Vart försvann de sista 89 watten?

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477213 Kanske är som med lumen på vissa, bara teoretisk....
De faktiska kan vara betydligt lägre

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

bgl  
#477215 Det högre watttalet är summan av ledtillverkarens teoretiska effekt. I verkligheten drivs lampan inte så hårt, därför blir uppgiven strömstyrka lägre och lumentalet också lägre. Gäller nog för nästan alla ledarmaturer.

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

Robertberg  
#477216 Hade varit intressant om de även sålde traktorer med likadant resonemang, att motorn är teoretiskt på 150 hästar, men eftersom maskinen inte håller för det så har vi strypt den till 100?

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

bgl  
#477219 Det är en omogen bransch med många lycksökare. Oftast får man vad man betalar för. Tittar man på Vision-X som är ett toppmärke så stämmer uppgiven strömstyrka väl med uppgiven effekt. Dock blir priset nästan 4 gånger högre.

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477239 Omogen kan man nog säga ja, och störningar på radion får man med på köpet, även från de som inte är skitbilliga

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

källshult  
#477241 använder man tyri led lampor så är det inbyggd störningsfilter .har det på min traktor har inga problem med störningar men dom är dyra

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

källefall8  
#477381 https://www.erdeal.se/product/oledone-w ... sbelysning
Nån som handlat från ovan? Verkar vara 100 lappar billigare än alla andra jag sett sälja denna lampa. Är det kopia tro?

Användarvisningsbild

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

Gunstein  
#477472 Har bra priser her, men kanskje vanskelig å handle fra Norge? Er bra produkter.

https://www.verne.no/egilverne/default.asp?page=katalog

Avatar Fallback

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477502 Tack för svaren.
Spanar lite på swedol då de har kampanj nu. Award, kan det vara en private label produkt?

http://www.swedol.se/produktsortiment/f ... sning.html

65wattarna ser bra ut dock slut i lager.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsbelysning LED 10-30v

Jacobson  
#477743 Vad har du för krav på belysningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).