Motorsåg och handhållet

Vill du testa X-CUT C 85?

100 inlägg 25296 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vill du testa X-CUT C 85?

Fredrik Reuter  
#476933 Den nya fullkisel 3/8 kedjan X-CUT C 85 från Husqvarna visades första gången i augusti 2017 och ska enligt Husqvarna släppas på marknaden första kvartalet 2018. Jag och Torbjörn fick med oss ett par kedjor från lanseringen och vi funderar nu på om det är några här på Skogsforum som är intresserade av att testa nya C 85 för att se vad kedjan går för?

Läs mer om kedjan i tråden Husqvarna X-CUT C85, ny fullkisel sågkedja

Tyvärr har vi bara ett par sågkedjor som kan testas och vi vet att det finns många riktigt duktiga medlemmar på Skogsforum som skulle kunna göra ett riktigt bra test av kedjan, därav får vi köra först till kvarn med en bra beskrivning om hur kedjan skulle testas.

För att kunna testa finns några krav:

1. Du måste ha en såg och svärd som klarar att köra med C 85 (3/8 delning, 1,5 mm spårvidd och 18" svärd från Husqvarna).
2. Du behöver inte jobba professionellt med motorsåg men bör ha motsvarande kunskap som en professionell samt skog som C 85 gör sig bra i.
3. Du ska kunna fota, filma och i text skriva om testet. Inga stora krav här, men foto, filmklipp och text vill vi ha i någon form.
4. Du publicerar givetvis information om ditt test på Skogsforum.

Känner du någon medlem på Skogsforum som du vill ska göra ett test? Tagga denne här i tråden!

Som sagt, ta chansen och testa nya sågkedjan innan den finns i butik, först till kvarn gäller, skicka PM till mig med en kort beskrivning hur du skulle testa C 85 om du fick chansen!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#476950 Kul initiativ, ställer gärna upp som reserv, då jag känner att det finns flera här som med marginal uppfyller kraven. Eller @rikard_e du kanske skulle vilja ställa upp som skådis?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Fredrik Reuter  
#476959 Kanon!
Vill bara förtydliga att vi inte krävet några skådespelartalanger utan bilder och video som kanske främst visar vad kedjan går för. Sedan är det ju riktigt trevligt om ni vill visa upp er, men långt ifrån nåt krav alltså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476970 Takk for hjelp med oversettelsen i den andre tråden! Eg burde vel ha meldt meg på siå eg tyte sån om kjeda, men eg har ikkje heilt passande sag synes eg (har ei j.red 2260 som eg kan kjøra 3/8 på samt ei HVA 395, egentlig min arbeidsgivar sine sage) pluss at eg mangla 18 toms sverd med 3/8 deling. Veit heller ikkje om eg har passande skog til da. Hogge mest sitkagran men bruke mykje tid på flising av greiner og. Bør kanskje heller satsa på noken som berre hogge heile dagane, kanskje der det er mykje kapping som grov lauvskog. Samt der det ikkje er så mykje spikar i trenå som her, men viss ingen andre melde seg så kan eg gjera da.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476975 Det har diskuterats ett bra tag att göra ett mer omfattande kedjetest. Jämföra kedjor mot varandra och även på olika sågar.
Johan, Totte och jag är sugna på detta.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#476978 Finns det någon passande filmall ute, så att man inte sedan bara kan skylla på vem som fila?

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476984 Synes Mange blant anna bør få testa, filmal ja kjeme da ei til ryttarane?

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477015 De gånger vi testat innan har de varit opåverkade. Även filning som utförs med mall blir olikt.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#477019
Mange skrev:De gånger vi testat innan har de varit opåverkade. Även filning som utförs med mall blir olikt.

Självklart, men kanske mer jämnt jämfört mot frihand.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477021 Tippa da kjeme HVA har jo tradisjon for sine rullefilmalar med ryttarmal så korfor skulle dei ikkje laga til denne kjedå og? At stålet i rytterdelen av mala er for mjukt er ei anna sak.

Användarvisningsbild

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477059 Det behöver inte vara så hårt, det är ju en mall. Man lägger på den o kollar. Behövs det ta ett halvt filtag ger man alla ryttare samma behandling. Man behöver inte pilla dit dem på var ryttare o fila på mallen. Skulle man göra det är det bra den är mjuk så filen inte skadas.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477107 Nei er sån eg gjere da legge malen oppå fjerne den og file ett forsikiktig drag for så å sjekka, har malen resten av livet på den måten. Trur da er laga mal pga i denne videoen her så blir da vist filing med mal, ca etter 3 min. Ser og at da blir brukt ei anna barkstøtta som er festa på sverdmuttarane.
Senast redigerad av can ons 18 okt 2017, 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

rikard_e  
#477187
Hema skrev:Kul initiativ, ställer gärna upp som reserv, då jag känner att det finns flera här som med marginal uppfyller kraven. Eller @rikard_e du kanske skulle vilja ställa upp som skådis?

Har verken såg med 3/8ing eller kameraansikte :-bd

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

Hema  
#477192
rikard_e skrev:
Hema skrev:Kul initiativ, ställer gärna upp som reserv, då jag känner att det finns flera här som med marginal uppfyller kraven. Eller @rikard_e du kanske skulle vilja ställa upp som skådis?

Har verken såg med 3/8ing eller kameraansikte :-bd

Du kan låna min såg så filmar jag. Kameraansikte avgör väl övriga. ;) Eller så vänder vi på det.

Avatar Fallback

Re: Vill du testa X-CUT C 85?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478148 Har de fått testa noke no?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).