ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58207 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Lx3  
#476946 Så vansinniga kan dom väl ändå inte vara? Skulle ju isf bli mer eller mindre omöjligt att äga en atv som skogsägare.
Jag tycker (och hoppas) iofs att hela grejen verkar handla om något dom inte ens tror på själva utan bara vill ha ett predjukat (stavning?) för att slippa tjat från högre ort.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#476947 Nej användning i firman eller inte är irrelevant. Utan det dom vill beskatta är förmånen att ha chans att använda den privat de dagar som firman inte använder den. Jag uppgav att firman använde den 8 dagar i månaden och då vill skatteverket påföra förmånsbeskattning för månadens övriga dagar.
Det blir inte roligt för dom med snöskoter i verksamheten.
Jag visade ju också på all fakturering som härhörde till ATVn men inte heller det var relevant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#476956 jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476960
Camaro1969 skrev:jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Jag håller med. Enskild firma som äger skog och kan motivera behovet väl(hektar eller arbetssätt) tror jag inte ligger i farozonen.

Ett AB där fyrhjuling inte utgör en betydande roll i verksamheten d.v.s en daglig användning tror jag bör fundera en gång extra om man ska ta in ATVn i verksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#476962
ocke skrev:
Camaro1969 skrev:jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Jag håller med. Enskild firma som äger skog och kan motivera behovet väl(hektar eller arbetssätt) tror jag inte ligger i farozonen.

Ett AB där fyrhjuling inte utgör en betydande roll i verksamheten d.v.s en daglig användning tror jag bör fundera en gång extra om man ska ta in ATVn i verksamheten.


Men hur många skogsägare jobbar heltid i skogen? 99,9% har väl som jag en inkomst utanför skogen och kan ägna max två dagar i veckan åt skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476991
svampbob skrev:
ocke skrev:
Camaro1969 skrev:jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Jag håller med. Enskild firma som äger skog och kan motivera behovet väl(hektar eller arbetssätt) tror jag inte ligger i farozonen.

Ett AB där fyrhjuling inte utgör en betydande roll i verksamheten d.v.s en daglig användning tror jag bör fundera en gång extra om man ska ta in ATVn i verksamheten.


Men hur många skogsägare jobbar heltid i skogen? 99,9% har väl som jag en inkomst utanför skogen och kan ägna max två dagar i veckan åt skogen.


Oavsett om man jobbar vid sidan av så är huvudverksamheten i den enskilda firman att förvalta skog. Då kan det vara väl motiverat med en atv för ett effektivt skogsbruk.

Sedan måste ju även investeringen vara proportionerlig till inkomsterna. Har man 4h skog tror jag ett ekipage på 200' är svårmotiverat.

Men ta mig inte för någon skattejurist utan detta är mer magkänsla.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476992
svampbob skrev:
ocke skrev:
Camaro1969 skrev:jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Jag håller med. Enskild firma som äger skog och kan motivera behovet väl(hektar eller arbetssätt) tror jag inte ligger i farozonen.

Ett AB där fyrhjuling inte utgör en betydande roll i verksamheten d.v.s en daglig användning tror jag bör fundera en gång extra om man ska ta in ATVn i verksamheten.


Men hur många skogsägare jobbar heltid i skogen? 99,9% har väl som jag en inkomst utanför skogen och kan ägna max två dagar i veckan åt skogen.


Oavsett om man jobbar vid sidan av så är huvudverksamheten i den enskilda firman att förvalta skog. Då kan det vara väl motiverat med en atv för ett effektivt skogsbruk.

Sedan måste ju även investeringen vara proportionerlig till inkomsterna. Har man 4h skog tror jag ett ekipage på 200' är svårmotiverat.

Men ta mig inte för någon skattejurist utan detta är mer magkänsla.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#477053
svampbob skrev:
ocke skrev:
Camaro1969 skrev:jo men det gäller ju som sagt AB.
jag hade inte varit orolig om jag vae ef med skog

Jag håller med. Enskild firma som äger skog och kan motivera behovet väl(hektar eller arbetssätt) tror jag inte ligger i farozonen.

Ett AB där fyrhjuling inte utgör en betydande roll i verksamheten d.v.s en daglig användning tror jag bör fundera en gång extra om man ska ta in ATVn i verksamheten.


Men hur många skogsägare jobbar heltid i skogen? 99,9% har väl som jag en inkomst utanför skogen och kan ägna max två dagar i veckan åt skogen.


ja vi får se..

hur många snickare använder borrhammaren varje dag?
och hur många bönder använder plogen varje dag?

jag tror skatteverket har väldigt svårt att "sätta dit" någon skogägare som innehar en atv

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

teinarsson  
#477058 Det är ju inte direkt rimligt. Varför ska man förmånsbeskattas just för varje dag man inte använt den i firman? Efter arbetsdagens slut hinner man ju säkert nöjesköra 8 timmar innan det är dags att sova. Om man ligger på sjukhus någon vecka, är det då troligt att man också passar på att bränna ut i skogen?

Man kan nog tro att någon högre instans är mer sansade än Skatteverket. Det rimliga vore att företagaren gör troligt att investeringen är relevant för verksamheten och om Skatteverket misstänker att investeringen också används privat så bör det vara upp till dem att bevisa det. Annars hamnar vi som Camaro säger i en rätt så bisarr situation. Mitt fårhus som står tomt på sommaren kan jag ju tänkas ha privata fester i, nattklubbens ljudanläggning som bara används på helgerna kan chefen använda för att lyssna på spotify osv, osv...

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477061 Nu är ju rimlighet inte myndigheters vanligaste argument utan man väljer ju hellre att slippa ta ansvar och luta sig mot lagen och låta någon annan ta ansvar för vad deras agerande medför(lagstiftarna).
Visst är det inget fel men det skadar ju inte att vara lite smidig och inte utsätta enskilda småföretag för förödande arbete (praktexemplet är ju drönarförbudet)

Vi får hoppas att det i detta fall är Skatteverket som har fel även om magkänslan säger det motsatta.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#477065 Jag vet att det genom åren har bråkats en hel del kring snöskotrar som bönder har köpt och som har varit mer eller mindre lämpliga för skogsbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#477067
svampbob skrev:Jag vet att det genom åren har bråkats en hel del kring snöskotrar som bönder har köpt och som har varit mer eller mindre lämpliga för skogsbruk.


jo en thundercat är kanske inte så lämplig att använda i skogen jämfört med en viking...

men jag vet även aktiebolag som lyckats få skotrar av typen thundercat godkända där andra bolag misslyckats (trots granskning från skv)

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#477111 Här har ATV Sverige bundit ris åt egen rygg, så att säga. På tävlingar och i andra samanhang ser man mängder med företagsägda hjulingar där företagen inte bedriver någon som helst verksamhet inom vare sig jord eller skog. :shock:

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477126 Efter en genomgång med elektronisk färdskrivare häromdagen borde de räcka med en sån installerad som bevis att den står still.
Skv kan visst påstå varsomhelst i sin omvända bevisföring

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Tosca  
#477133
gnisten83 skrev:Efter en genomgång med elektronisk färdskrivare häromdagen borde de räcka med en sån installerad som bevis att den står still.
Skv kan visst påstå varsomhelst i sin omvända bevisföring

Och de är väl billiga förstår jag...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).