ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58194 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#473470 då förstår jag både dig och skatteverket.

jag ser att mina inlägg kan ha en negativ klang, men det är inget illa menat mot svampbob.

jag tror på att köpa ut atv:n illa kvickt ur AB till ett lågt marknadspris.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473480 Ja tanken från skatteverket är väl att jag ska köpa loss grejerna och sedan gå över till att sälja veden svart :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#473482 precis!
sånt här främjar bara svarta pengar när skv alltid ska ha fingrarna i syltburken....

men är det lönt att göra ved om du inte har egen skog? nån släkting kanske?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473484 Långveden får jag när jag gallrar samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

häsmyra  
#473486 Man kan ha förståelse för att skatteverket frågar när det ser ut som att du har köpt en "leksak" på företaget och inte använder den där.
På vägen därifrån till att förmånsbeskattning för alla dagar den inte används i firman borde det väl duga med att visa att det inte är någon leksak utan att den är skogsutrustad och står så hela tiden. Kanske en bild från timräknaren kan bidra så att det framgår att du inte ägnar all fritid åt nöjeskörning?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Lx3  
#473488 Vill dom stävja det mest uppenbara fusket borde dom ju börja med att titta på vad det är för typ av maskin. En Grizzly 550 är ju en tämligen renodlad arbetsmaskin medan en Polaris Scrambler eller Canam xmr eller liknande kanske borde få ögonbrynen att höjas en aning.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473490 Precis. Att en renodlad lekmaskin skulle bli förmånsbeskattad, är ju en sak. Men att förmånsbeskatta en ren arbetsmaskin är ju uppåt väggarna galet.

Svampbob! Har de sagt något om att även förmånsbeskatta Avesta-vagnen, eller gäller det bara själva Grizzlyn?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

rokon  
#473491
Mangan skrev:
rokon skrev:Detta är avundsjukan och missunnsamheten som kommer att driva folk från företagande till bidragstagare med egna prylar och svartjobb.
Vem vill ta hela den jobbiga biten med företagandet om allt skall förmånsbeskattas?
Det liknar djurfarmen där grisarna styrde!

'
Om du startar företag bara för att kunna dra av privata utgifter får du nog räkna med besök.

Nåja jag är inte i den sitsen, jag har drivit företag i 33 år som enskild firma även haft aktiebolag parallellt tidigare i 10 år samt nu senast varit skogsägare i 10 år. Jag har aldrig haft några problem med skatteverket att tala om endast några små petitesser.
Har aldrig haft företagsbil snöskoter eller fyrhjuling, däremot en tid en registrerad bogserarbetsmotorbåt i rörelsen några år utan att förmånsbeskattas för "glädjen" att ha en oljig tändkulemotor.
Själv så är jag mer i avvecklingsfas, så när som skogsbruket då som jag skall fortsätta med. Men det har aldrig varit tal om att snickerimaskiner handverktyg så väl elektriska som manuella skall förmånsbeskattas ej heller svets när dessa grejor fodras för rörelsen. Och det är ok att använda dessa också för privat bruk. Så mhar det fungerat i mängder av år. Mina invändningar gäller för de som är i investeringsfasen samt för företagsklimatet i Sverige. Jag kom ej heller med några brösttoner gällande representationsjakten som var på tapeten för några år sedan, och nej jag jagar inte heller.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Ent  
#476892 Och här har man i godan ro gått och handlat en traktorreggad ATV i tron att det ska gå klart! Äger par mindre jordbruksfastigheter (enskild näringsverksamhet), låtit avverka en del under senare år mot betalplan så det tickar in en slant ett par år till.

Om man köpt i år, kan man avvakta utfallet av detta och ta in den i rörelsen ett senare år och lyfta momsen då om det verkar lugnt, eller är det kört?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

gnisseg  
#476908 Just köpt en Polaris traktorreggad och Kranman skogsvagn, äger jord och skog samt har enskild firma.
Undrar hur jag skall göra med ekipaget ? Törs jag ta in det i rörelsen eller är det bättre att ha den privat och köra ”gratis” åt sig själv i näringen.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#476914 Det måste väl vara bättre att ta in det i näringen och avvakta mitt beslut från skatteverket. Jag misstänker att det kan ta ett par år om skatteverket och LRF strider genom alla instanser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

gnisseg  
#476920 Det blir nog att hålla koll på detta innan det är dax för bokslut 2017, för det är ju en del pengar i moms.
Jag håller tummarna för dig.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#476939 kom ihåg att de vill få det till förmån på AB, (och just ett specifikt AB)

i enskild firma som äger jord och skog skulle jag inte vara orolig

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#476942 Jag har inte uppfattat det så. Varför skulle det inte räknas som en förmån om den står på en enskild firma. Det är möjligheten att kunna använda den privat som är den springande punkten inte verksamhetens form i sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Camaro1969  
#476945 de anser att aktiebolaget inte har nån användning för den.

men en enskild skogägare gissar jag inte behöver säga så mkt mer än att man använder den i skogen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).