dhaglund skrev:Jag tänker nog som du att en 50 och 60 cc såg ligger lite nära varann. Därför skulle jag välja den större. Å andra sidan har min min MS361 på 60 cc inga problem med 20 tums svärd. Jag antar att det beror på hur ofta du behöver den större sågen. Behöver du den ofta, köp 60 cc. Mer sällan, då gör det ju inget att den blir lite tyngre.
Hema skrev:Lite nyfiken på varför du är sugen på att använda 3/8-kedja?
Mange skrev:Hema skrev:Lite nyfiken på varför du är sugen på att använda 3/8-kedja?
Jag var nyfiken på detta för några år sen och provade ett antal sågar under 65cc med 3/8 73LP.
Jämförde med .325 21LP.
Det var rätt lärorikt. Man fick en hel del erfarenhet av detta test om hur sågar går och vad kedjan kräver.
I kapning gick några lika bra med 3/8 som .325, andra sämre.
Rätt förvånande så presterade tex 262 sämre med 3/8 än .325 med samma skärtandstyp och svärdslängd.
Lika förvånande att Dolmar 5000 presterade bättre med 3/8 med samma skärtandstyp och svärdslängd..
JensSkoog skrev:dhaglund skrev:Det är väldigt lite "stil" i den här tråden.
Saknar du inte en liten såg i samlingen, dhaglund ?
Jag skulle aldrig orkat gå med min ms360 hela dan, och heller inte med min ms261, men 200'an och 192'an är "heldagssågar" i klengallring och trädgårdsjobb.
dhaglund skrev:Därför så nu har jag blivit ägare till en Stihl 024 AV Super (AVSEQW). Den är lättare än mina andra sågar och otroligt nog fungerar hantagsvärmen fortfarande trots att sågen är så gammal att det står "Made in West Germany" på den! Sågen känns skapligt stark och är ganska lätt. Jag öppnade upp ljuddämparen lite och justerade förgasaren därefter men jag tror inte att detta påverkar effekten allt för mycket.