Föryngring

Uppdragna björkplantor!

15 inlägg 13931 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppdragna björkplantor!

itfc  
#285788 Var till skogen idag och stampade gräs runt mina glasbjörksplantor. Planterades i våras och de var barrotsplantor. Alla hade tagit sig bra men av de 250 satta hittade jag 10-15 st som var uppdragna helt och låg bredvid. Hittade inga avbitna toppar och är nästan helt säker på att ingen människa varit där. Fanns inga spår i gräset och planteringstället ligger lång in i skogen. Vem eller vad har orsakat detta? De uppdragna plantorna var spridda på hela området.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

bodaedet  
#285789 Uppfrysning?

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

itfc  
#285790 Planterades i slutet av April i Småland så jag har uteslutit uppfrysning. På tal om uppfrysning, kan barrotsplantor också drabbas eller är det bara pluggplantor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

bodaedet  
#285791 Jag har sett barrotsplantor, ligga uppe på marken, utan synbar anledning. Verkar som om alla omständigheter stämmer och Murphy är med så kan det gå så.

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

itfc  
#285792 Murphy ska då alltid ställa till det men här har det knappt varit frost sedan April. behöver fler förlag på trolig orsak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

jannee  
#285794 Rådjur, vilka annars?
Täckrotsplantor vet jag att de drar upp om de inte sitter väldigt hårt för då går de av.

Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285803 Du har både rådjur, älg och vildsvin på misstanke listan! Det är bara att göra en avskjutnings plan och leverera. För övrigt fryser barrots plantor upp om förutsättningarna är de rätta och det är de inte om du satt glasbjörken på rätt mark (organisk jord).

Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

anersimyra  
#285813 Jag kom hem en dag och fann hela uteplatsens nyplanterade krukväxter utspridda i omgivningen. Helt övertygad om att det var vandaler som varit framme gick jag till grannen för att fråga om denne sett något. Jodå, ett par rådjur hade smaskat i sig det som föll i smaken, resten ryckte de upp och " slängde " oätna ifrån sig.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

isteskog  
#286798 Var med om något lustigt för ett antal år sen. Varje dag när jag kom till skogen för att plantera så var en del plantor uppdragna. Funderade först på rådjur, men en dag när jag kom till planteringen så fick jag se vilken bov det var: Korpar!!

Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

halvproffs  
#286799
isteskog skrev:Var med om något lustigt för ett antal år sen. Varje dag när jag kom till skogen för att plantera så var en del plantor uppdragna. Funderade först på rådjur, men en dag när jag kom till planteringen så fick jag se vilken bov det var: Korpar!!


Den här frågan finns i en annan tråd också och då skrev jag korp där men ingen? trodde på det så det är ju bra att det är fler som uppmärksammat det. Inte alls ovanligt beteende av korp. Sitter i trädtopparna och spejar och funderar vad som göms i hålet för dum är inte Hugin o Mumin.

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

forest.  
#476238 Hur kollar man om jorden kan frysa upp när det gäller plantering av gran?

Ta lite jord och stoppa i frysen kanske? :lol:

om jorden är av typ som fryser upp när och går det då isåfall att plantera pluggplantor?

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

Hugin  
#476244
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Var med om något lustigt för ett antal år sen. Varje dag när jag kom till skogen för att plantera så var en del plantor uppdragna. Funderade först på rådjur, men en dag när jag kom till planteringen så fick jag se vilken bov det var: Korpar!!


Den här frågan finns i en annan tråd också och då skrev jag korp där men ingen? trodde på det så det är ju bra att det är fler som uppmärksammat det. Inte alls ovanligt beteende av korp. Sitter i trädtopparna och spejar och funderar vad som göms i hålet för dum är inte Hugin o Mumin.


Brorsan och jag är hedrade av att inte betraktas dumma. Men vi gillar inte att utpekas som vandaler!
Kommer att ta upp detta med husse, så han kan bemöta dej, @halvproffs. - Kan du läsa runskrift?

Avatar Fallback

Re: Uppdragna björkplantor!

Palakangas  
#476245 Hugin och Mumin. Så länge ni inte drar upp Yggdrasil med rötterna så är det bra. Annars blir det Ragnarök.

Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

halvproffs  
#476251
Hugin skrev:
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Var med om något lustigt för ett antal år sen. Varje dag när jag kom till skogen för att plantera så var en del plantor uppdragna. Funderade först på rådjur, men en dag när jag kom till planteringen så fick jag se vilken bov det var: Korpar!!


Den här frågan finns i en annan tråd också och då skrev jag korp där men ingen? trodde på det så det är ju bra att det är fler som uppmärksammat det. Inte alls ovanligt beteende av korp. Sitter i trädtopparna och spejar och funderar vad som göms i hålet för dum är inte Hugin o Mumin.


Brorsan och jag är hedrade av att inte betraktas dumma. Men vi gillar inte att utpekas som vandaler!
Kommer att ta upp detta med husse, så han kan bemöta dej, halvproffs. - Kank du läsa runskrift?


Jag är tyvärr för ung för stt kunna runskrift :d
Kan det vara därifrån uttrycket ;att korpa (stjäla)kommer från :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Uppdragna björkplantor!

JensSkoog  
#476462 Korp och andra kråkfåglar är starka och drar gärna upp plantor och blommor om dom anar att det finns något dom kan äta under. Lärer sig snabbt vad som går att dra upp och vad som inte går.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).