Skogsnyheter

Längre omloppstider

28 inlägg 7188 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

boksson  
#474865
Vedproducent skrev: Genom att låta skogen växa 20-30 år till utan gallring så höjer du virkesförrådet per hektar ordentligt. Skogen växer fler kubikmetrar per hektar i dom åldrarna än en plant/röjningsskog. Dessutom den värdefullaste virkesvolymen. Några kubik mer eller mindre i en första gallring kan kvitta för det påverkar inte resultatet. Sen finns det så klart undantag i avverkningsålder tex gamla åkermarker. Men säger man att skogsfastighetens omloppstid är 100 år så är ju det snittet. Vissa bestånd kommer fortfarande att vara bäst att avverka vid 65 år och andra stå till en bra bit över 100 år.

Kan hålla med om att man ska se skillnad på de olika arterna. Tall och ek kan man "överhålla". Gran och björk är en annan femma. Antingen tar jag träden i tid annars tar rötan eller stormarna dem. Och det är dålig ekonomi.. Sen har vi även förädlingsvinsten att kalkylera med.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474875 Tittar man på högre omloppstider i södra Sverige på cirka 30 år mer så innebär det dyrare avverkningar p.g.a grov skog samt för grov skog som ingen vill ta emot, då det problemet redan finns på "ung" skog.

Användarvisningsbild

Re: Längre omloppstider

Vedproducent  
#474883
kjugekarlsson skrev:Tittar man på högre omloppstider i södra Sverige på cirka 30 år mer så innebär det dyrare avverkningar p.g.a grov skog samt för grov skog som ingen vill ta emot, då det problemet redan finns på "ung" skog.

Det är nog en kraftig överdrift. Att öka dagens 258 m3 sk/ hektar i genomsnittsvolym till runt 400-500 m3 sk torde inte vara något problem ur den synpunkten. Har du 1000 stammar per hektar så är inte medelstammen mer än 0,4 m3 sk. Det är fortfarande en klen medelstam. Alla avverkningar både nu och då kommer att ha enstaka övergrova träd. Men det är inte dom som sätter priset på vare sig avverkningskostnaden eller det totala nettot. Den ideala stammen är runt en kubikmeter så det blir mer än dubbelt så mycket till. Så avverkningskostnaden kommer att bli lägre!

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474892 Här nere i Skåne och på gränsen till Halland är det redan så pass grovt att när det är extremfall så har vi huggare som går på hygget efteråt och kapar rotben p.g.a den stora mängden och att det är så pass rotsvullet.

Detta kommer man inte ifrån med längre omloppstider!

Användarvisningsbild

Re: Längre omloppstider

Vedproducent  
#474901
kjugekarlsson skrev:Här nere i Skåne och på gränsen till Halland är det redan så pass grovt att när det är extremfall så har vi huggare som går på hygget efteråt och kapar rotben p.g.a den stora mängden och att det är så pass rotsvullet.

Detta kommer man inte ifrån med längre omloppstider!

Ja men då är vi inne på precis det jag skrev innan. Att även om fastighetens omloppstid är 100 år så kan det fortfarande finnas bestånd som av olika anledningar bör/ska avverkas vid tex 65 år samtidigt som andra kan stå en bra bit över 100 år. Men så ser inte genomsnittsavverkningen ut i södra Sverige. Den håller 258 m3 sk per hektar i snitt när den avverkas. Du skrev själv extremfall så då är du ju fullt medveten om att det inte ser så ut i normalfallet :-bd

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

80-90  
#474906 Tror det är väldigt viktigt med god lokal kännenedom av sin mark !! Då kan man skilja ut vad som kan stå å vad som bör tas tidigare !! Själv hade jag velat att skogen skulle stå längre än vad den kan göra !! Brukar bli bäst när den avverkas vid 60 års ålder ! Då ligger volymen på ca 400 fub /ha .

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

Axl  
#474917
Vedproducent skrev:Men så ser inte genomsnittsavverkningen ut i södra Sverige. Den håller 258 m3 sk per hektar i snitt när den avverkas.


Vad räknas som södra sverige och var kommer siffran ifrån? Tycker det låter lågt.

Användarvisningsbild

Re: Längre omloppstider

Vedproducent  
#474919
Axl skrev:
Vedproducent skrev:Men så ser inte genomsnittsavverkningen ut i södra Sverige. Den håller 258 m3 sk per hektar i snitt när den avverkas.


Vad räknas som södra sverige och var kommer siffran ifrån? Tycker det låter lågt.

https://www.skogen.se/nyheter/1630-kubi ... per-hektar

Jag har sett den siffran i någon skoglig statistik någonstans men hittar bara detta nu. Här står det dessutom sydvästra Sverige. Du får nöja dig med det. Orkar inte leta efter det nu.

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

valtra mega  
#474921 Håller med om att 258 m3 vid slutavverkning i södra Sverige borde gå att höja men med dagens skötsel om den blir gjord kommer skogen att innehålla betydlig mera än det redan vid 70 år

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474949
Vedproducent skrev:
kjugekarlsson skrev:Här nere i Skåne och på gränsen till Halland är det redan så pass grovt att när det är extremfall så har vi huggare som går på hygget efteråt och kapar rotben p.g.a den stora mängden och att det är så pass rotsvullet.

Detta kommer man inte ifrån med längre omloppstider!

Ja men då är vi inne på precis det jag skrev innan. Att även om fastighetens omloppstid är 100 år så kan det fortfarande finnas bestånd som av olika anledningar bör/ska avverkas vid tex 65 år samtidigt som andra kan stå en bra bit över 100 år. Men så ser inte genomsnittsavverkningen ut i södra Sverige. Den håller 258 m3 sk per hektar i snitt när den avverkas. Du skrev själv extremfall så då är du ju fullt medveten om att det inte ser så ut i normalfallet :-bd


Även i normallfall går det åt för mycket tid på rotben vilket minskar produktionen och skapar en onödig kostnad på manuelljobb dessutom ett snitt på 258m3 stämmer inte i våra trakter så det där får man precis som i vårt fall med ökade omloppstider se mer lokalt och inviduellt.

Skriver än en gång att här nere i mina trakter ser jag hellre en sänkning för det är ingen marknad på grovt timmer.

Användarvisningsbild

Re: Längre omloppstider

Röed  
#475019 Jag tänker, fler stammar kvar vid slutavverkning och hugga tidigt. Alltså inte gallra för hårt. Mer volym mindre risk. Tycker det passar min lilla plätt iaf. Har 10 i medel bonitet
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Längre omloppstider

halvproffs  
#475085 Jag är också förvånad över 258m3sk. Låter väldigt lite må jag säga. Det tror jag skulle vara summan här i södra norrland.
Själv har jag haft betydligt högre tal vid slutavverkning.
Är skogen dåligt skött så är nog kubiken betydligt lägre.

Avatar Fallback

Re: Längre omloppstider

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475107
halvproffs skrev:Jag är också förvånad över 258m3sk. Låter väldigt lite må jag säga. Det tror jag skulle vara summan här i södra norrland.
Själv har jag haft betydligt högre tal vid slutavverkning.
Är skogen dåligt skött så är nog kubiken betydligt lägre.

Precis. I mitt område kan man lägga på 150-200m3 i snitt där även det kan tyckas vara i underkant många gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).