Motorsåg och handhållet

Köpt Husqvarna 36r på auktion

12 inlägg 6707 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpt Husqvarna 36r på auktion

Plauwt  
#474971 Hej!

Förra veckan så köpte jag mig en Husqvarna 36r osedd på en auktion för 140 kr och tyckte att jag gjorde mig ett kap.
Efter att ha skruva isär och kollat den så prövade jag att få igång den och den startade och gick. Om än så krävs det en kraftig rengöring av alla delar och justeringar på luftskruvar och annat.

Nu till mina frågor:
Finns det någon som har en sån maskin och vet om det går att köpa till en klinga att sätta dit istället för dubbelsnöret som sitter där idag? Har önskemålet att det ska först och främst få aggera röjsåg.

Finns det någon van skruvare som vet om/vart det finns reservdelar till en sån maskin?
Sen om det är någon som vet om det är värt att lägga tid och pengar på maskinen eller om den duger max till grästrimning?

Sen om det är någon som jag kan få ställa några mer specifika frågor till just gällande 36r om det skulle vara att det dyker upp några under skruvandets gång?

MVH Peter Jonsson



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

halvproffs  
#474977 @mange kan nog allt om dom så du har nog snart svar :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475051
Plauwt skrev:Hej!

Förra veckan så köpte jag mig en Husqvarna 36r osedd på en auktion för 140 kr och tyckte att jag gjorde mig ett kap.
Efter att ha skruva isär och kollat den så prövade jag att få igång den och den startade och gick. Om än så krävs det en kraftig rengöring av alla delar och justeringar på luftskruvar och annat.

Nu till mina frågor:
Finns det någon som har en sån maskin och vet om det går att köpa till en klinga att sätta dit istället för dubbelsnöret som sitter där idag? Har önskemålet att det ska först och främst få aggera röjsåg.

Finns det någon van skruvare som vet om/vart det finns reservdelar till en sån maskin?
Sen om det är någon som vet om det är värt att lägga tid och pengar på maskinen eller om den duger max till grästrimning?

Sen om det är någon som jag kan få ställa några mer specifika frågor till just gällande 36r om det skulle vara att det dyker upp några under skruvandets gång?

MVH Peter Jonsson

Detta är minstingen i 140r serien sågar. Kom nångång 1978-79.
För klinga behöver du även spännbricka och mutter. De har såghandlarna säkert hemma eller kan de ta hem.
Kör på o fråga så ska vi nog svara efter bästa förmåga.

Ska du köra nåt mer effektivt kanske en modernare, lite större såg är o föredra.

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

johan eriksson  
#475062 Hade inte de första 36R M10gänga på klingmuttern? Ganska säker på att det är så på min.
Inte ovanligt att det även monterades 40 och 44cc cylindrar på dom i efterhand heller. Kolla vad det är för borrning på den, 36cc är nog inte många kvar idag.

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

Plauwt  
#475088 Jag ska ta mig an den när tid finns. Har inte kollat någonting på hur det ser ut fram på den.
Men jag kommer med all säkerhet att hojta till här om det dyker upp några frågor! :)
Tack så mycket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

snurra  
#475091 Har ett sådant vidunder

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475095 Om det är 10mm så är det nog stjärn mönster i splinsen till medbringaren. Annars är det som resten.
Jag vet inte om de haft båda, nåt ändrats under pruduktion eller efter köp men av de jag haft o sett har de flesta haft samma som 140 serien.

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

Plauwt  
#475098
Mange skrev:Om det är 10mm så är det nog stjärn mönster i splinsen till medbringaren. Annars är det som resten.
Jag vet inte om de haft båda, nåt ändrats under pruduktion eller efter köp men av de jag haft o sett har de flesta haft samma som 140 serien.


Jag har struckit under några ord som jag inte vet vad det är men ja gissar att jag ser hur det funkar när jag har den framför mig. Om inte annat så borde jag kunna ta bort trimmerhuvet i syfte att göra rent och snygga till där.
MVH Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

totte  
#475140 Splines är "räfflorna" på axeln som passar i "räfflorna" i hålet på den runda grunkan som driver klingan, dvs medbringaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

johan eriksson  
#475145 Tänk bara på att det är vänstergänga på muttern/trimmerhuvudet :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

Plauwt  
#475146
johan eriksson skrev:Tänk bara på att det är vänstergänga på muttern/trimmerhuvudet :-bd


Nu kunde det gå riktigt åt helvete! :D Bra att du flikade in med denna!
Right loosy, lefty tighty?
Helvete va stökigt ja hade och skriva det där, dubbelkollade 100 gånger! :P

/ Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt Husqvarna 36r på auktion

johan eriksson  
#475166 Lossa medurs om du tittar mot muttern. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).