Föryngring

Glesplantering.

24 inlägg 9878 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glesplantering.

skogsrisen  
#475027 Ja eftersom hygget ska planteras ev 2018 så funderar jag över glesplantering.
Enligt skogsstyrelsen så är lägsta antal huvudplantor 900st för g16.
Normalt sätter vi 1700 per hektar sedan röjer vi ju ned till kanske 1100 plant.
Kan det inte vara idé att sätta 1100 direkt och ev sätta barrot vid ev plant död?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475036 Jag försöker sätta 1600 vid G26. Blev lite mer tydligen... :wink: Komemr det löv så är det inget snack tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

jannee  
#475037 Sätter max 1600 på G 32, markberett så det slår i en hel del björk.
Räknar med att 1:a gallringen innebär att bara lövet tas bort, hur det sedan blir är en helt annan fråga. :grin:

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#475086 Ok blir nog färre plant då eftersom vi i dagsläget planterar lika mycket som en g32 när vi på vissa ställen har så lite som g14.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#475087 Kanske Ska tilläggas att vi har rikligt med snö och mycket snöbrott men det torde planten klara bättre vid glesplantering väl?
Ytorna vi röjer nu har ju mycket snöbrott och dom är planterat på tidigare vis dvs 1700 plant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

Sture Andersson  
#475090 Om man sätter 1100 plantor ,hur långt blir det mellan plantorna då ?

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

axwell  
#475104
Sture Andersson skrev:Om man sätter 1100 plantor ,hur långt blir det mellan plantorna då ?


Ca. 3 meter (302cm).

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#475339 För er som planerat hyffsat glest hur ser det ut med grentillväxten hos er?
Min virkesinköpare sa att det kommer bli julgransplantering med korta bredvuxna granar om dom sätts för glest. Dock kommer ju björken emellan och den torde väl hämma grentillväxten lite?

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

jannee  
#475341 Visst blir de något bredare, mer grönmassa men toppskotten är det inget fel på. Troligtvis t. o. m. längre än hos de som står tätt (av misstag). Granarna börjar ändå til sist att själva kvistrensa sig = m. a. o. där inget problem :grin:
Jag i alla fall, inbillar mig att man sparar inn (undviker) en gallring och på sikt förhoppningsvis får ett stormfastare bestånd = mina förhoppningar :mrgreen:
Nackdelen som jag hitintills upplevt är att man får röja "något" mer, granarna sluter sig senare.

Användarvisningsbild

Re: Glesplantering.

Göt  
#475350 jag tycker nog att det inte låter som någon bra ide. Korta och breda granar danar ingen kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#475352 Nu har ju ingen planterat med detta förband på dessa marker så ingen vet ju hur det blir.
Oavsett så kommer ju löven pga markberedning iaf så röjningen är ju oundvikligt men min tanke är att förbanden ska stå bättre ifrån start.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

jannee  
#475354 I.o.f.s. kan jag hel hålla med Göt, men när man inte får betalt för kvalitet utan bara kvantitet, varför då inte satsa på det som ger mest i kvantitet :?:
Årsringarna blir riktigt fina och efter vad jag kunnat se förlorar man INGET i höjdtillväxt, inbillar mig att den rikliga grönmassan gör att tillväxten blir högre, förhoppningsvis finns det någon studie om detta så man får svart på vitt vilket som är det optimala.
Självklart är det som att svära i kyrkan när man bara pratar om hur bra hög tillväxt (breda årsringar) är med de skogsmänniskor som alltid arbetat för att få en högkvalitativ råvara. :mrgreen:
När jag en gång stod och lastade virke i Piteå räknade jag fram 250 årsringar på en 2 tum 4, inte fick den leverantören mer betalt för sitt timmer mot vad vi får här i södra Sverige för vårt frodvuxna - tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Glesplantering.

sundelius  
#475381 Jag håller med jannee.
Tänker mer kvantitet än kvalitet på den mesta marken nu för tiden. Danar kvalitet där man ska använda stockarna själv men det man säljer ska det växa så fort det går.
Man får ju inget extra för kvalité idag.
Tråkig utveckling

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475387 Jag försöker satsa på kvalitet åtminstone vad gäller tall. Med ökat användande av trät i byggnader tror jag att efterfrågan på kvalitet kommer att öka. Reglar i kvalitetsklass C30 har exempelvis dubbelt så stor böjhållfasthet som C14. Att det sedan är roligare att skåda en kvistfri rotstock är ju också en fördel.

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

Sandström87  
#475397 Är ganska övertygad om att ifall det blir en kollektiv kvalites försämring bland timmeret så kommer m3fub priset att sjunka. De enda som gynnas av sämmre timmer kvaliteer är massabruken då dessa kommer över mer cellulosa flis.
Så ni som inte tror att kvalite betalar sig, så är jag övertygad om att dålig kvalite betalar sig ännu sämmre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).