ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595487 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#474109
Tonkan skrev:Efter ett drygt år av förberedelser med att läsa på en massa forum, bl a detta, samt hundratals frågor om för/nackdelar till ägare av ATV maskiner landade jag i slutsatsen att en Yamaha Kodiak 700 EPS SE (DNMC) samt en proffs timmervagn från LEJA inkl alla tillbehör och insatsflak var rätt ekipage för min egen del.
Så här i efterhand kan jag konstatera att jag är mkt nöjd med mitt val. Allt fungerar som det ska och att en så liten maskin kan dra så stora timmerlass...det är närmast obegripligt 🙏
Jag kan inte peka på en enskild sak/detalj som var avgörande för mitt val...det var helheten som fällde avgörandet.
Erkänt bra arbetsmaskin,transmission, kvalité, 5-års garanti! (åtminstone Tillverkaren tror på maskinens kvalité) samt en Svensktillverkad och mkt genomtänkt timmervagn. Kan något, förutom föraren, gå/bli fel ?
Det finns säker många andra kombinationer av maskiner/vagnar som är lika bra som det jag valde, jag har bl a en bekant som verkligen lovordar sin CF-Moto med vagn från BlackWolf, så visst hade jag kunnat sänka inköpspriset rejält med ett sådant ekipage på gården...men...vis av mina egna erfarenheter av Yamaha snöskotrar så kändes det trots allt som ett bättre alternativ. Då saker går sönder och man står i skogen och svär för full hals över alla tings jävligheter som kan drabba en människa finner man liten tröst i att det finns ett större belopp kvar på kontot 😈 :-ss

Något jag verkligen uppskattar med Yamahas transmission är att man har full motorbroms på alla hjul/axlar...det gör att maskinen rör sig mjukt och närmast ryck fritt i terrängen, och den känns mkt stabil/säker i nedförslut med last på vagnen. Enbart hjulbromsar(som många andra ATV med variator drift har) är på alla punkter en sämre lösning i skogen. Enligt mitt tycke.


Grattis! Själv gick jag från defekt Yamaha Kodiak 450 till en CanAm 450 pro t3, traktorreggad. Jag är också nöjd, framförallt med vad jag fick för pengarna, parkeringsbromsen och att växelspaken sitter på rätt ställe. Men, jag saknar Yamahas mjuka ock precisa krypkörningsegenskaper. Vi får se om CanAmmen håller vad den lovar, den har också 5 års garanti. 🙏

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Leon Andersson  
#474112 Hej, jag är ny på forumet. Har funderat en del på en atv med någon slags skogsvagn (inte haft atv förut). Till lite gallring och för att att kunna ta ut vindfällen, och vindfällen kan ju vara rejält stora träd. Yamaha är ju bra men de ligger högt i pris. En sak som jag funderat över är vilken typ av diffspärr som är bäst, Can Am och Polaris har ju automatik. En Can am återförsäljare sade att det ena framhjulet skulle gå runt ett varv med en viss hastighet innan det andra kopplade in. Lät inte så jättebra. Polaris säger att deras automatik kopplar in direkt. Yamaha, CF Moto m fl har ju manuell difflock, men CF-säljare har sagt att man bör undvika att köra med difflocken i, bara helt rakt fram om man ska köra med den. Var sugen på en ny cam am 570 T3, rätt bra pris, men jag är lite tveksam till den där visco-locken. Vad säger ni med erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#474122 Hej!
En maskin där man kan själv lägga i fyrhjulsdrift och/eller diffspärr själv är bästa valet för den som vill ha bästa framkomlighet.
På den "automatiska" fyrhjulsdriften som polaris och can-am har där bakhjulen slirar bara det minsta är fästet borta bak när framhjulen kopplas in. Snurrar dessutom bakhjulet 1 varv eller mer som jag sett har den redan börjat gräva ner sig.
Jag kör alltid med fyrhjulsdriften inkopplad och vid svår terräng lägger jag in diffspärren.
På min Grizzly går det då utan problem att svänga med den inkopplad även om man får större svängradie. Om CF-moto rekommender att man bara får köra rakt fram skulle då jag tveka för den kvalitén.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#474148 Jag har som sagt en 450 T3 och har väl lire samma betänkligheter ang diffen. Jag har inte hunnit pröva den i någpt egentligt arbete eller i särskilt svår terräng. Jag återkommer gärna när jag utvärderat. Om en Yamaha gått att få med i övrigt samma specar till samma pris hade jag köpt den utan tvekan. Nu tyckte jag att en -18 yama med diffspärr, servo, grova däck o traktorreggad hade blivit alltför dyr i förhållande till min användning,, så det gick bort.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Sune_  
#474154 can-am kan ja inte uttala mig om hur dom är då jag aldrig haft någon men polaris 4wd kan ja definitivt uttala mig om.
och det är att det fungerar alldeles ypperligt, man växlar mellan 2/4wd i farten med ett knapptryck. kör man i skogen har man 4wd i hela tiden men den kopplas enbart in när det behövs och svänger således väldigt smidigt förutom då 4wd:n är inkopplad dä blir den lika trög som övriga med diffen i.
största fördelen som ja ser det är just smidigheten att aldrig behöva lägga i och ur diffen när terrängen varietar utan det sköter sig själv utan att du märker av det.
Någon fördröjning är inget man överhuvudtaget märker av det lovar jag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Leon Andersson  
#474164 Tack för svaren. Ja, Yamaha Grizzly vore nog förstahandsvalet om de inte låg så högt i pris. Men Polaris låter ju inte dumt heller som Sune beskriver. Can Am Pro T3 ska ju ha lite extra frigångshöjd och extra låg lågväxel jämfört med övriga Can Am, det och priset gjorde mig intresserad. Ent, återkom gärna med lite rapport när du utvärderat.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#474166 Har man möjlighet att dra av momsen och göra avskrivningar på maskinen är skillnaden i pris egentligen inte så stor. Dessutom håller Yamahan ett väldigt bra andrahandsvärde vilket gjorde valet enklare för mig.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Sune_  
#474170 jag tror du blir nöjd oavsett maskin faktiskt, slänge du väljer någon av de etablerade märkena.
alla har styrkor och svagheter, sen får man bedöma vad man värdesätter mest.
polaris nya maskiner har lätt bästa särställning med sitt smala säte samt även en fantastisk 4wd, ett minus för den förbaskade fartspärren på backen dock. yamaha är riktigt driftsäkra och problemfria maskiner, samt att dom har stålrack och inte plast. Honda är Honda, lite tråkigare men där är kvalitén i absolut topp, minus för avsaknad av riktig difflås på vissa modeller.
mina favoriter är yamaha och polaris, då ja inte bara arbetar utan även "nöjeskör" ibland.
Skulle ja köpt en ny idag hade ja förmodligen köpt en polaris 570 eller en grizzly 700.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

skogsbonne  
#474188 mycket nöjd med viscon på can-am, är ju 3 hjulsdrift tills viscon drar med fjärde hjulet och det gör den snabbt så du hinner absolut inte gräva ner övriga 3 hjul. Skulle aldrig vilja byte bort viscon mot manuell låsning för man kan ju inte åka runt med låst diff hela tiden utan för det mesta slirar det till och då är det för sent att låsa diffen

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#474208 Det är ju det som är fördelen på de med manuell låsning. Dels har du 2 hjulsdrift, sedan fyrhjulsdrift med en lamell som egentligen gör den" 3,5 hjulsdriven" då även det hjulet som har minst fäste hjälper till tack vara en lamellkoppling på framaxeln. Detta läge klarar man sig vid 90% av gångerna i svår terräng och ofta det läget man kör omkring med i skogen men när det verkligen kniper brukar diffspärren som är det sista läget på brytaren klara en ur de svåraste situationerna.
Att lita på automatik som jag dessutom sett flera gånger inte fungera när man svänger utan bara rakt fram passar då inte min körning med timmervagn.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Sune_  
#474289 Polaris är alltid fyrhjulsdriven eller 2-hjulsdriven så där finns det ingen diff som inte griper in, kan inte bli enklare och man kan koncentrera sig på körningen och löper ingen risk att sätta sig för att man tror att det går bra utan diff.
Ja skulle kunna tänka mig att de flesta fyrhjulingar har automatiska diffar i framtiden såsom traktorer och många andra fordon fått.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Leon Andersson  
#474332 Tja, inte helt lätt att välja, men som Sune skrev, man blir nog nöjd om man köper ett etablerat märke. Var och kollade på en Volvo BM 870, "Skogslisa" igår, gammal men fungerande skogstraktor till en bråkdel av priset för en ny 4-hjuling. Billig men klumpig och givetvis mycket osäkert köp. Helst skulle man ha både och. :grin: Funderar f ö på att åka på gallringsdagarna utanför Ludvika i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tokslut  
#474344
Tonkan skrev:Enbart hjulbromsar(som många andra ATV med variator drift har) är på alla punkter en sämre lösning i skogen. Enligt mitt tycke.

Vilka ATVer har inte motorbroms?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#474347
Tokslut skrev:
Tonkan skrev:Enbart hjulbromsar(som många andra ATV med variator drift har) är på alla punkter en sämre lösning i skogen. Enligt mitt tycke.

Vilka ATVer har inte motorbroms?

Ex. Polaris Scramler eller vad den heter. Men så är det en mer busmaskin än en arbetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tokslut  
#474353
Hema skrev:
Tokslut skrev:
Tonkan skrev:Enbart hjulbromsar(som många andra ATV med variator drift har) är på alla punkter en sämre lösning i skogen. Enligt mitt tycke.

Vilka ATVer har inte motorbroms?

Ex. Polaris Scramler eller vad den heter. Men så är det en mer busmaskin än en arbetsmaskin.

Syftar du på avsaknaden av ADCn? För motorbroms har dom!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).