Motorsåg och handhållet

GPS Tom Tom Go 730 kartor?

11 inlägg 4525 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

GPS Tom Tom Go 730 kartor?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46702Hej på er
Provar att slänga ut en fråga om gps med fastighetskarta.
Jag har en tom tom go 730 o undrar om någon vet om man kan använda den med fastighets karta eller är man hänvisad till något annat fabrikat?
Tacksam för ideer o tips
MVH Magnus

TS
Husqvarna motorsågar

Re: GPS

Djang  
#46704Detta har kanske inte så mycket med din fråga att göra men iaf:

http://www.sydved.se/file.aspx?id=373

Nån som testat detta? Hur stor nytta kan man tänkas ha av en sån här?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46742Till moderna friluftanpassade GPS-mottagare från Magellan och Garmin (med minneskort) finns det fastighetskartor att köpa. Dessa kartor täcker ett område på 50*50 km med valfri centrumpunkt och kostar ca 2000 kr + moms + frakt. Notera att en frilufts-GPS + fastighetskarta är helt oduglig för att sätta ut gränser! Däremot kan du för det mesta komma tillräckligt nära för att det ska löna sig att leta efter överväxta gränsstenar och dylikt.

GPS och fastighetskartor har behandlats i följande trådar viewtopic.php?f=17&t=403 och viewtopic.php?f=17&t=2759 och viewtopic.php?f=12&t=485&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Magellan&start=0

Här är också en GPS-tråd viewtopic.php?f=12&t=1373
/MatNiklas http://www.matniklas.se

#47356Okay. så om man har plats för minnes kort så spelar det ingen roll va man har för fabrikat på gps-en eller????

TS
Användarvisningsbild

#47388Inte direkt när det gäller fastighetskartan och den kombinerande noggrannheten av både mottagare och kartmaterial. Däremot har givetvis Garmin och Magellan olika minneskort och olika kartformat på sina kartor, så kompatibla är de inte. Ska dock poängtera att fastighetskartan bara funkar med friluftsanpassade GPS-mottagare från Garmin och Magellan, således således funkar de inte med renodlade bilnavigatörer eller båtnavigatörer med minneskort.

Sedan finns det givetvis en del andra aspekter så som priser, övrigt kartmaterial, batteritid, skärmstorlek, antenn och övriga funktioner att beakta. En elektronisk kompass är ju t.ex. inte helt fel.

Några lämpliga modeller
Garmin: 60/76 C(S)X, Legend/Vista HCX, Oregon och Colorado. Jag avråder dock från Legend/Vista CX p.g.a. sämre antenn, vilket märks främst i skog.

Magellan: I första hand Triton 400/500/1500/2000, men även Explorist 500/600/XL funkar även om de har lite sämre antenn än Tritonserien. Crossovern funkar men den har ju dålig vattentålighet och kräver dyra specialbatterier. Till Explorist 500/600 finns en adapter, så att man kan köra på AAA-batterier istället för svindyra specialbatterier.
/Niklas

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47402Vi har en GPS MAGELLAN Explorist XL som vi har fastighetskarta i.... Den sitter i maskin för jämnan, känns bra att ha koll på vart på skiftet man är, men skulle säga att det inte är riktigt den precitionen man skulle önska sej, men ett riktigt bra hjälpmedel, man ser ju iaf att man är på rätt skifte när det är dåligt bandat å det är kolsvart ute, å sen hjälper det till att hitta rågångar å så, men som sagt den ger bara en hint om var gränsen är, det ger inte exakt position om det tex ä molningt eller snö... nogrannheten är nog som bäst (uppskattningsvis) 2-3 meter....
Sen det bästa är att ja tar me den hem på kvällarna å ger min far den, då hittar han maskin när han kommer tidigt på morgonen när det är svart ute :lol:

Den finns här, men ja lyckades inte göra en direktlänk :???: :oops:

http://webshop.skogma.se/b2c/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47405Själv har jag så gott som alltid en Garmin Forerunner 305 på mig runt armen nör jag är i skogen. Liten svartvit skärm, men man ser var man har varit, man kan lägga in gränserna (genom att skapa rutt), och man kan ha den på armen under vantar och kläder.

Den kan dessutom tala om hur långt man har burit röjsågen, och hur många kalorier man har gjort av med! :-)

#47423Tack för alla svar o tipps.
Det blir med andra ord att skaffa en annan gps.
Jag lutar åt en explorist xl .Kändes som den kan va nått efter era beskrivningar.Det verkar inte lätt att välja?

TS
Användarvisningsbild

#47466Jag har själv en Magellan Explorist XL med fastighetskarta och visst funkar den, men den är segare än sirap och mottagningen lämnar en del övrigt att önska. Skulle jag köpa nytt idag i den klassen, skulle det nog bli en Magellan Triton 2000.

Nutte: Vill du ha mottagare med betydligt bättre noggrannhet än Magellan Explorist XL så finns det ett gäng sådana från bl.a. Trimble med ett medelfel i en äldre skog på ca 3 m. (Medelfelet på en öppen mark blir då ca 20-30 cm). Priset blir dock ca en nolla till...
/Niklas

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Jag har själv en Magellan Explorist XL med fastighetskarta och visst funkar den, men den är segare än sirap och mottagningen lämnar en del övrigt att önska. Skulle jag köpa nytt idag i den klassen, skulle det nog bli en Magellan Triton 2000.

Nutte: Vill du ha mottagare med betydligt bättre noggrannhet än Magellan Explorist XL så finns det ett gäng sådana från bl.a. Trimble med ett medelfel i en äldre skog på ca 3 m. (Medelfelet på en öppen mark blir då ca 20-30 cm). Priset blir dock ca en nolla till...
/Niklas

Det var väl inte så att ja klagade direkt utan menade att man inte kan lita på gps bara för att det är fastighetskarta i....
Vi är iövrigt jävligt nöjda till det vi har den å till det funkar den... letar man rågångar för inbandning exvis så har man enorm hjälp för man vet ia på ett ungefär vart gränser går så man har nått att utgå ifrån.... det blir lättare att hitta stenar å pinnar när man vet vart man ska leta, allra helst i tät ungskog....

Användarvisningsbild

nutte skrev:
Niking skrev:Jag har själv en Magellan Explorist XL med fastighetskarta och visst funkar den, men den är segare än sirap och mottagningen lämnar en del övrigt att önska. Skulle jag köpa nytt idag i den klassen, skulle det nog bli en Magellan Triton 2000.

/Niklas

Det var väl inte så att ja klagade direkt utan menade att man inte kan lita på gps bara för att det är fastighetskarta i....
Vi är iövrigt jävligt nöjda till det vi har den å till det funkar den... letar man rågångar för inbandning exvis så har man enorm hjälp för man vet ia på ett ungefär vart gränser går så man har nått att utgå ifrån.... det blir lättare att hitta stenar å pinnar när man vet vart man ska leta, allra helst i tät ungskog....

Jo, med en friluftsbaserad konsument-GPS och en digital fastighetskarta kommer man ju i många fall tillräckligt nära för att se stolpar och stenar. Det vet jag av egen erfarenhet, då jag själv har just Magellan Explorist XL med fastighetskartan. Men alltför många markägare tror sig mer eller mindre kunna sätta ut gränsen med en sådan mojäng och då misstar man sig grundligt.

Har man bara realistiska förväntningar på en produkt, så är chansen stor att man blir nöjd. Har man däremot orealistiska förväntningar på samma produkt, ja då lär man snabbt bli grymt besviken.
/Niklas

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).