Traktorer och processorer

Keto Forst på traktor

18 inlägg 12699 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Keto Forst på traktor

michaels  
#47381 Är det någon som kör ett Keto Forst aggregat på en "vanlig" traktor, och vad använder ni i så fall för grejer runt omkring det hela?
Erfarenheter?

Tack på förhand!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Keto Forst på traktor

stegmaster  
#47422 Har tyvärr ingen erfarhet med detta, det enda jag kan bidra ned er den her videoen jag hitttade på youtube

Titta på den stora frontpumpen(krevs ca 120l/min)
Det er en valtra 6400 med twintrack(full kjörning ät båda hold), med keto forest aggregat

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

michaels  
#47426 Hej

jo jag har sett denna video, det är till och med ett Keto 51 aggregat så det kräver ännu mer, tror det är 160l/min.

Har du kran på din Valtra?
Monterad?

hälsningar
michael

   TS
Användarvisningsbild

Re: Keto Forst på traktor

stegmaster  
#47442 Ja, det er riktit, det er et keto 51
Nei ,jag har inte kranen monterat på min valmet, men på en vanlig 9t skogsvagn.
Det som vel taler imot et sånt her aggregat er vel priset(koster vel over 300.000,- nytt)? + det höga oljeflöde.
Det som taler for er hög kapasitet.
Så det forutsetter vel at du drivar proffesjonell averkning, och då kan man vel gå hela vegen og kjöpa en skördare, eller?

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

michaels  
#47599 Sant, det som är bra med en traktor är att den är lättare och billigare i drift.
Med Jakefäste verkar det bli ganska stabilt och kanske kan jämföras med en Sampo 1046 fast med sämre komfort och sikt men i gengäld mer flexibel användning.

Frågeställningen är svår, finnarna verkar bygga ganska mycket traktorbyggen med just Jake och Keto Forst.
Vi har mer traditionen att vara renläriga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Keto Forst på traktor

stegmaster  
#47665 Ja, och sen har du jo traktoren du kan bruka til andra anvendingsområden på andra tider av året.
Slutligen blir det vel en fråga hur mycket du skal averka.Tror at traktoren kan brukas som en vanlig lantbrukstraktor när man har kranen på jake feste, när den inte anvents som skördare?

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

Tobias  
#56566 Leta reda på ett gammalt Keto 50 aggregat.. dom är billiga och kräver endast 90-120 liter minuten och kräver inte heller så högt hydraultryck. har ett sådant själv som jag håller på att bygga om och ska sätta på en kran så jag kan ha det bakom traktorn.. köte aggregatet för 10 000 och som kran har jag bara en gammal lastbilskran Foco blir en annan kran sen om det kommer att funka bra.. ska börja bygga på detta nu i vår så jag ska försöka fixa lite bilder under byggets gång..

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56584 Låter som ett intressant projekt. Ser fram emot lite bilder!

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

snickaren  
#56722 Hej!
Det låter ju fruktansvärt intressant, och billigt dessutom. Har du inga bilder du kan lägga upp som lite smakprov?
Vad har du för traktor att bygga det på?
Gör du ett eget "jake" fäste då eller blir det så att du kan plocka det av och på?
Magnus K

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56727
Tobias skrev:Leta reda på ett gammalt Keto 50 aggregat.. dom är billiga och kräver endast 90-120 liter minuten och kräver inte heller så högt hydraultryck. har ett sådant själv som jag håller på att bygga om och ska sätta på en kran så jag kan ha det bakom traktorn.. köte aggregatet för 10 000 och som kran har jag bara en gammal lastbilskran Foco blir en annan kran sen om det kommer att funka bra.. ska börja bygga på detta nu i vår så jag ska försöka fixa lite bilder under byggets gång..


Vart kan man hitta ett sånt?

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

Tobias  
#56827 Har inte bestämt mig för hur jag ska sätta fast kranen än.. kan bli typ som jake med ram under hela traktorn.. Funderar lite på att prova att ha kranen i trepunkts lyften men jag vet inte om det blir nog stabilt plus om man vill belasta lyftarmar och tredjepunkten så mycket.. har sett flera som haft kranen i lyftarmarna... men jag tycker det ska bli sån enorm belastning när man har kranen raktbak med 300 kg aggregat plus 300 kg träd.. håller den för det? Traktorn jag hade tänkt sätta det på är förnärvarande en Deutz 7206 men funkar det bra är jag sugen på en Valmet 705 eller liknande.. ska se om jag kan fixa lite bilder.. Och vart man hittar ett sånt aggregat så äre bara blocket och leta eller snacka med nån som kör med keto aggregat och har haft det länge.. nån sån kan ju ha nåt skrot liggandes..

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56882 Glöm trepunkten, du måste fastmontera den typ jake eller på nåt annat vis.
Sånna laster pallar inte lyften att hantera.
Kör själv med en Arbro Stroke med en takmonterad kran och den är stabil men lite hög monterad för
skördarkörning men jag använder den till skotningen oxå.

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

Tobias  
#56912
gnisten83 skrev:Glöm trepunkten, du måste fastmontera den typ jake eller på nåt annat vis.
Sånna laster pallar inte lyften att hantera.
Kör själv med en Arbro Stroke med en takmonterad kran och den är stabil men lite hög monterad för
skördarkörning men jag använder den till skotningen oxå.



Vad har du för traktor?

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56961 Valmet 805

Avatar Fallback

Re: Keto Forst på traktor

Hällsjöingen  
#59733 Håller med tidigare inlägg. Det är bara att glömma trepunkten, den är alldeles för glapp. Jag hade en sådan lösning tidigare på en 5 meters trepunktskran som jag monterat av en griplastarvagn det fungerar inte alls bra. Nu har jag en Cranab FC45dt på 8 meter monterat i ett Jake 600 på en Valtra 6350. Den fungerar ypperligt. Det är inga problem att lägga ut 8 meter i 90 graders vinkel från traktorn. Naturligtvis måste man ha viktat. Jag har 680 kg hjulvikter och ca 800 kg vätska bak, samt ca 400 kg vätska fram, bukplåtar under hela maskinen. Sammanlagt blir det säkert över 2000 kg vikter. Jag kör dagligen med ett Arbro 350, men har funderingar på Ett Keto 51 p.g.a. kapaciteten. Jag har inga problem med att lyfta ett treäd som är 12-15 meter och ca 20 cm 6,5-7 meter från maskinen den står stadigt. På 8 meter frå man dra in utskjutet lite för att lyfta, och då väger ju aggregatet ca 350 kg också. Jag har en 0,22 grip som jag använder vid skotning. Den går att fylla helt med 5 meters björkstockar och maskinen står bra. Kontentan man kan utläsa från mina erfarenheter är att det lönar sig att satsa på en bra kran och framför allt ett riktigt fäste där kranen sitter ordentligt. Jake fästet är bäst anser jag, eftersom det tar ca 10 minuter att koppla av och 15 att koppla på med alla anslutningar till aggregaten inräknade också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).