Arbetskläder för skogen

Bästa jobbarkängorna?

12 inlägg 11700 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa jobbarkängorna?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47365 Har letat efter riktigt sköna jobbarkängor, modell halvhöga, alltså inga jättehöga skaft. Har idag ett par kängor från Graninge som är hur sköna som helst på alla sätt och vis men dom sprcker mellan sulan och lädret hela tiden och börja läcka in vatten. Har bytt dom på garanti 3 gånger redan och börjar tröttna. Så vad har ni för tips på kängor som är följande spec på:

* halvhöga
* goretex (motsvarande)
* helst med stålhätta och eventuellt spiktramp
* skall kunna användas året runt ( med tjocksock på vintern)

Alltå en bra känga för oss med sitter mkt inne med ändå rör oss en hel del i skog och mark. Har kikat på haglöfs solid, men den saknar stålhätta tyvärr, likaså meindl.

Ja, jag kör skördare så jag tycker frågan passar perfekt i denna forumsdel 8)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa jobbarkängorna?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47378 Sievi hade ett par som hade typ allt de du önskade. Dock har de slutat med den modellen nu när vi skulle skaffa nya. :( Det var dock inga snörade kängor riktigt,utan mer stövelaktigt som man drar på sig.
Det är snörda du är ute efter antar jag?

Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47382 jag varvar mellan tre olika arbetsskor, på sommaren har jag lågskor med skålhätta och små hål för fötterna ska luftas märket heter lupos tror jag
på höstarna och vårarna har jag kängor med medelhögt skaft och stålhätta av märket sievi
på vintern när det är snö (få gånger) har jag fodrade stövlar med dragkedja på insidan märket är arbesko

Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47384 jag ha haft 2 par sådana seivi med goretex och dom är jättebra men jag tycker inte dom är så sköna om man går mycket, väldigt platta i sulan enligt mig. Jag skulle vilja hita nån "trekkingkänga" med lite anpassning för arbete... visst man klarar sig utan tåhätta iofs.
mer tips någon?=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa jobbarkängorna?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47387 http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=58338

Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

matz  
Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48322 Jag har ett par Meindl kängor som är kanon. Bättre skor/kängor har jag inte haft (jag blir lite besviken när jag tar av mig de för att ta på mig mina vanliga skor) och jag har försökt hitta ett par vanliga arbetskängor med stålhätta istället men ingen är så bra som de jag har. Rätt nyligen (för ett halvår sedan) såg jag i Skogma katalogen att de säljer sågskyddskängor av märket Meindl. Har inte provat men skulle de vara som mina vandrarkängor skulle jag byta direkt. Mina är sköna att gå i som sagt men vad jag har märkt är de lite hala på olja och jag har för mig att jag har haft kängor som inte alls är så hala och nu efter en tid så verkar Gore-Tex:en blivit igen täppt eller något för de verkar inte andas lika bra som de gjorde förr.

http://webshop.skogma.se/b2c/Servlet?pa ... rent=s2813

Användarvisningsbild

Re: Bästa jobbarkängorna?

Pidden  
#61497 P.S.W. (Pro Safety Work) har bra kängor, jag har ett par som går lite ovanför ankeln, Dessa har både ståltåhätta och spiktramp. Brukar ha dem på senhösten,vintern och våren. Funakr kanon :-bd Annars är det lågskor som gäller under hela sommaren. Funderar på att köpa mig ett par högskaftade till vintern, är ju ute mycket i skog och mark på fritiden också :p


Hoppas du hittar ett par bra pjucks =) Lycka till \m/

Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61561 Jag har nött ut en hel del sköna Meindl-modeller, men deras sågkänga är tyvärr den sämsta. Gore-tex i kängor håller inte länge.Meindl hade tidigare lång garanti på texet,men det blev tydligen för dyrt.
Kängor för året-runt bruk har jag inte sett.Det blir alltid en kompromiss. Själv letar jag en bra sommarkänga utan tex-foder.Lite intresserad av Jörn-kängan,men den verkar svår att få fatt i.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Bästa jobbarkängorna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537727
1544299305_stovel-jalas-1868-king__425ee004-51c4-4b9f-9e91-7b926f18b119.jpg


Nu måste jag investera i bra vinterskor för vardagsbruk, bifogar bild på
hur mina föregående såg ut ungefär.
Jag vill inte ha snörning eller blixtlås, de behöver inte vara jättehöga i skaftet
och de måste hålla några år.
De på bilden kostar ca 1800:- men billigare är en fördel.
Nån som vet var jag ska börja leta?

Användarvisningsbild

Re: Bästa jobbarkängorna?

halvproffs  
#537736 Om det är dom jag tror med foder så är dom mycket varma och slitstarka.

Avatar Fallback

Re: Bästa jobbarkängorna?

Zetor 25  
#537761 Liknar dom jag köpte på Engelbert -strauss. Är inne på tredje säsongen med dom. Fodret runt hälarna är utslitet. Annars funkar dom bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).