Skördare

valmet 901

24 inlägg 16233 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 901

mattias  
#46911 Har en valmet 901 från -00 med windows 98 och MAXI 2000 tror jag att det heter. De som hade maskinen innan har bytat till en nyare dator. Maskinen används i egen skog och körs lite till grannarna. Alltså inte förfullt. Nu har den börjat hänga sig ibland och då trodde servicefolket att det var för mycket apterings- och produktionsfiler i VCU:n. Så den rensades, så nu är där bara den apteringsfilen som används, men den hänger sig ändå. Ska man lägga in windows igen, som man får göra med hemdatorn, eller vad tror ni?
En annan sak: Jag funderar på om man kan köra med förvalsaptering istället för värdeaptering som vi gör nu. Om jag har förstått det rätt så är det lättare att använda. Vi har inte program så vi kan ändra/göra egna värdeapteringsfiler. Och det ser ju lättare ut att ändra förvalsapteringen. Vi har inte något större behov av att köra på värdeaptering utan vill ha det lite lättare att handskas med.

Väldigt tacksam för svar, tankar och idéer.
Mattias



   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47129 Hej!

Angående apteringsfiler: Kolla ifall programmet "Loggman" ligger nånstans din skördardator!
Jag har lyckats utvinna Loggman-programmet, ur brorsans MAXI (version 1) och jag kan köra programmet på en vanlig PC. Jag har med hjälp av Loggman lyckats modifiera en värde-apteringsfil och ladda tillbaka den i skördardatorn så att den apterar efter min fil.
Jag har lite kvar att lära när det gäller att göra värde-apteringsfiler, just nu klassar den ner allt till 3-meters massa :lol: , men jag kör klen gallring på egen mark nu, så det är bättre så än att den håller på med kubb och klentimmer och sånt hela tiden..

Förvalsaptering vet jag inte hur man gör, jag antar att det skulle fungera samma som på min gamla VMM1000-dator, dvs att man bara lägger in önskade kaplängder för givna diametrar?

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

Knegarn  
#47136 Logga in med servicekod och formatera vcu-n så blir den lite rappare, kommer ej ihåg koden nu men har den uppskriven i gamla skördarn. är du säker på att det är vcu-n som hänger sig eller är det windows? dom är annars slöa som fan domdär skåpen. Har du inte silvia eller nått annat program för att modifiera matriser med på datorn färdigt? jag förstår inte hur föregående ägare skulle ha klarat sig utan det! föresten, om du funderar på vad nått betyder när du rör dig i menyerna på maxi programmet så ska du trycka in asp/löv2 knappen när du har nått markerat så kommer en förklarningsruta upp! det fungerar bra att köra med värdeaptering om den är bra inställt. om du berättar lite vad du vill ha för sortiment och längder så kan jag göra en matris och maila den till dig, då är det bara att spara på en diskett (jag antar att den inte har nått usb uttag dendär?) och föra över den till huggardatorn, spara den i mappen "data" på C: och sen föra över den till vcu:n via filöverförning i maximenyn. ja du kan fråga lite vad du funderar på, jag har pulat en hel del just med en såndär maxiverision du har.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#47198 Hej.

Anders Olsson: Jo jag har sett att det står Loggman någonstans. Man har ju varit överallt i datorn och kollat känns det som. :smile: Får ta och kolla upp det. Med förvalsapteringen så tänkte jag att det var lättare att ändra diameter och längder, för vi hugger inte efter samma listor hela tiden, beroende på vem det ska levereras till. Tex skifta mellan 3m, 4m och fallande. I MAXI-pärmen som följde med så är där ett kapitel med förvalsaptering. Men dom har ju bytat dator så det är nog inte helt rätt pärm. Trodde man kanske kunde lägga in det istället. Det är nog samma som man hade på de äldre maskinerna.

Knegarn: Det där med servicekoden verkar intressant. Jag gissar på att det är vcu:n och det trodde valmetteknikern också. Idag har den "bara" hängt sig 4-5 gånger. :lol: Det händer mitt i en upparbetning av ett träd, då kommer timglaset upp och den går ur "arbetsmenyn", varvräknaren och klockan kommer fram. Får den då vänta en kvart så har den jobbat färdigt och man kan fortsätta. Ibland lägger längdvisningen av också och står på ett och samma tal. Idag så provade jag att skriva ut produktionslistan och nollställa området för att se om det kanske var för mycket att hålla reda på (var bara ca en dags körning). Men det gick bara ca en halvtimme sen var det samma visa igen. :sad:
Vi har provat med olika prislistor, någon funkade inte alls -vi gissade på att den var för avancerad :grin: . Den vi kör på nu funkade bäst men den är inte helt optimal. Man får tvångskapa vissa sortiment.
Jag ska kolla upp lite vilka längder det gäller så får du ett pm. Tack på förhand.

En annan sak: Hur stänger ni av era maskiner. Enligt några vi pratat med så stannar man motorn med nycklen, sen bara bryter huvudströmmen. Men då står det när man startar nästa gång att windows inte avslutades korrekt, sen kör den en koll. Vi stängde i början av windows med "Stäng av datorn" i Startmenyn men det funkar inte längre. Den hänger sig där med... :sad:

Mycket text men det förklarar kanske problemet lite bättre.
Mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47268 Väldigt irriterande problem det där, service koden är 7716

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

Knegarn  
#47276 jo, 7716 är ju en generell servicekod för att komma åt att ställa om alla viktiga tryck osv, men man formaterar vcu med en annan.
det vore bra att veta vilken verision av maxi du har? Har du alls erfarenhet av att flytta matriser från pc till vcu?
för övrigt så tycker jag det låter som att det är själva pc-n som är problemet, jag har inte upplevt att "timglaset" skulle komma upp när vcu-n krånglar. Jag skulle formatera pc-n och bara lägga in det nödvändigaste, dom är oerhört slöa dom första maxiskåpen!

Avatar Fallback

Re: valmet 901

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47282 Hej du.
Jag vet inte om jag är rätt ute men om du drar ut VCU ur sitt fack så ändrar sig menyerna under ikonen aptering så att du får förvalsaptering där du kan lägga in diam o längder.På så sätt kan du kolla om det är pc eller VCU-n som kronglar.Hoppas jag inte ställer till det för dig.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#47338 Hej igen. Idag har den inte hängt sig en enda gång :shock: Men det var nog bara en tillfällighet...

Hur kollar jag vilken version av MAXI jag har, jag kollade runt lite i hårddisken idag men jag hittade inget om det. Står det på själva apparaten eller?

Ja, lite erfarenhet har jag av att flytta filer mellan pc och vcu:n då vi har provat att lägga in några olika apteringsfiler.
Jag var inne på att lägga in windows igen innan när det började krångla men det trodde inte valmettekniker skulle hjälpa. Han var mer inne på att det var vcu:n som krånglade. Jag får kolla med honom igen. Det följde inte med några skivor med program så det får väl bli teknikern som får lägga in det så allt blir rätt. Jag gissar man får ta en säkerhetskopia för att flytta över inställningarna till kranen, mm eller?

Om man hade haft ett matrisprogram tex Silvia (det står nämnt MAXIPRIS i pärmen, gissar att det är valmets egna), hur svårt skulle det vara att göra egna apteringslistor. Det skall väl läggas in hur många procent av varje längd den ska kapa, mm, mm.
Är det dyrt med program eller man kan kopiera :wink: :wink:

Vågar man dra ut vcu:n och prova om det blir förvalsaptering då eller? Jag tror nog jag väntar tills vi har kört färdigt där vi är... :wink:

Hälsningar Mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

Knegarn  
#47341 Under fliken aptering i menyn kommer du ju åt att göra ganska mycket även om du är mitt i ett jobb, du kan bla. begränsa vissa längd/dia klasser samt lägga en önskad apteringslängd mm.
Största felet du gör är att du inte törs gå in o fippla under alla menyer, du ska prova precis allt den går inte sönder ändå! använd asp knappen när du är inne i menyerna så kommer hjälprutan upp!
VA INTE RÄDD, PROVA ALLT SÅ LÄR DU DIG :grin:

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#47351 Ja jag vet att man kan gå in och tex blockera vissa längder men ett problem som är nu är att det inte är inlagt fallande längd på massaveden, bara 3m och 4m. Kan man ändra något mer där så jag får fallande? Hur lägger jag en önskad apteringslängd? Det trodde jag man fick göra i ett annat program. Jag får väl våga prova lite mera :grin: :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47353 Hej på dig igen.
Det är bara att dra ut vcu,n,det händer inget mer än att du får förvalsaptering.
Sen om önskad apteringslängd så måste prislistan uppfylla vissa kreterier 1.priser är angivna i fastmätt typ o lika i hela matrisen 2.Fördelningsaptering används ej för detta sortiment.3.Önskad längd ska finnas som apteringsalternativ.4.Efterföljande stock ska vara frikapad.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

mattias  
#47429 Hej.

Såg idag att jag har MAXI 1.0. Det blir kanske lite lättare med felsökningen eller vad har ni för ideér.
Vad tror ni om det jag skrev om att avsluta windows innan man bryter huvudströmmen, Hur gör ni?
Idag funkade det nästan hela dagen. Det var bara kranen som började röra sig själv, den tyckte inte att spaken var i dödläget utan den släppte igenom lite olja till kolven. Åtgärdades med att starta om datorn och kolla kontakterna bakom stolen. Vet ej vilket det var som hjälpte men den funkade sen iallafall. :lol: :lol: Sen när brossan tog över i eftermiddags så hängde sig datorn för honom två gånger. Jag som hade hoppats att den hade slutat med sådana dumheter. :lol:

Mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901

Knegarn  
#47432
mattias skrev:Hej.

Såg idag att jag har MAXI 1.0. Det blir kanske lite lättare med felsökningen eller vad har ni för ideér.
Vad tror ni om det jag skrev om att avsluta windows innan man bryter huvudströmmen, Hur gör ni?
Idag funkade det nästan hela dagen. Det var bara kranen som började röra sig själv, den tyckte inte att spaken var i dödläget utan den släppte igenom lite olja till kolven. Åtgärdades med att starta om datorn och kolla kontakterna bakom stolen. Vet ej vilket det var som hjälpte men den funkade sen iallafall. :lol: :lol: Sen när brossan tog över i eftermiddags så hängde sig datorn för honom två gånger. Jag som hade hoppats att den hade slutat med sådana dumheter. :lol:

Mattias
det ska va sådär! :grin:
Jag skulle vilja sitta i maskin o felsöka o ställa in, det är så svårt att sitta o försöka förklara över datorn.
Du kan kalibrera spakarna om du vill under kalibreringsmenyn

Användarvisningsbild

Re: valmet 901

masterchief  
#47456 Spakarna låter som fukt.
När jag startade 2004an efter det underbara svenska semestervädret så ville både utskjut ut samt kranen svänga åt ena sidan.
Försvann dock efter jag kört den ordentligt varm, men det var lite hårigt att köra på och av trailern :lol:

Avatar Fallback

Re: valmet 901

Gubben  
#49879 Om du vill köra förvalsaptering så dra ur VCU:n ur hållaren. Nackdelen är att du tapar produktions uppföljningen.
mattias skrev:Har en valmet 901 från -00 med windows 98 och MAXI 2000 tror jag att det heter. De som hade maskinen innan har bytat till en nyare dator. Maskinen används i egen skog och körs lite till grannarna. Alltså inte förfullt. Nu har den börjat hänga sig ibland och då trodde servicefolket att det var för mycket apterings- och produktionsfiler i VCU:n. Så den rensades, så nu är där bara den apteringsfilen som används, men den hänger sig ändå. Ska man lägga in windows igen, som man får göra med hemdatorn, eller vad tror ni?
En annan sak: Jag funderar på om man kan köra med förvalsaptering istället för värdeaptering som vi gör nu. Om jag har förstått det rätt så är det lättare att använda. Vi har inte program så vi kan ändra/göra egna värdeapteringsfiler. Och det ser ju lättare ut att ändra förvalsapteringen. Vi har inte något större behov av att köra på värdeaptering utan vill ha det lite lättare att handskas med.

Väldigt tacksam för svar, tankar och idéer.
Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).