ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58192 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Seb macahan  
#473268 Kom just på o undra. Här nere i Blekinge har kustbevakningen en drös vattenskotrar som de jagar olagliga ål ryssjor med, undra hur de har bokfört dessa? Något för nån som vill jävlas lite med staten o sätta tänderna i???!!

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

DrW  
#473300
Seb macahan skrev:Just båt går till 99,9% akdrig igenom utan beskattning. Min revisor har drivit ett fall där ett dykbolag som dyker alla dagar i veckan året runt köpte en landstignibgsbåt med kran och prom samt mudderverk. De förlorade detta i rättegång och blev förmånsbeskattade. Båten var varken snygg eller snabb, men det var en båt. Ibland är det bättre o köpa privat o hyra ut till näringen.

Men det här låter ju helt galet!
Hur kan sådana regler få finnas? Det är ju helt inkonsekvent. Med en sådan tolkning kan det ju rimligen inte finnas någonting som är säkert avdragsgillt!

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Seb macahan  
#473305 Tror det ligger lite i sakens natur. SKV ligger några år efter i trender och statuerar, provar exempel eller kalla det prejudikat i målet. På 90-talet var det mobiltelefonen sen datorn, och ska vi vara ärliga så hur stor andel atv som sålts och dragits i näringen har använts främst i näringen? Båtar blev en grej för några år sedan, det köptes riktigt DYRA båtar som man "kallade" var för uthyrning, i själva verket hyrdes de aldrig ut och i bästa fall användes de till nån sommarfest för firman. Företagare är ofta påhittiga och något måste SKV göra för att inte tas för att vara lata och för godtyckliga. Jag håller med att det slår fel för en del drabbade som faktiskt använder prylarna i sin näring. Men det finns garanterat fler både båtar. bilar, atvér, vapen jaktutrustning mm som är registrerade i en näring men som används 100% privat än det finns de som blir drabbade. Just ATV i skogen tycker jag nog själv borde klassas beroende på hur den är reggad traktor/terräng och skillnaden mellan de och en traktor borde inte finnas. Men man kan ha som grundregel att alla kapitalprylar och "leksaker" i gråzonen kommer alltid att granskas om det inte är gjort innan. Tråkigt men sant. Förvånande att de inte granskat hur många av landets nya "byggbodar med förtält" som står uppställda på landets campingar om somrarna ofta med en loggad byggbil framför.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

rokon  
#473308 Detta är avundsjukan och missunnsamheten som kommer att driva folk från företagande till bidragstagare med egna prylar och svartjobb.
Vem vill ta hela den jobbiga biten med företagandet om allt skall förmånsbeskattas?
Det liknar djurfarmen där grisarna styrde!

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Seb macahan  
#473309 Välkommen till Sverige!

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473317
Seb macahan skrev:Välkommen till Sverige!

Absurdistan!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

GHellgren  
#473321 En liten tanke. Vad skulle hända om man har en traktorreggad hjuling, i mitt fall traktor B, och väljer att ställa av den? Då "kan" den ju inte användas och bör därför ej förmånsskattas eller? Jag kör aldrig min på väg ändå. Flyttar skiten på släp. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473322 Skatteverkets vägar äro outgrundliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473325 Tyvärr kan regelverket i vissa fall innebära att besluten blir absurda. Men här är vi nu i samma läge som med båtar där själva ägandet via företaget beskattas. Myndigheten är väl medveten om att ett stort antal hjulingar inköpta via företag enbart används för nöjeskörning. Likt can am kan ju även myndigheten via nätet konstatera att så är fallet, antingen via upplagda filmer, eller gästlogga på ATV forum.
Ps. Can am hade en period ett stort antal garantiärenden p.g.a sönderkörda maskiner.
De började helt enkelt att gå igenom startlistor för ATV tävlingar, leta på youtube mm.
De kunde därigenom konstatera att det stora antalet haverier berodde på att maskinerna användes under tävling-
eller tävlingsliknande former. Det ledde till stora svårigheter för samtliga kunder med havererade maskiner som-
hävdade ett garantiåtagande.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

halvproffs  
#473326 Om ditt bolag säljer den väldigt billigt till dig som privatperson då? Dumma affärer får man väl göra? Kostnader för drivmedel etc går det väl att reglera på annat sätt. Inte konstigt att man får sådana tankar för en förmodligen på eget bevåg övernitisk tjänsteman.
Tänkte på en åklagare här i Gävle som häktade personer utan större grund, vilket resulterade i att skattepengar gick till oskyldigt häktade.
Maktmissbruk utan logik!

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

bgl  
#473328 Som jag skrev i början av tråden: uttag ur rörelsen ska göras till marknadsmässigt pris annars blir det bara ännu mer problem.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473333 Det öppnar för oanade möjligheter till beskattning. Tänk bara skatten på förmånen att ha möjlighet att använda arbetskläderna på helger och semestrar. Skatteverket frågar Cramo om hur mycket det kostar att hyra arbetskläder en dag och sedan är det bara utifrån det skicka ut beslut till alla som har tagit ut reflexkläder och stålhätteskor på firman.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473335 Om Skatteverket vill driva detta som ett pilotfall så tycker jag du ska engagera LRF och då menar jag inte LRF-konsult utan riktiga LRF. Det finns en budget för att driva pilotfall som är till näringens gagn och detta tycker jag definitivt är något de borde prioritera.
Förlorar du så är det något som kommer drabba hela näringen så därför tycker jag att du för allas vår skull ska begära all hjälp du kan få. Ring till ditt regionkontor och prata med länsförbundsordföranden.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

häsmyra  
#473340 Cramo (ägarna) kanske också borde förmånsbeskattas.
Allt de har som inte är uthyrt har de möjlighet att utnyttja.
Blir nog dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473341 Detta är otroligt, hade det varit ett annat land hade vi garvat och kallat det Bananrepublik.
Spännande och se vad de ska ha för förmånsvärde på firmans snöskotrar som inte används i firman maj-nov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).