ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58219 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473243
svampbob skrev:Det är visst särskilt fokus i år är på snöskotrar och fyrhjulingar som ägs av företag.

Är kollen kopplad till er som har skogsfastighet och således har yrkat avdrag för hjulingen i den verksamheten? Jag ringde min revisor som inte sett någon information om detta på Skatteverket.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

GHellgren  
#473246 Humm. Menar dom att min hjuling som är traktor B-reggad ska förmånsbeskattas? Enkelt löst genom att skriva körjournal antar jag? Använder min kanske 1-2ggr i månaden i firman. Ingen privat körning.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473247 Jag tror att dom kollar AB mest. Jag har min på mitt AB.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473248 Jag tror inte att det räcker med körjournal.
LRF konsult kommer att skriva ihop mitt svar sedan får vi se vad skatteverket beslutar. Som sagt jag tror att skatteverket vill att jag ska dra det till domstol så att ett prejudikat skapas och att dom efter det kan sätta åt alla andra som har en ATV.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

DrW  
#473249 Ja de kanske inte vill ha allt för mycket att göra...
Bisarrt hur som helst! Som sagt måste det ju finnas massvis med föremål och fordon av olika typer i ett företag som inte används dagligen. Ska man förmånsbeskattas för allt?
En fiskares båt? En helikopterflygares fordon borde ju generera häftigt hög förmånsbeskattning! :d

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#473250 Det dom har att utgå ifrån nu är ett fall med ett fritidshus och ett fall med en båt.
Frågan är om en ATV för skogsbruk är likställt skattemässigt med fritidshus och båtar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473252 Tror kanske det är en bra ide att vi avvaktar med både resonemang och invändningar tills vi fått facit från "svampbobs" ärende. Typ "spara på krutet" tills det verkligen gäller.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Torbjörn Johnsen  
#473255 Kanske en JO-anmälan mot det aktuella skattekontoret? Låter helt befängt och helt rättsvidrigt. Enskilda handläggare på Skatteverket borde ju inte kunna driva enskilda fall med helt ny lagtillämpning på det här sättet mot ett enskilt bolag (eller person). Helt befängt!!

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473256 Har man som i mitt fall hjulingen registrerad i ett företag som bedriver rena skogsentreprenader borde risken vara liten att bli beskattad. Å andra sidan har jag fått rådet av revisorn att sälja av lillbåten trots att dykning utgör en del av verksamheten. Dykverksamheten utgör dels en liten del av verksamheten, dels har jag båten på annan ort. Och sanningen att säga så blir all båtkörning privat.. :d

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473257
Torbjörn Johnsen skrev:Kanske en JO-anmälan mot det aktuella skattekontoret? Låter helt befängt och helt rättsvidrigt. Enskilda handläggare på Skatteverket borde ju inte kunna driva enskilda fall med helt ny lagtillämpning på det här sättet mot ett enskilt bolag (eller person). Helt befängt!!

Jag tror hjulingen i " svampbobs " fall blir betraktad på samma sätt som båten i mitt fall. Hade jag bedrivit ren dykverksamhet årets alla dagar hade läget blivit ett annat. Används prylarna endast del av året är det bättre att äga dem privat och låta bolaget betala när de används.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473258 Man får passa sig så inte skatteverket slår på tax-ametern. När man går ut i skogen. För det är ju ett rent nöje. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473260 Med Skatteverkets märkliga syn på det hela, blir ju extra besvärligt för säsongsmaskiner. Tänk er en förmånsbeskattning på t.ex. skördetröskor, växelplogar och lantbrukssprutor...
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 20 sep 2017, 00:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

DrW  
#473261
anersimyra skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Kanske en JO-anmälan mot det aktuella skattekontoret? Låter helt befängt och helt rättsvidrigt. Enskilda handläggare på Skatteverket borde ju inte kunna driva enskilda fall med helt ny lagtillämpning på det här sättet mot ett enskilt bolag (eller person). Helt befängt!!

Jag tror hjulingen i " svampbobs " fall blir betraktad på samma sätt som båten i mitt fall. Hade jag bedrivit ren dykverksamhet årets alla dagar hade läget blivit ett annat. Används prylarna endast del av året är det bättre att äga dem privat och låta bolaget betala när de används.

Men om nu din båt verkligen bara användes till dykverksamheten? Resten av tiden står den där på sin vagn. Den är kanske till och med speciellt anpassad för verksamheten. Hur i allsin dar kan skattemyndigheten kräva att du ska köpa den privat för att kunna bedriva din verksamhet?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

anersimyra  
#473266 I mitt fall är båten en standardbåt, dessutom ligger den i sjön vid en plats som betalas av mitt AB. Det är min revisor som gjort bedömningen att under dessa förhållanden kommer jag åka på förmånsvärde vid en kontroll. Och det är ju helt riktigt då jag i stort sett enbart använder den privat, det är alltså ni andra som subventionerar mina skärgårdsturer.. :D

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Seb macahan  
#473267 Just båt går till 99,9% akdrig igenom utan beskattning. Min revisor har drivit ett fall där ett dykbolag som dyker alla dagar i veckan året runt köpte en landstignibgsbåt med kran och prom samt mudderverk. De förlorade detta i rättegång och blev förmånsbeskattade. Båten var varken snygg eller snabb, men det var en båt. Ibland är det bättre o köpa privat o hyra ut till näringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).