Skogsnyheter

Budgetpengar för ny laserscanning

26 inlägg 6770 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Budgetpengar för ny laserscanning

Torbjörn Johnsen  
#471441 Skogsstyrelsen meddelar idag att det avsätts budgetpengar för en ny laserscanning av den svenska skogen:
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... erskannas/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

DrW  
#471446 Det är i alla fall en vettig aktivitet hos Skogsstyrelsen! Ser fram emot den nya scanningen!

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Icegrip  
#471457 Goda nyheter! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471477 Jaha, då får mupparna nytt underlag för att hitta felaktigheter hos skogsägare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471506 Kanske ute och cyklar, men en andra scanning borde ge unika möjligheter att bedöma tillväxt bonitering mm?

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

DrW  
#471515
Niking skrev:Jaha, då får mupparna nytt underlag för att hitta felaktigheter hos skogsägare...
/Niklas

Jag tycker nog att karttjänsten med alla sina funktioner, där laserscanningsdata är en viktig källa, är riktigt användbar för mig.

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471518
DrW skrev:
Niking skrev:Jaha, då får mupparna nytt underlag för att hitta felaktigheter hos skogsägare...
/Niklas

Jag tycker nog att karttjänsten med alla sina funktioner, där laserscanningsdata är en viktig källa, är riktigt användbar för mig.

Laserscanningen kan användas till mycket, bl.a. för att sätta dit en massa skogsägare för allehanda skitbrott.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 08 sep 2017, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

DrW  
#471523 Nu förstår jag inte riktigt. Hur då? Finns det exempel på sådan användning?

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471535 Tja, du kan ju t.ex. göra en markmodell där vegetationen plockas bort. Sedan kan mupparna jämföra eventuella skillnader mellan nya och gamla markmodeller och säkert hitta en massa för dem intressanta saker, som ställer till det för markägaren. En massa nyupptäckta fornminnen och kulturlämningar, som givetvis inte får röras vid avverkning och markberedning. (Det finns ett program på SVT play om den sortens tillämpning, även om just det programmet handlade om romarriket). Diverse olagliga diken, dikesrensningar och husbehovstäkter, som annars hade undgått upptäckt. (En aldrig så nödvändig markavvattning fordrar ju både dispens och tillstånd i Södra Sverige, samt att varje husbehovstäkt måste anmälas). Sedan finns ju också risken att resultatet från laserscanningen används för att leta svartbyggen - särskilt nu när kommunerna har sina bygglov i 3D!

Laserscanningen gör alltså att storebror kan se dig mycket mer. Något som säkert lär missbrukas av någon nitisk tjänsteman...

Skogsstyrelsen vässar klorna...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471558 Men vilket gnäll! Detta är suveränt, så vi kan planera skogsbruket lite mer noggrant, billigare och enklare!

Den som väljer att hitta fel i detta klassar jag som en surmupp! :)

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

halvproffs  
#471562
Mangan skrev:Men vilket gnäll! Detta är suveränt, så vi kan planera skogsbruket lite mer noggrant, billigare och enklare!

Den som väljer att hitta fel i detta klassar jag som en surmupp! :)


Tycker att man får skriva det man anser om laserscanning utan att bli kallad för dumma saker!!

Du får gärna förklara för oss små skogsägare hur vårt skogsarbete blir så mycket bättre!

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471568 Haha, men att kalla folk miljömupp är okej? :)

Vi små skogsägare får bättre koll på hur skogen växer, det är väl bra?

Användarvisningsbild

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

halvproffs  
#471576
Mangan skrev:Haha, men att kalla folk miljömupp är okej? :)

Vi små skogsägare får bättre koll på hur skogen växer, det är väl bra?


Vad jag kan komma ihåg är det ingen som kallat en forummedlem för miljömupp.

Jag är mera inriktad mot kvalite i stället för kvantitet och jag behöver bara kolla toppskotten så ser jag på tillväxten att det växer bra på saluskogen.

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471578
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Haha, men att kalla folk miljömupp är okej? :)

Vi små skogsägare får bättre koll på hur skogen växer, det är väl bra?


Vad jag kan komma ihåg är det ingen som kallat en forummedlem för miljömupp.



Spelar det någon roll om det är en forummedlem eller ej? Räknas vi olika?

Du får räkna toppskott, så kollar jag laserdata. Bra om man är intresserad av att köpa grannsfastigheten också... :)

Avatar Fallback

Re: Budgetpengar för ny laserscanning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471579 För att återgå till själva ämnet då... :roll:

Jag frågade den ansvariga på Skogsstyrelsen om vad detta räcker till, och han sa att om skogsindustrin skjuter till lika mycket som staten, så skulle vi kunna få uppdatering var 5:e år. Betyder att det kostar över 100 miljoner att skanna hela Sverige. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).